Πριν μερικές ημέρες στη Βουλή συζητήθηκε ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα για την υπογειοποίηση τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου- Πάτρας.
Το θέμα το έθεσε με επίκαιρη ερώτηση η βουλευτής Αχαΐας της Νέας Δημοκρατίας, Χριστίνα Αλεξοπούλου.
Η ερώτηση αφορούσε το αστικό κυρίως τμήμα της πόλης των Πατρών και τη σύνδεση γραμμής μήκους 10, 9 χιλιομέτρων από το Ρίο μέχρι τον νέο Λιμένα.
Το έργο αυτό στο σύνολό του απορρίφθηκε από την Κομισιόν το 2021. Το υπουργείο Υποδομών όμως βρήκε τη λύση, που δεν είναι άλλη από αυτή της μερικής υπογειοποίησης 5,2 χιλιομέτρων με τη μέθοδο του cut and cover. H μερική αυτή υπογειοποίηση αφορά στο σύνολο της, το πυκνό αστικό ιστό της Πάτρας που είναι και το ζητούμενο.
Όπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, έως τα τέλη του 2023, αρχές του 2024 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής υπογειοποίησης του τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου – Πάτρας.
Σημείωσε μάλιστα πως αρκετό καιρό η κοινωνίας της Πάτρας αντιμετωπίζει αυτό το σοβαρό ζήτημα, πώς δηλαδή θα υπογειοποιήσουμε το τρένο και πώς θα ενωθεί με το λιμάνι. «Η πόλη είναι χωρισμένη στα δυο εδώ και χρόνια» είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: πως μετά από μελέτη διαπιστώθηκε πως μπορεί να γίνει μερική υπογειοποίηση 5,2 χλμ με την μέθοδο cut and cover, ενώ αν λάβει κανείς και τα επιπλέον σχεδόν 2 χλμ τα οποία θα είναι ράμπες ανόδου και καθόδου, επομένως μιλάμε για 6 από τα 8 χιλιόμετρα να είναι υπογειοποιημένα.
Παράλληλα ο κ. Καραμανλής σημείωσε πως τα επιφανειακά τμήματα θα είναι 3,8 χλμ, ενώ θα διατηρηθούν οι οκτώ υφιστάμενες στάσεις από τις οποίες οι έξι θα γίνουν υπόγειες με πρόθεση να υπάρξει και μια νέα επιπλέον στάση στο λιμάνι.
Ο υπουργός τόνισε πως ο νέος σχεδιασμός πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφάλειας, ενώ δημιουργούνται νέες διαβάσεις με 10 πεζογέφυρες και θα καταργηθούν οι υφιστάμενες επικίνδυνες ισόπεδες διαβάσεις. Έτσι εκπονείται ένα έργο ρεαλιστικό, απελευθερώνεται το κέντρο της πόλης, που μέχρι τώρα είναι κομμένη στα δυο και πλέον αποκτά μέτωπο στην θάλασσα. “Πετυχαίνουμε την βέλτιστη καλύτερη τεχνική λύση” τόνισε χαρακτηριστικά συμπληρώνοντας πως έτσι διατηρείται η λειτουργία του προαστιακού και ελαχιστοποιείται η οπτική και ηχητική όχληση, ενισχύοντας την ασφάλεια όσων κινούνται με τα πόδια και οδηγών.
Στην Κρήτη, πριν μερικούς μήνες με αφορμή τη ΜΠΕ για τα αστικά τμήματα του ΒΟΑΚ, το ΤΕΕ/ΤΑΚ για το τμήμα του Ηρακλείου πρότεινε ως πρώτη και βασική λύση σε επίπεδο προμελέτης οδοποιίας ή έστω και κατά τμήματα, την υπογειοποίηση του άξονα για το αμιγώς αστικό τμήμα, ήτοι από τον Α/Κ Γαζίου ώς και τον Α/Κ Κατσαμπά, μήκους 2,1 χιλιομέτρων. Το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης, αποδέχτηκε την πρόταση.
Το υπουργείο Υποδομών όχι μόνο την απέρριψε αλλά θεώρησε ότι η πρόταση αυτή υποσκάπτει το σύνολο της διαγωνιστικής διαδικασίας.
ΤΕΕ/ΤΑΚ και ΟΑΚ επανήλθαν για να κατασκευαστούν τουλάχιστον τέσσερα τμήματα cut and cover.
Συγκεκριμένα κρίνονται κατάλληλα για τα στέγαστρα οι περιοχές: στο ύψος του Εσταυρωμένου, ανατολικά της Κνωσού, στη περιοχή Ούλοφ Πάλμε και Ιωνίας και στην πλευρά της Αλικαρνασσού, μεταξύ του αμαξοστασίου του Δήμου και της Βιομηχανικής Περιοχής.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της πρότασης αποτελεί βασική προτεραιότητα, το έργο για την απελευθέρωση χώρου 130 στρεμμάτων ενώ θα καταργηθεί η σημερινή διχοτόμηση του Ηρακλείου.
Το Ηράκλειο, είναι η τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας με πάνω από 177.000 κατοίκους, που τους καλοκαιρινούς μήνες πολλαπλασιάζονται και θα λυθούν τα σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα που ήδη είναι διογκωμένα σε διάφορα σημεία της πόλης.
Από την άλλη το υπουργείο Υποδομών, ύστερα και από τις πιέσεις έκανε δεκτές μόνο τις εξής προτάσεις: Το έργο του ΒΟΑΚ να περιλαμβάνει κόμβο στη Φοινικιά, προκειμένου να εξασφαλίζεται η προσβασιμότητα προς τις επιχειρήσεις της περιοχής. Επίσης, ο κόμβος του Αεροδρομίου θα συνδεθεί πλήρως με την Βιομηχανική Περιοχή του Ηρακλείου, ενώ στο Κακό Όρος θα κατασκευαστεί το διπλό τούνελ που πρότειναν οι τοπικοί φορείς.
Η αποδοχή αυτή δεν λύνει το πρόβλημα που θα προκληθεί και είναι ο χωρισμός της πόλης του Ηρακλείου στα δύο.
Το συμπέρασμα αυτών των δυο ιστοριών είναι ότι όταν τα Υπουργεία θέλουν δίνουν λύσεις.
Η Κρήτη με το «χρυσό χάπι» του νέου ΒΟΑΚ, βρίσκεται εκτός πλάνου για υπογειοποιήσεις και μέσα σταθερής τροχιάς.