Η τελευταία μόδα στη διατροφή μπορεί να μην είναι τόσο περαστική όσο οι άλλες. Ο προβληματισμός για την κλιματική αλλαγή και τη διαβίωση των ζώων, καθώς και η υγιεινή διατροφή παρακινούν τους καταναλωτές να ενστερνιστούν τη χορτοφαγία, αποφεύγοντας τα ζωικά προϊόντα.

Οπως συνέβη στις αρχές του 2000 με την τάση για τροφές με λιγότερους υδατάνθρακες, έτσι και σήμερα οι εταιρείες παλεύουν να συμβαδίσουν με τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών.

Ωστόσο, αυτή η αποφυγή ζωικών προϊόντων δείχνει λιγότερο εφήμερη. Aπό εκεί που η χορτοφαγία αφορούσε μία μειονότητα πιστή στις αρχές της, εξελίχθηκε σε κυρίαρχη τάση. Αφού, μάλιστα, την ακολουθούν διασημότητες, όπως ο Γιοακίν Φίνιξ και η Ελεν Ντε Τζένερις, οι μεγάλες εταιρείες έσπευσαν να ανταποκριθούν.

Τους τελευταίους μήνες η McDonalds’s προσέφερε ένα γεύμα χορτοφαγικό στα μενού των εστιατορίων της, ενώ η Unilever εξαγόρασε την εταιρεία τροφίμων που δεν χρησιμοποιεί κρέας και λέγεται The Vegetarian Butcher (O χορτοφάγος κρεοπώλης).

Εν τω μεταξύ, ο κολοσσιαίος όμιλος ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων της KKR έδωσε έμφαση στα φυτικά συστατικά της μαργαρίνης, όταν εξαγόρασε πέρυσι τον βραχίονα αλειμμάτων της Unilever αντί 6,8 δισ. ευρώ.

Οι καταναλωτές είναι δεκτικοί στη νέα τάση. Η βρετανική αρτοποιία Greggs, της οποίας τα σάντουιτς και τα πολύ γλυκά κέικ μπορεί να τα βρει κανείς παντού, προκάλεσε πολύ θόρυβο στα κοινωνικά δίκτυα, όταν άρχισε να διαθέτει ψωμάκια με υποκατάστατα λουκάνικου ειδικά για χορτοφάγους.

Η εταιρεία δήλωσε, χθες, ότι η δημοσιότητα με αφορμή το υποκατάστατο κρέατος τη βοήθησε να προσελκύσει πιο πολλούς καταναλωτές. Αποτέλεσμα ήταν οι πωλήσεις τις πρώτες 7 εβδομάδες του χρόνου να αυξηθούν σχεδόν 10%.

Βέβαια, οι επενδυτές και στο παρελθόν έχουν παρατηρήσει αιφνίδιες μεταβολές μεταξύ των καταναλωτών. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 είχαν υιοθετήσει τη δίαιτα Ατκινς, η οποία προωθούσε πρόγραμμα απώλειας βάρους με την αποφυγή υδατανθράκων και τη χρήση πρωτεϊνών, δηλαδή κρέατος και αυγών. Και αυτό μοιάζει ειρωνεία της τύχης.

Ωστόσο, η μόδα πέρασε, αλλά η χορτοφαγία φαίνεται πως ήρθε για να μείνει. Η διατροφή αυτή σχετίζεται με έναν συνολικότερο ηθικό τρόπο ζωής περισσότερο παρά με το αδυνάτισμα και μόνον.

Η αποχή από το κρέας σημαίνει και απoφυγή της εντατικής κτηνοτροφίας, η οποία προκαλεί τη δημιουργία αερίων του θερμοκηπίου και απαιτεί υπερβολική χρήση νερού. Κι ενώ πρωτοπόρες στην τάση αυτή τίθενται οι Βρετανία και Γερμανία, θα καλύψουν τη διαφορά και άλλες χώρες, που αγαπούν το κρέας, όπως η Γαλλία και οι ΗΠΑ.

Στη Γαλλία, την πατρίδα του φουά γκρα, οι πωλήσεις χορτοφαγικών προϊόντων το 2018 αυξήθηκαν κατά 24% στα 380 εκατ. ευρώ και μέχρι το 2021 θα αυξηθούν περαιτέρω κατά 17%, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Xerfi.

Βέβαια, οι συμβατικοί επενδυτές δυσκολεύονται να κεφαλαιοποιήσουν τη νέα τάση. Μπορεί τα βρετανικά σούπερ μάρκετ να δίνουν χώρο σε χορτοφαγικά προϊόντα, αλλά η συνεισφορά τους στις πωλήσεις γενικά είναι αμελητέα.

Εν τω μεταξύ, στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, όπου κάποτε το κρέας ήταν σπάνιο, τώρα που αποκτούν περισσότερα χρήματα, θέλουν να καταναλώνουν πιο πολύ κρέας, γάλα, αυγά και κοτόπουλο.

Οπότε, η παγκόσμια κατανάλωση θα αυξηθεί. Παρά ταύτα, οι εταιρείες με προσήλωση στις αρχές τις χορτοφαγίας θα ωφεληθούν. Η αμερικανική Beyond Meat, που παρασκευάζει μπέργκερ και λουκάνικα από φυτά, σχεδιάζει εισαγωγή στο χρηματιστήριο.

Από τους πρώτους επενδυτές της ήταν ο Μπιλ Γκέιτς. Τους πρώτους 9 μήνες του 2018 οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν κατά 167% σε ετήσια βάση. Βέβαια, η δημιουργία ενός χορτοφαγικού προϊόντος δεν είναι απλή.

Η Gregg χρειάστηκε 18 μήνες για το υποκατάστατο λουκάνικου. Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να αλλάξει το κλίμα. Ωστόσο, οι χορτοφάγοι μπορούν να ισχυριστούν πως βοηθούν στη σωτηρία του κόσμου, κάθε φορά που τρώνε ένα χορτοφαγικό ­­­μπέργκερ – κι αυτό καμία άλλη διατροφική μόδα δεν μπορούσε να το κάνει στο παρελθόν.

Πηγή: kathimerini.gr