Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
16.1 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Έρευνα για την επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία στις αφίξεις των τουριστών στην Κρήτη

Πρέπει να διαβάσετε

Ολοκληρώθηκε η επίκαιρη έρευνα-project με θέμα ” Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΣΥΡΡΑΞΗΣ ΡΩΣΙΑΣ – ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ΣΤΙΣ ΑΦΙΞΕΙΣ ΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ” που υλοποίησαν οι σπουδαστές του τμήματος «Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας», του 1ου ΔΙΕΚ Ηρακλείου υπό την καθοδήγηση των καθηγητών τους κ.κ. Σταύρου Παπαδάκη και Γιώργου Τριανταφύλλου με τη στήριξη του Διευθυντή κου Μιχάλη Γραφανάκη

Στην έρευνα μελετήθηκαν βιβλιογραφικές πρακτικές από την επίδραση πρόσφατων πολέμων στον τουρισμό όπως στον Λίβανο, στην Κροατία, στη Βοσνία, στη Συρία και στην Αφρική. Στη συνέχεια κατόπιν συνεντεύξεων σε τουριστικά πρακτορεία που διαχειρίζονται τουρίστες από Ουκρανία και Ρωσία έγινε ουσιαστική προσέγγιση για τις επιπτώσεις του συγκεκριμένου πολέμου.

Ενδεικτικά κάποια από τα ευρήματα της έρευνας ήταν πως :

1ο: Δεν υπάρχουν κρατήσεις ούτε από Ουκρανία ούτε από Ρωσία, διότι: -Στην Ουκρανία η εμπόλεμη κατάσταση και οι προσφυγικές ροές δεν αφήνουν περιθώρια για τουριστική ζήτηση. -Όσον αφορά στη Ρωσία, έχουν σχεδόν διακοπεί οι συνεργασίες καθώς οι Ρώσοι δε έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν (αποκλεισμός από SWIFT).
2ο: Τα πρακτορεία έχουν στρέψει τις προσπάθειες τους στην αναζήτηση και ενδυνάμωση άλλων τουριστικών αγορών. Ωστόσο, τα αποτελέσματα αυτών των προσπαθειών θα φανούν την επόμενη χρονιά: «(..) ήδη κάνουμε κάποιες κινήσεις αλλά για φέτος η σεζόν έχει τελειώσει. Να ξέρετε ότι το κομμάτι του τουρισμού προγραμματίζεται well in advance, δεν γίνεται τελευταία στιγμή».
3ο: Οι προβλέψεις αφίξεων που αναμένονται αυτή τη σεζόν από άλλες χώρες είναι πολύ ελπιδοφόρες.
4ο: Οι ξενοδόχοι υφίστανται τεράστια ζημιά όχι από την μείωση των κρατήσεων αλλά από τις τιμές με τις οποίες πουλάνε το «προϊόν» τους, δηλαδή τη διαμονή.
5ο: Η επίσημη θέση της Ελλάδας όσον αφορά στη σύγκρουση Ρωσίας- Ουκρανίας, έχει επηρεάσει το θυμικό των Ρώσων πολιτών.
Αξιοσημείωτο το γεγονός πως σε πολλά ρωσικά τουριστικά πρακτορεία δεν υπάρχει καν η επιλογή για διακοπές στην Ελλάδα. Συμπεράσματα της έρευνας προέκυψαν από συνεντεύξεις που κατέγραψαν τις απόψεις εργαζομένων που έχουν μεγάλη εμπειρία στην συνεργασία με άλλα ταξιδιωτικά πρακτορεία της Ουκρανίας και της Ρωσίας. Σύμφωνα με τα λεγόμενα τους: –Είναι άγνωστο πότε θα ανακάμψει η αγορά από αυτές τις δύο χώρες. Ακόμα και μετά τη λήξη του πολέμου δεν προβλέπεται να επανέλθουν σε σύντομο χρονικό διάστημα σε μια κανονικότητα, που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πραγματοποίηση ταξιδιού. -Οι ανατιμήσεις επηρέασαν αρνητικά τα ποσοστά κερδών των ξενοδοχείων καθώς οι πελάτες- τουρίστες έχουν ήδη προεξοφλήσει τη διαμονή τους με βάση τις τιμές των συμβολαίων, όπως είχαν οριστεί πριν από την αύξηση των τιμών.
–Οι αφίξεις των Ρώσων και των Ουκρανών στην Ελλάδα είναι ανύπαρκτες. Πέραν όμως τούτου, με την έναρξη του πολέμου, υποψήφιοι τουρίστες από άλλες χώρες- προορισμούς εξέφρασαν έντονα τους δισταγμούς τους για την πραγματοποίηση ταξιδιών. -Ωστόσο, αυτοί οι ενδοιασμοί έχουν υποχωρήσει αρκετά και οι αφίξεις από άλλες χώρες επανέρχονται στην κανονικότητα.
-Η Ελλάδα σε γενικές γραμμές, δεν αποτελούσε ούτε για τους Ουκρανούς, ούτε για τους Ρώσους τον πιο προσφιλή προορισμό. Και οι δύο χώρες ήταν δύο πολλά υποσχόμενες αγορές, εντούτοις οι κύριες ροές τουριστών προέρχονται από άλλες χώρες.
-Η Κρήτη αποτελεί προορισμό – θέλγητρο για αυτές τις αγορές, όπως για τους τουρίστες των γειτονικών τους χωρών, πχ Πολωνία, Εσθονία, Λετονία κ.α. Παρόλα αυτά, επειδή ως προορισμός προσελκύει μεγάλα ποσοστά τουριστών και από άλλες χώρες, οι ακυρώσεις των αφίξεων από Ουκρανία και Ρωσία δεν αποτέλεσαν καίριο πλήγμα για την τουριστική κίνηση του νησιού.
Εν τέλει, οι αρνητικές επιπτώσεις του πολέμου δεν αποτυπώθηκαν τόσο με τις ακυρώσεις των αφίξεων από Ουκρανία και Ρωσία. Αποτυπώθηκαν όμως:
1ο) Στην δημιουργία αισθήματος ανασφάλειας σε ταξιδιώτες, προερχόμενους από άλλες χώρες. 2ο) Στην κατακόρυφη αύξηση του κόστους λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων μεταφοράς επιβατών. Αυτό το κόστος πολύ δύσκολα θα καλυφθεί από τα αναμενόμενα κέρδη.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα