Τετάρτη, 1 Οκτωβρίου, 2025
18.8 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Aποκαλυπτικός ο Ν. Ταχιάος στην Τηλεόραση CRETA: Τι είπε για τον ΒΟΑΚ, το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου και τις αντιδράσεις

Πρέπει να διαβάσετε

Τρείς μέρες πριν τη κάθοδο του στο Ηράκλειο για να επισκεφτεί το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος μίλησε στην Τηλεόραση CRETA και στον Σωτήρη Μεταξά για την επίσκεψη του.

Όπως ανέφερε κατά την παρουσία του στο εργοτάξιο του νέου Αεροδρομίου θα ενημερώσει πλήρως τους τοπικούς φορείς για την έρευνα που έγινε απο τις υπηρεσίες του Υπουργείου αλλά και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την επιλογή του λόφου Παπούρα για την τοποθέτηση του ραντάρ προσέγγισης του Αεεροδρομίου.

Για το Αεροδρόμιο Καστελιού και το μεγάλο θέμα με τον λόγο Παπούρα

Είναι ένα έργο, όσον αφορά το κατασκευαστικό του τμήμα βαδίζει με εντατικούς ρυθμούς ραγδαία η πρόοδος των έργων. Υπάρχει όμως ένα θέμα, το οποίο δεν το κρύβω, το ζήτημα της εγκατάστασης των συστημάτων αεροναυτιλίας, αυτό που λέμε ραντάρ. Έχουμε το γνωστό θέμα του λόφου Παπούρα, βρέθηκαν σοβαρά αρχαία πραγματικά, μια σοβαρή κατασκευή που ανάγεται στη Μινωική περίοδο, μοιάζει να γεννά μια παντιέρα αντίστασης η οποία καλό είναι συζητηθεί. Καλό είναι να συζητηθεί αυτό το θέμα, να ανοίξουμε τα χαρτιά μας. Αυτή είναι η πρόθεση η δική μου και των συνεργατών μας που ερχόμαστε στο Καστέλι, θα έρθουμε για να συζητήσουμε ανοιχτά το ζήτημα. Θα είναι οι μελετητές, θα είναι ο νέος Αερολιμενάρχης, η Υπηρεσίας της Πολιτικής Αεροπορίας. Δεν ερχόμαστε να κάνουμε φιέστα, αλλά για συνάντηση εργασίας. Θα εκφράσουμε ανοιχτά τις απόψεις μας με όσους έχουν εκφράσει ανοιχτά τις ενστάσεις τους.

Θα τεθούν εναλλακτικές προτάσεις;

Σε ότι αφορά τον λόφο Παπούρα, τον λόγο δεν τον έχει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά το Υπουργείο Πολιτισμού. Έχει εκδώσει ήδη μια απόφαση,  η οποία έχει κάποιες προϋποθέσεις όσον αφορά τις αρχαιότητες, έχει προηγηθεί μια μελέτη. Και την ανάγκη να διασώσουν. Κατά συνέπεια, θα παρουσιάσουμε και τις εναλλακτικές επιλογές τοποθέτησης ραντάρ. Είμαστε ανοιχτοί και απέναντι στους Κρήτες, συζήτηση θέλουμε να κάνουμε. Αν υπάρχει μια εναλλακτική η οποία έχει τις προϋποθέσεις, θα τη συζητήσουμε . Έχουν εξεταστεί τα πάντα.

Για το αν βρεθεί η “χρυσή τομή” για να τρέξει το έργο και να σωθεί ο λόφος Παπούρα

Χρυσή τομή μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και Υπουργείο Υποδομών έχει βρεθεί. Η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού συμβουλίου δεν είναι μια εύκολη υπόθεση.  Δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Έχω πει και δημόσια και ενώπιον του Πρωθυπουργού: Η Μενδώνη δεν είναι εύκολη συζητητής, αλλά ούτε το Υπουργείο Πολιτισμού, ούτε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ούτε η Εφορία Αρχαιοτήτων, τις οποίες σεβόμαστε. Δεν είναι ο σκοπός μας να καταστρέψουμε αρχαία, ούτε να τα καταστήσουμε μη επισκέψιμα. Αν χρειαστεί να καταστήσουμε πόρους για να αναδείξουμε τις αρχαιότητες, εδώ είμαστε για να κινήσουμε τις διαδικασίες. Σημαντικό είναι να ξέρουμε τι σημαίνει για το Ηράκλειο και την Ανατολική Κρήτη, το νέο αεροδρόμιο έρχεται θα αναπτύξει όλο το νησί. Είναι αναπτυξιακό εργαλεία για όλη τη χώρα.

Για το επιχείρημα ότι δεν προχωράει το αεροδρόμιο λόγω αεροδρομίου… Θεσσαλονίκης.

Είναι επιεικώς φαιδρό. Πρόκειται περί αστειότητας. Δεν υπάρχει κάτι ανταγωνιστικό ζήτημα μεταξύ των δύο αεροδρομίων, το αεροδρόμιο Ηρακλείου είναι 2ο στη χώρα και θα συνεχίσει. Η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να ανταγωνιστεί την Κρήτη σε αυτό που υπηρετεί το νησί. Να συζητήσουμε με Δημάρχους και Περιφέρεια πάνω σε αυτά που έχουν ουσία.

Πότε θα είναι έτοιμο το νέο αεροδρόμιο;

Έχει ληφθεί μια απόφαση, να γίνει μια σήραγγα στον Πατριανό λάκκο. Για να μπορέσει κάποιος να περάσει από τον ΒΟΑΚ στο Αεροδρόμιο Καστελλίου. Μια ιστορία που έχει προχωρήσει εργασίες και διαδικασίες για το συγκεκριμένο έργο, δεν συνδέεται με την λειτουργία του αεροδρόμιο, όσο η αεροναυτιλία (ραντάρ). Αυτό είναι το μεγάλο αγκάθι. Οι αποφάσεις είναι πάρα πολύ σημαντικές.

Ένα αεροπλάνο κινδυνεύει στην απογείωση και στην προσγείωση. Πρέπει να πάρα πολύ ξεκάθαρο ότι θα είναι πάντοτε ορατό όπου το bin δεν θα καταγράφει το ίχνος του αεροπλάνο, αυτό έχει να κάνει με την ασφάλεια του.

Για το αν τα ζητήματα για το χρονοδιάγραμμα, έχει να κάνει με τις αντιδράσεις

Φυσικά έχει να κάνει με τις αντιδράσεις. Ποιος θέλει να μαλώνει με τις τοπικές αρχές. Τα έργα πρέπει να γίνουν με συναίνεση. Κάνουμε τεράστια έργα στην Κρήτη, δεν είναι μόνο το αεροδρόμιο, είναι και οι τρεις συμβάσεις του ΒΟΑΚ που είναι εξίσου σημαντικές.

Για τις προσφυγές των δήμων Ηρακλείου Μαλεβιζίου που αφορούν τις παρακάμψεις του ΒΟΑΚ

Είμαι σίγουρος, όχι μόνο αισιόδοξος. Στην τοπική αυτοδιοίκηση της Κρήτης έχουμε βρει σοβαρούς συνομιλητές, γνωρίζουν ότι τα πράγματα δεν είναι άσπρο ή μαύρο. Νομίζω ότι και με τον κ. Καλοκαιρινό και κ. Μποκέα έχουμε κάνει σοβαρές συζητήσεις, έχουμε ανοίξει τα χαρτιά μας, νομίζω θα βρούμε λύσεις. Θα τρέξουμε μαζί τους όλες τις διαδικασίες.

Στόχος είναι να γίνει το έργο. Αυτό που αφορά τις γραπτές εγγυήσεις δεν είναι τίποτα άλλο παρά εντολή για συγκεκριμένες μελέτες στον παραχωρισιούχο. Αυτό προχωράμε στην Κρήτη.

Αν υπάρχει ζήτημα για την μελετητική διαδικασία

Το κομμάτι της μεγάλης παραχώρησης δεν θα γίνει από την μια μέρα στην άλλη. Θα γίνει σε τμήματα. Αυτή την στιγμή ξεκινάμε τμήματα στο Ηράκλειο που δεν επηρεάζονται από αυτές τις προσφυγές. Για λόγους που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια του έργου, η έναρξη της παραχώρησης προσδιορίζεται από την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Έχουμε χρόνο, προχωράμε στις αλλαγές στις μελέτες.

Έχουν δίκιο οι Δήμαρχοι;

Στη βάση ναι. Αλλά εκεί θα επέλθει ένας συμβιβασμός, ένα έργο έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, μιλάμε με σοβαρούς ανθρώπους. Τα προβλήματα είναι του Ηρακλείου και του Μαλεβιζίου, δεν είναι του Μποκέα και του Καλοκαιρινού. Όπου μπορούμε να το οχυρώσουμε, θα το κάνουμε.

Για τις προθεσμίες σχετικά με τις πιστώσεις του Ταμείο Ανάκαμψης.

Είναι ένα ζήτημα που το τρέχουμε, αυτά τα τμήματα δεν είναι μέσα στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Για το κομμάτι Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και τα 21 εκ. για την αποζημίωση του αναδόχου

Υπάρχει ένα θέμα που λέγεται ‘’θετικές ζημιές’’ , μια πρόβλεψη στο νόμο. Προκύπτουν όταν ο ανάδοχος δεν μπορεί να εκτελέσει τις εργασίες όπως έχουν περιγραφεί. Αυτό το ζήτημα έχει λυθεί από την υπηρεσία ότι γεννά κάποιες υποχρεώσεις στον ανάδοχο, σαφώς μικρότερες από αυτές που είχε. Υπήρχαν ζητήματα για τις απαλλοτριώσεις στην Κρήτη. Ενώ ο προγραμματισμός προέβλεπε ότι θα έπρεπε να μας παραδοθούν με την έκδοση των αποφάσεων, την ίδια ώρα βγήκαν οι προσωρινές τιμές μονάδας από τα δικαστήρια του Λασιθίου. Αυτό ήταν μια διαδικασία που καθυστέρησε, είχε και κόστος. Πρέπει να αποφύγουμε αντίστοιχα προβλήματα στο αεροδρόμιο, κανονικά δεν θα έπρεπε να το έχουμε.

Τέλος, όσον αφορά τις απαλλοτριώσεις τόνισε: ”Στην περίπτωση των απαλλοτριώσεων του ΒΟΑΚ τα πράγματα κύλησαν και είμαστε αναγκασμένοι σε αυτό, απολύτως νόμιμο αυτό που έγινε, δεν ήταν όμως η ενδεδειγμένη διαδικασία.”

in_article_2_mobile

Δημοφιλή

Σχετικά άρθρα