Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024
14.8 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Β. Κεγκέρογλου: Προϋπολογισμός χωρίς Αναπτυξιακή, Περιφερειακή και Κοινωνική Διάσταση

Πρέπει να διαβάσετε

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2023 τοποθετήθηκε ο Βουλευτής Ηρακλείου, κ. Βασίλης Κεγκέρογλου.

Αναλυτικά η ομιλία έχει ως εξής:

Οι παγκόσμιες εξελίξεις, με την πανδημία, τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις αλλεπάλληλες κρίσεις και την όξυνση των ανταγωνισμών, σηματοδότησαν την αναπροσαρμογή Στρατηγικών και πολιτικών της ΕΕ και κάθε χώρας, που βρίσκονται μπροστά σε νέες προκλήσεις και νέους κινδύνους,ώστε να πορευτούν στο παγκόσμιο γίγνεσθαι με περισσότερη ασφάλεια, βιώσιμη ανάπτυξη και κοινωνική δικαιοσύνη.

Βασικές προτεραιότητες:

1.Μια νέα Ευρωπαϊκή στρατηγική οικονομικής ανάκαμψης, σύγκλισης και κοινωνικής συνοχής, με αειφορία στην Οικονομία, ανθεκτικότητα στα Παραγωγικά μοντέλα και τις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Κοινωνικό Κράτος και ενεργητικές πολιτικές ένταξης και αντιμετώπισης των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων.
Ποιότητα στην εργασία, αξιοπρεπείς αμοιβές και ασφαλείς συνθήκες.
2.Ενεργειακή αυτάρκεια με δίκαιη ενεργειακή μετάβαση και δημοκρατία στην αξιοποίηση των πλουτοπαραγωγικών πόρων, με συμμετοχή των μικρομεσαίων, των αγροτών, των πολιτών και των ενεργειακών κοινοτήτων.
3.Διατροφική Επάρκεια και Ασφάλεια, με αναπροσανατολισμό της ΚΑΠ και ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής με γενναία αύξηση των συνδεδεμένων ενισχύσεων.
Σύνδεση Αγροδιατροφικού Τομέα και Τουρισμού.
4.Νέα μεταναστευτική πολιτική στην Ευρώπη με κοινωνική και εργασιακή ένταξη των μεταναστών και παράλληλα ενεργητική Δημογραφική πολιτική στην Ελλάδα.
5.Κοινή Ευρωπαϊκή Άμυνα και Ασφάλεια και πολιτικές θωράκισης της Εθνικής Ισχύος της Ελλάδας και όχι μόνο της Άμυνας.
Οι ηγεσίες της Ε.Ε, όχι μόνο δεν προχώρησαν για τις Στρατηγικές και τις μεγάλες πολιτικές αλλά καθυστερούν χαρακτηριστικά ακόμη και για τις αναγκαίες και επείγουσες αποφάσεις αντιμετώπισης του πληθωρισμού, της ακρίβειας και της ενεργειακής κρίσης.
Στο περιβάλλον αυτό, η Κυβέρνηση της χώρας μας στερείται ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού σχεδίου για μια βιώσιμη και ανθρωποκεντρική ανάπτυξη, συνεχίζει την ίδια αδιέξοδη και άδικη πολιτική.
Επιμένει στους υψηλούς έμμεσους φόρους που πληρώνει η κοινωνία.
Διαθέτει τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, χωρίς σχέδιο και τις αναγκαίες προτεραιότητες. 44 δις που δεν έπιασαν τον ανάλογο τόπο.
Ο λόγος έμμεσων και άμεσων φόρων επειδή είπατε ότι πρέπει να ακριβολογούμε:
1,44 το 2014, 1,55 επί ΣΥΡΙΖΑ, 1,65 σήμερα.
Η Κυβέρνηση καθυστερεί την υλοποίηση του ΕΣΠΑ και αδυνατεί ή δεν θέλει να παρέμβει στα αίτια των προβλημάτων, της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας, όπως η επιβολή πλαφόν στην λιανική του ηλεκτρικού.

● Ο τελευταίος προϋπολογισμός της Κυβέρνησης, είναι ανάξιος της υπερπροσπάθειας και των θυσιών της κοινωνίας και το πιθανότερο είναι να την οδηγήσει σε νέες επώδυνες περιπέτειες.

