Ένας χρόνος από τα φονικά τροχαία – Τι έκανε η Περιφέρεια Κρήτης;

Πρέπει να διαβάσετε

Έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από το πλέον «φονικό» δεκαήμερο στο οδικό δίκτυο του Ηρακλείου.  

Το ημερολόγιο έγραφε 9 Μαρτίου του 2022, όταν ο 58χρονος Μανώλης Κυριακάκης και η 50χρονη σύζυγός του Ευγενία βρήκαν τραγικό θάνατο στον επαρχιακό δρόμο Κνωσσού – Χάρακα, μετά τον κόμβο στα Αρμανώγεια. Το αυτοκίνητο που οδηγούσε μια γυναίκα είχε εκτραπεί της πορείας του και είχε πέσει πάνω στο αυτοκίνητο του άτυχου ζευγαριού, που βρήκε ακαριαίο θάνατο.

Το βράδυ της ίδιας μέρας, ο 36χρονος Cristea και η 48χρονη Konctantin «έσβησαν», όταν το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαιναν, συγκρούστηκε με άλλο όχημα στον δρόμο Καλλιθέα – Σκαλάνι, ενώ 5 ακόμη άτομα είχαν τραυματιστεί, ανάμεσά τους και ένα 10χρονο παιδί.

10 ημέρες αργότερα, το νήμα της ζωής του 23χρονου Νίκου και της 51χρονης Δέσποινας θα κοβόταν όταν τα αυτοκίνητά τους συγκρούστηκαν δρόμο Ηρακλείου – Βιάννου, λίγο πριν το Αρκαλοχώρι.

Αυτές τις μέρες οι μνήμες ξυπνούν για τους συγγενείς των θυμάτων. Πολλοί είναι εκείνοι που θα βρεθούν ξανά στα σημεία που βάφτηκαν με το αίμα των δικών τους ανθρώπων. Ένα χρόνο μετά έχουν γίνει τα απαραίτητα έργα για την άρση της επικινδυνότητας στους συγκεκριμένους δρόμους καρμανιόλες; Γιατί είναι πικρή η εμπειρία στη χώρα μας από τις χρόνιες παραλείψεις και τα ημίμετρα στην ασφάλεια που καταλήγουν -σχεδόν πάντα- σε απώλεια ανθρώπινων ζωών.

Έκανε άραγε σε κανέναν (εκ των αρμοδίων) εντύπωση η απάντηση των Κρητικών, όταν σε πρόσφατη δημοσκόπηση του Ομίλου Creta ερωτήθηκαν για τα προβλήματα που τους απασχολούν, εκείνοι υπέδειξαν τις υποδομές στο οδικό δίκτυο; Γιατί στις οδικές υποδομές δεν περιλαμβάνεται μόνο ο ΒΟΑΚ, αλλά και όλες εκείνες οι επαρχιακές οδοί, που είναι άκρως επικίνδυνες, αποτελούν όμως «μονόδρομο» για όσους θέλουν να μετακινηθούν στο εσωτερικό του νησιού. Έχει άραγε αλλάξει η εικόνα στα σημεία αυτά του οδικού δικτύου;  

Όπως φαίνεται ο οδικός άξονας Ηράκλειο-Βιάννος είναι ίσως ένας από τους πιο επικίνδυνους δρόμους στο νησί. Ένας δρόμος αρμοδιότητας της Περιφέρειας Κρήτης και η οποία πέρυσι, δρομολόγησε συγκεκριμένες παρεμβάσεις σε 17 σημεία μειωμένης οδικής ασφάλειας. Η σύμβαση συνολικού προϋπολογισμού άνω των 6,5 εκατ. ευρώ για επισκευές στον οδικό άξονα προέβλεπε μεταξύ άλλων εργασίες για την αντιμετώπιση των κατολισθήσεων και των καθιζήσεων. Επιπλέον, στον ίδιο δρόμο υπήρξαν εργασίες για τη δημιουργία κόμβων. Τον Ιούλιο του 2022 έγινε η παράδοση στην κυκλοφορία του κόμβου Κουνάβων, ενώ λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, δόθηκε εξάμηνη παράταση για την ολοκλήρωση του ανισόπεδου κόμβου Αρκαλοχωρίου, η ολοκλήρωση του οποίου αναμένεται τον Ιούνιο του 2023. Τέλος όπως τονίζει ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης, Ν. Σκουλάς, τις παρεμβάσεις στον εν λόγω άξονα θα ολοκληρώσει η δημιουργία και του ισόπεδου κόμβου Πεζών. 

Από την άλλη έχουμε την επαρχιακή οδό Κνωσσού – Χάρακα, εκεί όπου, στο χρόνο που μεσολάβησε από το τραγικό δυστύχημα έχουν γίνει ορισμένες εργασίες συντήρησης του οδοστρώματος -κυρίως ασφαλτοστρώσεις- όπου ήταν απαραίτητο, σύμφωνα με τον κ. Συριγωνάκη. 

Δυστυχώς όμως, οι παρεμβάσεις αυτές, όσο χρήσιμες κι αν είναι, δεν επαρκούν για την αποτροπή μετωπικών συγκρούσεων, όπως αυτές που σημειώθηκαν στις συγκεκριμένες οδούς ένα χρόνο πριν. Και το κρίσιμο ερώτημα είναι τι επιπλέον μπορεί να γίνει, ώστε ένα όχημα που εκτρέπεται της πορείας του να μην εισέρχεται στο αντίθετο ρεύμα.

Η τοποθέτηση διαχωριστικού στηθαίου είχε μπει δυναμικά στο κάδρο των συζητήσεων πέρυσι, κατόπιν πιεστικού αιτήματος πλήθους πολιτών αλλά και πολιτικών φορέων. Ωστόσο κάτι τέτοιο, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει. Ο λόγος; Οι συγκεκριμένες επαρχιακές οδοί είναι ιδιαίτερα στενές, και δεν επιτρέπουν την τοποθέτηση στηθαίου που προϋποθέτει την ύπαρξη δύο λωρίδων κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση. Απαιτούνται συνεπώς απαλλοτριώσεις- διαπλατύνσεις και ένα μεγάλο χρηματικό ποσό περίπου 100 εκ ευρώ, σύμφωνα με τους αρμοδίους.

Προς τούτο, στο τραπέζι των συζητήσεων έχει πέσει ήδη από πέρυσι σύμφωνα με τον κ. Συριγωνάκη, μόνον όμως όσον αφορά τον αιματοβαμμένο δρόμο Ηράκλειο-Βιάννος, η εφαρμογή ενός συστήματος διαχωριστικού στηθαίου με την μέθοδο του «δύο συν ένα» (2+1). Με την κατασκευή αυτή, που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης και κυρίως στην Ολλανδία, τοποθετείται στηθαίο ασφαλείας σε δρόμους που το πλάτος δεν είναι αυτό που προβλέπεται. Με το «δύο συν ένα», υπάρχουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας συν ΛΕΑ προς μία κατεύθυνση και μία λωρίδα στην αντίθετη και αυτό αλλάζει εκ περιτροπής ανά  2,5 χιλιόμετρα ώστε να δίνεται η δυνατότητα προσπέρασης εκατέρωθεν μετά από την συγκεκριμένη χιλιομετρική απόσταση των 2,5 χιλιομέτρων.

Μολονότι όμως η Περιφέρεια εξετάζει τη λύση αυτή επί μήνες, ακόμα δεν γνωρίζουμε αν τελικά θα μπορέσει να εφαρμοστεί. Άραγε πότε θα βγάλει το πόρισμά του ο μελετητής που έχει αναλάβει την εκπόνηση της έρευνας;

Το «γιατί» παραμένει χαραγμένο στα πρόσωπα των συγγενών των θυμάτων των «φονικών» συγκρούσεων του Μαρτίου του 2022, οι οποίοι δεν τους ξεχνούν. Οι αρμόδιοι όμως κάνουν όσα πρέπει και όσα περνούν από το χέρι τους για να εξασφαλίσουν πως δεν θα θρηνήσουμε άλλα θύματα;

Τις τελευταίες ημέρες όλη η χώρα πενθεί για τα θύματα της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών. Εκεί που οι παραλείψεις των αρμοδίων άφησαν ένα εγκληματικό ανθρώπινο λάθος να παρασύρει στο θάνατο 57 ψυχές.

Στη Κρήτη που κάθε χρόνο χάνονται «ένα τρένο» άνθρωποι στην άσφαλτο, οι υπεύθυνοι για το οδικό δίκτυο μέχρι πότε θα επιτρέπουν το ανθρώπινο λάθος ενός οδηγού να κοστίζει τη ζωή του ίδιου αλλά και άλλων ανθρώπων; 

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα