Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, 2024
12.2 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Υδρογόνο και εναλλακτικά καύσιμα οι νέες ατμομηχανές της ελληνικής οικονομίας

Πρέπει να διαβάσετε

Δυναμικότητα ηλεκτρόλυσης 1.243 MW (1,2 GW) για παραγωγή 205.000 τόνων «πράσινου» υδρογόνου προβλέπει το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για το 2030.  Ειδικότερα, ο στόχος είναι να χρησιμοποιείται ενέργεια από ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας) για τη διάσπαση του νερού σε οξυγόνο και υδρογόνο, το οποίο θα προωθείται ως ενεργειακό καύσιμο για διάφορες χρήσεις. 

Γενικότερα, στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ το οποίο παρουσιάστηκε χθες από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) σχεδιάζεται για πρώτη φορά η δημιουργία μιας οικονομίας πράσινου υδρογόνου, με  χρήση στη βιομηχανία και στα διυλιστήρια, υπό συνθήκες στην ηλεκτροπαραγωγή, στους αγωγούς μεταφοράς αερίου και στις μεταφορές (βαρέα οχήματα, ναυτιλία, αεροπορία).

 Ηλεκτρόλυση

 Μάλιστα, στον νέο ενεργειακό οδικό χάρτη η δυναμικότητα ηλεκτρόλυσης από 1,2 GW το 2030, αυξάνεται σε 2,4 GW το 2035 διπλασιάζοντας και την παραγωγή υδρογόνου στους 0,4 Mt. Για τα επόμενα χρόνια η δυναμικότητα ηλεκτρόλυσης έχει ανοδική φορά με 6 GW το 2040 για παραγωγή 1 Mt υδρογόνου, 11,7 GW το 2045 για παραγωγή 1,9 Mt υδρογόνου και 14,7 GW το 2050 για παραγωγή 2,3 Mt υδρογόνου. Ειδικά για τον στόλο των ιδιωτικών αυτοκινήτων,  τίθεται ως στόχος το  2035 το 1% των οχημάτων να είναι υδρογόνου, το 2040 να αυξηθούν στο 9%, το 2045 στο 12% και το 2050  το 13% των ΙΧ να καίνε υδρογόνο. 

Είναι αξιοσημείωτο ότι στο υφιστάμενο ΕΣΕΚ (του 2019) ο στόχος για την ηλεκτρόλυση είναι μηδενικός, όπως και η παραγωγή άλλων εναλλακτικών καυσίμων, περιλαμβάνονται όμως στο αναθεωρημένο σχέδιο, το οποίο όπως υποστήριξε ο υπουργός κ. Κώστας Σκρέκας θα αποσταλεί στην Κομισιόν τον Μάρτιο, αφού προηγηθεί μια σύντομη περίοδος διαβούλευσης.

Τα εναλλακτικά καύσιμα

Ειδικότερα, όσον αφορά στα εναλλακτικά καύσιμα μια νέα βιομηχανία θα αρχίσει να διαμορφώνεται καθώς για το 2030 τίθεται ως στόχος η παραγωγή 185.000 τόνων ισοδύναμου πετρελαίου (τ.ι.π.) συνθετικών καυσίμων και 129.000 τ.ι.π. βιομεθανίου. Ανάμεσα στους στόχους που έχουν τεθεί είναι  3% ανάμειξη υδρογόνου και 12% βιομεθανίου στο διανεμόμενο αέριο μέσω των αγωγών.

Επιπλέον, η ανάπτυξη συνθετικών, πράσινων καυσίμων (RFNBO) για  χρήση τους στις  μεταφορές (βαρέα οχήματα, ναυτιλία, αεροπορία) έχει τεθεί ως στόχος να καλύπτουν το 3,4% το 2030 (ο στόχος είναι μηδενικός στο υφιστάμενο ΕΣΕΚ), ενώ αντίστοιχα τα  προηγμένα βιοκαύσιμα προτείνεται να καλύπτουν το 2,18% (από 1,5% στο ΕΣΕΚ του 2019) και τα συμβατικά βιοκαύσιμα το 1,7%.

Διείσδυση και στον τομέα της ψύξης – θέρμανσης σχεδιάζεται να  έχουν τα RFNBO  με 25.000  τόνους ισοδύναμου πετρελαίου καθώς και η βιομάζα με 549.000 τ.ι.π. το 2025 και 584.000 τ.ι.π.  το 2030.

 Δέσμευση άνθρακα

 Τέλος, προωθείται η καινοτομία  στη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCUS) για την ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας της χώρας (κυρίως τσιμέντο, διύλιση, λιπάσματα). Ωστόσο, όπως επισημαίνεται από το ΥΠΕΝ, θα απαιτηθεί εθνικό πλάνο και συντονισμός δεδομένου της έλλειψης κλίμακας των τοπικών εταιρειών. Αντίστοιχα έργα συντονίζονται από άλλα κράτη στην Ευρώπη και την Αμερική. Να σημειωθεί ότι στην αποθήκη που σχεδιάζεται στον Πρίνο (με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης) θα μπορούν να αποθηκευτούν  150 εκατομμύρια τόνοι CO2 συνολικά, ήτοι όσο εκπέμπει η Ελλάδα σε δύο χρόνια.

Πηγήot.gr

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα