Αυτοκτόνησε πατέρας θύματος τροχαίου – Η οικογενειακή τραγωδία που αναδεικνύει τις βαθιές πληγές της Κρήτης

Πρέπει να διαβάσετε

Συγκλονισμένη είναι η κοινωνία του Ηρακλείου από τον θάνατο ενός 65χρονου άνδρα, ο οποίος μην αντέχοντας τον ξαφνικό χαμό του παιδιού του σε τροχαίο, έδωσε τέλος στη ζωή του.

Ο γιος του είχε σκοτωθεί σε τροχαίο το 2017 και πλησίαζε η εκδίκαση της υπόθεσης στις δικαστικές αίθουσες. Όπως φαίνεται ο 65χρονος δεν άντεξε το βάρος της απώλειας αλλά και της επικείμενης αναβίωσης του τραγικού χαμού του παιδιού του.

Πως όμως η οικογενειακή αυτή τραγωδία αναδεικνύει τις βαθύτερες πληγές της Κρήτης; Ο καθηγητής Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης Αλέξανδρος Βγόντζας και ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης, μίλησαν στο απογευματινό δελτίο ειδήσεων της Τηλεόρασης CRETA και την Αντιγόνη Ανδρεάκη για τα δύο φαινόμενα-μάστιγα για το νησί, τις αυτοκτονίες και τα τροχαία.

Αίμα νέων στην άσφαλτο

Όπως σημείωσε ο κ. Λιονάκης το ποσοστό των νέων ανθρώπων που «χάνονται» στην άσφαλτο είναι εξαιρετικά μεγάλο. Σύμφωνα με έρευνα το 7% του πληθυσμού είναι ηλικίας 19-24 ετών και το 19% των θανάτων από τροχαία, 1 στους 5 δηλαδή, αφορά αυτές τις ηλικίες.

Οι παράπλευρες απώλειες

«Το τροχαίο είναι ένα συμβάν η τραγικότητα του οποίου είναι πολύ μεγάλη εξαιτίας του αιφνίδιου του θέματος», σημείωσε ο κ. Λιονάκης τονίζοντας πως τα θανατηφόρα τροχαία έχουν σημαντικές παράπλευρες απώλειες, που δεν είναι άλλες από τον αβάσταχτο πόνο των οικογενειών, ο οποίος δεν οφείλεται μόνο στο τραγικό γεγονός του χαμού ενός μέλους της αλλά και στον αργό τρόπο με τον οποίο κινείται η δικαιοσύνη σε αυτές τις περιπτώσεις παρατείνοντας την περίοδο που πενθούν βαθιά.

Ο κ. Λιονάκης ανέφερε χαρακτηριστικά πως είναι γνώστης υπόθεσης θανατηφόρου τροχαίου, για το οποίο η δικαστική διαδικασία κράτησε 13 χρόνια!

Αξιοσημείωτο είναι ότι σύμφωνα με στοιχεία έρευνας για τις αρχές της περασμένης δεκαετίας το 78% των οικογενειών των θυμάτων δεν ήταν ικανοποιημένο από τις δικαστικές αποφάσεις. «Οι οικογένειες διαλύονται. Υπάρχουν προβλήματα οικονομικά, κοινωνικά, συνύπαρξης, παρουσιάζονται ενοχικά φαινόμενα. Έχουμε να κάνουμε με μια εξαιρετικά βίαιη κατάσταση μέσα σε μια οικογένεια αλλά και γενικά την κοινωνία την οποία δεν επιλύουμε με τον τρόπο που θα έπρεπε», ανέφερε.

Πρόληψη και δρόμοι

Η λύση του προβλήματος των τροχαίων φυσικά δεν είναι άλλη από την πρόληψη που αφορά τόσο στην εκπαίδευση των πολιτών από μικρή κιόλας ηλικία ώστε να αποκτήσουν σωστή οδική συμπεριφορά αλλά και τις υποδομές. Ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο που θα «διορθώνει» τα ανθρώπινα λάθη, τονίζουν οι ειδικοί.

Ο αριθμός των νεκρών από τροχαία περίπου ίδιος με τον αριθμό των αυτοκτονιών στο νησί

«Ο αριθμός των ανθρώπων που «χάνονται» στην άσφαλτο με τον αριθμό των ανθρώπων που αφαιρούν την ζωή τους στην Κρήτη είναι περίπου ο ίδιος», δήλωσε στην Τηλεόραση CRETA o καθηγητής Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης Αλέξανδρος Βγόντζας.

Όπως τόνισε ο ίδιος οι αυτοκτονίες στην Κρήτη αφορούν κυρίως άνδρες (σε αναλογία 4 προς 1 με τις γυναίκες) και μάλιστα μεγαλύτερης ηλικίας, κυρίως άνω των 65 ετών.

Θλιβερή πρωτιά για 23 χρόνια στην Κρήτη

Σύμφωνα με τον καθηγητή ψυχιατρικής το νησί κρατάει την θλιβερή πρωτιά στη λίστα των αυτοκτονιών στη χώρα από το 1999. «Εδώ και πολλά χρόνια από το 1999 μέχρι και το 2022 η Κρήτη έχει την πρωτοπορία σε κάτι πολύ τραγικό. Έχει τον διπλάσιο αριθμό αυτοκτονιών σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα», δήλωσε.

Πρόληψη για τις αυτοκτονίες, όπως και για τα τροχαία

«Ενώ κάθε μέρα μιλάμε για την ανάγκη βελτίωσης των δρόμων, δυστυχώς δεν ακούω να μιλάμε για τις αυτοκτονίες», συνέχισε ο κ. Βγόντζας και ανέφερε πως από το 2010 ήδη είχε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την δημιουργία ενός κέντρου πρόληψης των αυτοκτονιών στο νησί, ωστόσο ποτέ δεν προχώρησε αυτή η ιδέα, που θα είχε πεδίο παρέμβασης όλο το νησί, την ώρα που για την λειτουργία του για 2 χρόνια απαιτούνταν μόλις 200.000 ευρώ.

«Είχα υποβάλλει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την δημιουργία παρέμβασης στην κρίση από το 2010. Πήρε μάλιστα και την έγκριση σκοπιμότητας, ωστόσο δεν έγινε τίποτα. Το 2014 σε συνεργασία με τον αείμνηστο καθηγητή ιατροδικαστικής Μανώλη Μιχαλοδημητράκη επαναφέραμε το θέμα, με ένα κείμενο 70 σελίδων και είχα αναλύσει πως θα μπορούσε να λειτουργεί επί 24ωρου βάσεως», συμπλήρωσε ο κ. Βγόντζας ενώ τόνισε πως ποτέ δεν του δόθηκε γραπτή απάντηση αναφορικά με τους λόγους που δεν προχώρησε αυτό το σχέδιο.

«Η Κρήτη έχει επί 23 χρόνια αυτή την τραγική πρωτιά. Πρέπει όχι μόνο να το προλάβουμε αλλά να εξετάσουμε γιατί συμβαίνει και μετά να δούμε πως θα το λύσουμε», κατέληξε ο καθηγητής Ψυχιατρικής.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα