Διάλογος με τους Εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Πρέπει να διαβάσετε

Φραγκίσκος Παρασύρης
Φραγκίσκος Παρασύρης
Βουλευτής Ν. Ηρακλείου
O Φραγκίσκος Παρασύρης είναι Βουλευτής Ν. Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής

Έχοντας, πλέον, συμπληρωθεί δύο αιώνες από τη δημιουργία του ελληνικού κράτους το εκπαιδευτικό σύστημα συνεχίζει να αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πολιτικές διαστάσεις των κομμάτων και των κυβερνήσεων, με τις μεταρρυθμίσεις του να χαρακτηρίζουν μια ολόκληρη πολιτική γενιά και τα ανοιχτά μέτωπα να διαιωνίζονται. Το ελληνικό σχολείο παραμένει ένας φάρος δημοκρατίας και ανάπτυξης για τη χώρα. Ορίζει το μέλλον της, την ευημερία της, τη ζωή των πολιτών της.

Για το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, η εκπαίδευση αποτελεί το σημαντικότερο θεσμό της Πολιτείας για να δημιουργεί πολίτες υπεύθυνους και ελεύθερους, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα, αλλά και πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά ενεργούς και παραγωγικούς. Ιδιαίτερα σήμερα, όπου η ανθρωπότητα έχει πλήρως εισέλθει στην οικονομία και την κοινωνία της γνώσης, η Εκπαίδευση αποτελεί τον σημαντικότερο παραγωγικό συντελεστή.

Για ένα προοδευτικό κόμμα, η επιδίωξη για την κατάκτηση της κοινωνίας της γνώσης, μέσα από ένα ποιοτικό εκπαιδευτικό σύστημα, αποτελεί σαφή και κυρίαρχη προτεραιότητα, γιατί η Εκπαίδευση διαδραματίζει έναν κομβικό ρόλο στις σύγχρονες κοινωνίες και πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο συστηματικών και τεκμηριωμένων δημοσίων πολιτικών. Η βάση αυτών των πολιτικών, οφείλει να αντιμετωπίζει την Εκπαίδευση ως κοινωνικό αγαθό προσβάσιμο σε όλους τους πολίτες της χώρας. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να επικεντρώνεται στην ουσιαστική μετάδοση γνώσεων στους μαθητές, στην προώθηση της δημιουργικότητας και στην καλλιέργεια της κριτικής τους σκέψης.

Προσωπικά, εγκαινιάζοντας το διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα και βεβαίως με τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καταθέτω στο δημόσιο διάλογο τις προτάσεις μου:

  • για την ανάγκη αναπροσαρμογής της μισθολογικής κατάστασης των εκπαιδευτικών. Πρόκειται για μια παγιωμένη εικόνα τα τελευταία χρόνια, καθώς σύμφωνα με τα δημοσιονομικά δεδομένα ο κλάδος των εκπαιδευτικών, βρέθηκε, δυστυχώς, στο επίκεντρο του κυκλώνα των μισθολογικών περικοπών. Σήμερα και με δεδομένες τις νέες συνθήκες στο δημοσιονομικό περιβάλλον ο βασικός μισθός των 720 ευρώ για έναν δάσκαλο, θα πρέπει να αποτελέσει την απαρχή για μια γενναία πρωτοβουλία στην κατεύθυνση της μισθολογικής βελτίωσης.
  • Έχοντας, επίσης, ολοκληρωμένη ενημέρωση για το έργο ενός εκπαιδευτικού στο σημερινό δημοτικό σχολείο ή στο νηπιαγωγείο, το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, όπως είναι το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Εσωτερικών, θα πρέπει να προχωρήσουν στη θεσμοθέτηση μιας γενναίας μεταρρύθμισης που θα αφορά αποκλειστικά στη μείωση της γραφειοκρατίας στις σχολικές μονάδες, η οποία έχει πολλαπλασιαστεί τα τελευταία τρία χρόνια, με εισαγωγή θεσμών που μόνο δυσκολίες δημιουργούν και φυσικά  αποβαίνει εις βάρος του εκπαιδευτικού έργου.
  • Η επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης θα γίνεται με διασφαλισμένη την εφαρμογή ενιαίων και σταθερών κανόνων διαφάνειας, αντικειμενικότητας και αξιοκρατίας. Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τη διασφάλιση της διαδικασίας της συνέντευξης, που σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπεται να ακυρώνει τα μετρήσιμα κριτήρια. Ταυτόχρονα, αφενός τα επιδόματα θέσης ευθύνης θα πρέπει να αυξηθούν σημαντικά, εναρμονιζόμενα με τις πολλαπλές απαιτήσεις της καθημερινότητας, μέσα στις σχολικές μονάδες και αφετέρου θα πρέπει να καθιερωθεί επιμόρφωση πάνω στη διοίκηση από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης.
  • Αναγκαία είναι και η άμεση και δραστική αλλαγή του πλαισίου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που θα οδηγήσει σε μια γενικότερη αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, ξεφεύγοντας από το σημερινό, καθαρά γραφειοκρατικό πλαίσιο.
  • Η τηλεκπαίδευση θα πρέπει να εφαρμόζεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις και πάντα όταν συντρέχουν σοβαροί λόγοι.
  • Η αναβάθμιση του σχολικού περιβάλλοντος, μέσα από τον εκσυγχρονισμό των σχολικών μονάδων και τον μικρότερο αριθμό μαθητών που αντιστοιχεί σε κάθε σχολική τάξη, θα αναβαθμίζει συνολικά την αποτελεσματικότητα του σχολείου.
  • Προτεραιότητα, επίσης, ως γονέα και ως ανθρώπου που παρακολουθεί τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας είναι και η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για την παραπομπή των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και ιδιαίτερες ανάγκες, με παράλληλη αναβάθμιση  της  λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ.
  • Τέλος, η καθιέρωση δωρεάν επιμόρφωσης από το υπουργείο παιδείας ,μετά από κάθε δέκα χρόνια υπηρεσίας, εντός διδακτικού ωραρίου, κρίνεται απαραίτητη για τη βελτίωση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Τις τελευταίες δεκαετίες το ελληνικό σχολείο έχει καταστεί βασικός μοχλός κοινωνικής εξέλιξης. Για την ελληνική οικογένεια, η σχολική τάξη έχει καθιερωθεί σαν την αφετηρία που μεταφέρει τα παιδιά της, σε ένα καλύτερο αύριο. Σε ένα περιβάλλον με δυνατότητες εξέλιξης και κοινωνικής ισότητας, όπου δικαίωμα στην πρόοδο και στην πρόσβαση στη γνώση έχουν όλοι, χωρίς ανισότητες και εδραιωμένα εμπόδια. Με αυτή την πεποίθηση, διατηρώντας την εμπιστοσύνη σε όλες και όλους εσάς, τους λειτουργούς της εκπαίδευσης σας καλώ να συνδιαμορφώσουμε το πλαίσιο για το σχολείο των παιδιών μας και των δικών σας μαθητών. Γιατί όπως λέει και ο ποιητής Μ. Αναγνωστάκης, αν δεν συμφωνήσουμε στους βασικούς άξονες για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, τότε αυτό θα παρουσιάζει την ίδια εικόνα με την ιστορία της χώρας, όπου πάμε δύο βήματα μπροστά ή ένα πίσω, «γιατί μάθαμε να μετράμε μόνο μικροζημιές και μικροκέρδη».

Άλλα Πρόσφατα