EastMed

Την στιγμή που ουδείς γνωρίζει αν πρόκειται να ξεπαγώσει, καθώς δεν έχει βρεθεί χρηματοδότηση, η αρμόδια διεύθυνση περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αποφάνθηκε θετικά για το έργο της κατασκευής και λειτουργίας του Αγωγού Φυσικού Αερίου EASTMED.

Όπως αναφέρεται στην απόφαση, η παρούσα γνωμοδότηση αποτελεί τον προκαταρκτικό προσδιορισμό περιβαλλοντικών απαιτήσεων και δεν υποκαθιστά άδειες και εγκρίσεις από άλλους φορείς.

Όπως αναφέρει ο EASTMED, με περίπου 2.000 km μήκος, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 km είναι υποθαλάσσια, θα συνδέει το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα (Κρήτη και Νοτιοανατολική Πελοπόννησο, όπου στην συνέχεια διασχίζει για περίπου 600 km την Ελληνική ηπειρωτική χώρα) για να φτάσει στην Ιταλία μέσω του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ, μήκους περίπου 210 km.

Η όδευση του στην Ελληνική Επικράτεια περιλαμβάνει υποθαλάσσιο και χερσαίο (υπόγειο) τμήμα.

Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού (ουσιαστικά η Νότια και Βόρεια Γραμμή, εκτός των Εγκαταστάσεων στην Κρήτη) περιλαμβάνει τα εξής:

  • το υποθαλάσσιο τμήμα από την Κύπρο έως την Κρήτη που βρίσκεται εντός της Ελληνικής δικαιοδοσίας): Υποθαλάσσια όδευση από την αρχή του Ελληνικού υποθαλάσσιου τμήματος προς την Κρήτη.
  • Εντός της Κρήτης: το παράκτιο και θαλάσσιο τμήμα παράκτιου χώρου στην περιοχή της Κρήτης,
  • Κρήτη προς Πελοπόννησο: Υποθαλάσσια όδευση από την Κρήτη έως την Πελοπόννησο.
  • Εντός της Πελοποννήσου: το παράκτιο και θαλάσσιο τμήμα παράκτιου χώρου στην περιοχή της Πελοποννήσου.

Το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου περιλαμβάνει ουσιαστικά δύο αγωγούς με μέση απόσταση μεταξύ τους 100 m. Ειδικότερα:

  • Το τμήμα Κύπρος – Κρήτη θα έχει συνολικό μήκος περίπου 690 km, εκ των οποίων περίπου 400 km βρίσκονται εντός Ελληνικής επικράτειας, διάμετρο 30”/26” και μεταφορική ικανότητα 11 BSCM/yr (δισ κ.μ./έτος).
  • Το τμήμα Κύπρος – Κρήτη θα έχει συνολικό μήκος περίπου 740 km, διάμετρο 26” και μεταφορική ικανότητα 10 BSCM/yr

Το Χερσαίο (υπόγειο) Τμήμα του Αγωγού EASTMED, περιλαμβάνει τα εξής:

  • Τους σταθμούς μέτρησης και συμπίεσης στην Κρήτη μαζί με τα σχετικά μικρά χερσαία τμήματα από και προς το σημείο προσαιγιάλωσης
  • Το χερσαίο τμήμα του αγωγού που διασχίζει την Πελοπόννησο νοτιοανατολικά της Π.Ε. Λακωνίας έως βορειοδυτικά της Π.Ε. Αχαΐας, στη νότια ακτή του Πατραϊκού Κόλπου.
  • Τον κλάδο Μεγαλόπολης, που προβλέπεται να συνδέσει τον αγωγό με το Εθνικό Σύστημα στην περιοχή της Μεγαλόπολης (περιοχή Περιβόλια). Ο αγωγός θα έχει διάμετρο 16″.
  • Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού που διασχίζει τον Πατραϊκό Κόλπο έως νοτιοδυτικά της Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας.
  • Το χερσαίο τμήμα του αγωγού που διασχίζει τη Δυτική Ελλάδα, έως το σταθμό συμπίεσης του έργου ΠΟΣΕΙΔΩΝ στο Φλωροβούνι (νοτιοδυτικά της Π.Ε. Θεσπρωτίας).
Πηγή: energymag.gr