Αύξηση στη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας μέσω των ενεργοβόρων Data Center αλλά και ρυθμίσεις που θα καταστήσουν τον εξηλεκτρισμό των λιμανιών πραγματικότητα επιδιώκει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο δρόμο για την ενεργειακή μετάβαση της χώρας.
Το στίγμα της πολιτικής αυτής περιέγραψε στο Μπακού στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της παγκόσμιας Διάσκεψης για το κλίμα, ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας κ. Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, λέγοντας ότι η πλεονάζουσα ενέργεια των ΑΠΕ, δίνει στη χώρα τη δυνατότητα να αναπτυχθεί σε περιφερειακό τεχνολογικό κόμβο και να αποτελέσει πόλο έλξης για τη δημιουργία ισχυρών AI-Data Centers που χρειάζονται μεγάλες ποσότητες ενέργειας για να λειτουργήσουν. Όπως αναφέρθηκε τα data center θα έχουν έκαστο ισχύ 200 MW, γεγονός που τα κατατάσσει στις πιο ενεργοβόρες βιομηχανικές δραστηριότητες.
Το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής αναζητά το νέο χάρτη της χώρας πάνω στον οποίο θα χωροθετηθούν τα «εργοστάσια» των data. Πρόσφατα η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ που έχει επιφορτιστεί με το έργο αυτό δήλωσε ότι η χωροθέτηση θα πρέπει να γίνει με παροχή κινήτρων από την πολιτεία ή με νέο σχεδιασμό για το που υπάρχει διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος, για τον οποίο θα πρέπει να ενημερωθούν οι επενδυτές. Όπως φαίνεται, η άσκηση αυτή έχει ήδη ξεκινήσει και θα καλύψει τόσο τους επενδυτές data centers όσο και τη ενεργοβόρα βιομηχανία συνολικά (κλάδοι τσιμέντου,καλωδίων, κ.λπ.) και τα υψηλά φορτία κατανάλωσης.
Μέσα στις περιοχές που προβλέπεται να «αφήσουν» χώρο στα κέντρα δεδομένων θα είναι η Πελοπόννησος, η Κεντρική Ελλάδα αλλά και η Δυτική Μακεδονία και τα πρώην λιγνιτωρυχεία της ΔΕΗ για τα οποία η Επιχείρηση δουλεύει μεθοδικά τα επόμενα βήματά της στον κόσμο των data.
Ρυθμίσεις για τα λιμάνια
Το άλλο μεγάλο μέτωπο που ανοίγει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ είναι το λεγόμενο cold ironing. Το «κρύο σιδέρωμα», αφορά τις υποδομές που υποστηρίζουν την ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια που συγκαταλέγονται μεταξύ των ρυπαντών του περιβάλλοντος. Ο κ. Αιβαλιώτης ανακοίνωσε χθες ότι έως τις αρχές του νέου έτους θα έχει ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο, με στόχο ως το 2030 να υπάρχουν αντίστοιχες υποδομές τουλάχιστον στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, τον Πειραιά και την Θεσσαλονίκη.
Με τις ρυθμίσεις αυτές το ΥΠΕΝ καλείται να αποφασίσει και για την ταυτότητα του λειτουργού του cold ironing, αν δηλαδή θα είναι τα ίδια τα ίδια τα λιμάνια ή ο διαχειριστής ενέργειας καθώς επίσης και ποιος θα αγοράζει το ηλεκτρικό ρεύμα για να το διοχετεύει στα λιμάνια και τα πλοία.
Ο αξιωματούχος του ΥΠΕΝ, επισήμανε ότι η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας έχει κόστος και το μεγάλο ζητούμενο είναι ποιος θα αναλάβει να το πληρώσει: θα μετακυληθεί στους επιβάτες, μέσω των εισιτηρίων, ή στους πολίτες μέσω δαπανών στον προϋπολογισμό;
Ναυτιλιακοί παράγοντες εκτιμούν ότι τα απαιτούμενα κεφάλαια για την ανανέωση και περιβαλλοντική αναβάθμιση του στόλου την επόμενη δεκαετία, στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης θα κυμανθούν μπορεί να φτάσουν έως και τα 3 δισ. ευρώ ενώ θα χρειαστούν πρόσθετα 100 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του στόλου των νεότερων πλοίων.
Εξηλεκτρισμός
Σήμερα, η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με την αγορά δικαιωμάτων ρύπων και μία λύση είναι να μειώσει τις εκπομπές της μέσω «πράσινων» καυσίμων (LNG, μεθανόλη, συνθετικά καύσιμα) αλλά και να αυξήσει τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από τα λιμάνια μέσω του cold ironing.
Όπως δήλωσε ο κ. Αϊβαλιώτης το υπουργείο παρακολουθεί όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις. Η μεθανόλη είπε, είναι μια λύση που ακόμη είναι σε πειραματικό στάδιο. Για τα συνθετικά καύσιμα σημείωσε ότι τα διυλιστήρια πραγματοποιούν σχετικές επενδύσεις κυρίως για τις αεροπορικές εταιρείες ενώ αναφέρθηκε και στην τεχνολογία για δέσμευση άνθρακα στα πλοία που επίσης είναι ακόμη σε αρχικό στάδιο.