Δε δίνει λύσεις, δεν μέριμνα για τους μικρομεσαίους, τους αγρότες, τους εργαζόμενους, τους νέους και τους ανέργους.
Δεν αντιμετωπίζει το Εθνικό πρόβλημα του Δημογραφικού, που αποτελεί μια σοβαρή γεωπολιτική υστέρηση της χώρας μας σε σχέση με τους γείτονες.
Δεν έχει ουσιαστική πρόβλεψη για μια αξιόπιστη πολιτική στέγασης και κοινωνικής κατοικίας.
Η Κυβέρνηση, δεν κατέθεσε καν πρόταση για την κοινωνική κατοικία στο Ταμείο Ανάκαμψης, παρά το γεγονός ότι υπήρχε από το 2014 επεξεργασμένη πολιτική από το Υπουργείο Εργασίας και πρόταση προγράμματος κοινωνικής κατοικίας αλλά ούτε συζητάει την πρότασή μας, που παρουσίασε ο Νίκος Ανδρουλάκης και είναι παρόμοια με αυτή της Πορτογαλίας.
Ο Π/Υ είναι επίπλαστα αισιόδοξος και οικονομικά αστήριχτος.
Στερείται αναπτυξιακής, περιφερειακής και κοινωνικής διάστασης:
● Για τον πρωτογενή τομέα, προβλέπει λιγότερους πόρους, από πέρυσι, την ώρα που αγρότες και κτηνοτρόφοι δυσκολεύονται να επιβιώσουν λόγω της εκτίναξης του κόστους παραγωγής.
Το μέλλον του ελληνικού αγροδιατροφικού τομέα καθίσταται αβέβαιο.
Δεν υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα αλλά υιοθετούνται και οι προτάσεις μας, που μειώνουν το κόστος παραγωγής και δεν το μετακυλίουν στις τιμές καταναλωτή.
Αντί της στροφής των διαθέσιμων πόρων Ευρωπαϊκών και εθνικών στη στήριξη της παραγωγής και την αντιμετώπιση του τεράστιου κόστους παραγωγής και εκτροφής, οι αγρότες εμπαίζονται, με εξαγγελίες μέτρων μικρού προυπολογισμού, για την ενέργεια, τα λιπάσματα, τις ζωοτροφές και το πετρέλαιο, που συνήθως δεν υλοποιούνται ή εφαρμόζονται με αποκλεισμούς στους δικαιούχους και προβλήματα στις πληρωμές.
● Το κοινωνικό κράτος, η υγεία και η κοινωνική φροντίδα παραγκωνίζονται.

● Για τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους δεν προβλέπει ούτε τους αναγκαίους πόρους για την εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων.
Ούτε λόγος για Αναδρομικά, ΕΚΑΣ και 13η σύνταξη.
Για την παιδεία και την έρευνα στασιμότητα
● Για την Εθνική Άμυνα, είναι γεγονός, ότι τα δύο τελευταία χρόνια έχουν προχωρήσει ικανοποιητικά τα εξοπλιστικά προγράμματα της αποτρεπτικής ισχύος των ΕΔ.
Όμως, υπάρχει έλλειψη σχεδίου συμπαραγωγής και μεγαλύτερης εμπλοκής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, σχετική μείωση του προϋπολογισμού,
σοβαρές καθυστερήσεις κυρίως για τον στρατό ξηράς και
χαρακτηριστική καθυστέρηση και υστέρηση στη στήριξη του ανθρώπινου δυναμικού.
Εθνική άμυνα δεν είναι μόνο οι εξοπλισμοί αλλά και οι άνθρωποι των ΕΔ
Η ΚΥΑ για την αποζημίωση της νυκτερινής απασχόλησης που εκδόθηκε μετά από χρόνια, είναι επιεικώς απαράδεκτη.
Απουσιάζει η μέριμνα για την αποκατάσταση των αδικιών σε μια σειρά ζητήματα, θεσμικά, μισθολογικά και βαθμολογικά που απασχολούν ενστόλους και πολιτικό προσωπικό.
Τελευταίο κρούσμα η εξαίρεση των ενστόλων των Ενόπλων Δυνάμεων, από το επίδομα 600 Ευρώ των ενστόλων!
Το ΠΑΣΟΚ ως υπεύθυνη πατριωτική δύναμη ψηφίζει μεν τις αμυντικές δαπάνες, όπως έχει κάνει με όλες τις χρήσιμες για την Εθνική Ισχύ συμφωνίες αλλά απαιτεί την προώθηση λύσεων και θα ελέγξει την κατανομή των 103 εκ ευρώ που αφορούν το ανθρώπινο δυναμικό.
● Για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη που αποτελεί την ελπίδα για την Ελλάδα, ο προϋπολογισμός του συγκεντρωτικού μοντέλου, είναι ελλειμματικός και την διαψεύδει.
Δεν ενισχύεται ο αναπτυξιακός ρόλος της αυτοδιοίκησης και ο υπέρμετρος συγκεντρωτισμός με τη σιωπηρή συναίνεση των Κυβερνητικών ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ δεν αφήνει ούτε τις περιφέρειες να ανοίξουν τα φτερά τους.

Η Κρήτη π.χ. έχει όλες τις προϋποθέσεις, με δικό της αναπτυξιακό σχέδιο, αν της δοθεί η θεσμική δυνατότητα των αρμοδιοτήτων, των αποφάσεων και των πόρων Ευρωπαϊκών και Εθνικών, να πρωτοπορήσει, αξιοποιώντας τη θέση της, το κλίμα, και τους ανθρώπους της,
με βασικούς πυλώνες την ιστορία και τον πολιτισμό, τον τουρισμό, τον αγροδιατροφικό τομέα, την ενέργεια, τις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία.
Απαιτείται ένα γενναίο σχέδιο ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων και ένα ισχυρό αναπτυξιακό πρόγραμμα για την αυτοδιοίκηση και ιδιαίτερα για τους Δήμους που μειονεκτούν ή έχουν υποστεί φυσικές καταστροφές.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας που χτυπήθηκε από τον καταστροφικό σεισμό τον Σεπτέμβριο του 21 και σήμερα 15 μήνες μετά, δεν έχει ακόμη εκπονηθεί ένα ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο για την οικονομική και κοινωνική ανασυγκρότηση του.
Ο Κυβερνητικός συγκεντρωτισμός και η σύγχυση περί αρμοδιοτήτων, οδηγεί τα Υπουργεία και την τοπική αυτοδιοίκηση να ρίχνει την ευθύνη ο ένας στον άλλο και το μάρμαρο να το πληρώνει η τοπική κοινωνία.
Και μιλάμε για ένα Δήμο με μεγάλες πληγές αλλά και τεράστιές δυνατότητες, ευκαιρίες και προοπτική λόγω των συγκριτικών του πλεονεκτημάτων του και της δημιουργίας του νέου διεθνούς αεροδρομίου.
Η τοπική κοινωνία βιώνει την αγωνία και την αβεβαιότητα για το αύριο.
Κάποιοι οδηγούνται στην παραίτηση και την φυγή αλλά η πλειοψηφία απαιτεί σχέδιο ανασυγκρότησης και ανάπτυξης και ενιαίο συντονισμό, για να γίνει ο τόπος μας, Σύγχρονη συμπολιτεία, αξιοβίωτος και προορισμός.
Και στο αίτημα αυτό οφείλουμε όλοι να ανταποκριθούμε.
Η χώρα χρειάζεται άλλο μοντέλο διακυβέρνησης και άλλου τύπου ανάπτυξη.
Με γενναία παραγωγική ανασυγκρότηση, ισχυρή αποκέντρωση πόρων, περιφερειακό και τοπικό σχεδιασμό.
Απαιτείται άλλη κατανομή των διαθέσιμων πόρων με προτεραιότητα το κοινωνικό κράτος, την ενεργειακή αυτονομία, την πολιτική προστασία.
Αυτά προϋποθέτουν βούληση και αλλαγή πολιτικής, που μπορεί να επιτευχθεί με την ανάδειξη του ΠΑΣΟΚ σε πρωταγωνιστική πολιτική δύναμη

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα