“Το έργο του Νέου Διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου Ηρακλείου Κρήτης έχει τη σφραγίδα του ΠΑΣΟΚ και πρέπει να ανακτηθεί ο χαμένος χρόνος από τις ολιγωρίες της Ν.Δ και του ΣΥΡΙΖΑ.
Το έργο του νέου αεροδρομίου είναι παραπάνω από αναγκαίο για να διασφαλιστεί η αναπτυξιακή προοπτική του νησιού και πρέπει να κατασκευαστεί σωστά και να διασφαλιστεί η βέλτιστη λειτουργία του, με σεβασμό στο περιβάλλον, στην βιώσιμη ανάπτυξη της Κρήτης, στην πολιτιστική μας κληρονομιά και κυρίως με ωφέλεια της τοπικής κοινωνίας.
Η Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης για την υλοποίηση και λειτουργία του Νέου διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Α.Ε στο Καστέλι αποτελεί κρίσιμη συνέχεια μιας προσπάθειας που άρχισε πριν από πολλά χρόνια, με πρωτοβουλίες των τοπικών κοινωνιών και πολιτικές αποφάσεις του ΠΑΣΟΚ το 2003 και με δεδομένο ότι το υφιστάμενο αεροδρόμιο δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει ικανοποιητικά την μεγάλη και διαρκώς αυξανόμενη αεροπορική κίνηση της Κρήτης αλλά και να εγγυηθεί την ασφάλεια των κατοίκων.
Η έγκριση της σύμβασης πρέπει να συνοδευτεί από πρωτοβουλίες και Κυβερνητικές αποφάσεις:
1.Το πρώτο που πρέπει να ανακοινώσει ο Υπουργός και να εκδώσει αποφάσεις η Κυβέρνηση αφορά το ειδικό αναπτυξιακό της περιοχής που μέχρι τώρα είναι λόγια του αέρα. Ο κ.Σπίρτζης οφείλει να μας πει το ακριβές ύψος της ετήσιας δημόσιας χρηματοδότησης και την χρονική διάρκεια της, ώστε να συγκροτηθεί το πρόγραμμα.
Παράλληλα με την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης (ΣΠ) έχουμε ήδη προτείνει:
2. Χρηματοδότηση τώρα της μελέτης του τοπικού χωροταξικού με τις χρήσεις γης ώστε να προετοιμαστεί η περιοχή για να υποδεχθεί τη λειτουργία του νέου Α/Δ, αφού αυτή αναμένεται να αναπτυχθεί με γοργούς ρυθμούς.
Οι νέες δραστηριότητες και οι νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή, αλλά και οι ακόμα περισσότερες κατά τη λειτουργία του Α/Δ θα δημιουργήσουν μια εκρηκτική ανάπτυξη, η οποία αν δεν προετοιμαστεί και κανονιστεί θα καταλήξει να είναι εν πολλοίς άναρχη.
3.Ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων με δίκαιες αποζημιώσεις.
Δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, εξαιτίας των λαθεμένων διαδικασιών που επελέγησαν. Καταβολή δίκαιων αποζημιώσεων με υιοθέτηση της πρότασης μας για προσαύξηση των ποσών απαλλοτριώσεων που προβλέπονται στις δικαστικές αποφάσεις ανάλογα με το ποσοστό απώλειας της περιουσίας ανά ιδιοκτήτη.Π.χ Για 100% απώλειας της περιουσίας προσαύξηση της αποζημίωσης κατά 50%
4.Ένταξη του ονόματος «Καστελίου» στην επωνυμία του φορέα που πρέπει να είναι ως εξής: «Διεθνής Αερολιμένας Καστελίου Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε».
5.Όλες οι νέες θέσεις εργασίας τόσο στο φορέα όσο και στις δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς που θα λειτουργήσουν στο αεροδρόμιο να διέπονται εκτός από τα προσόντα και από το κριτήριο της εντοπιότητας, όπως ήδη εφαρμόζεται σε άλλους οργανισμούς δημοσίου ή συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
6.Σημαντική ενίσχυση αντιπλημμυρικών έργων αφού ληφθούν υπ΄ όψιν και τα νέα δεδομένα όπως εκδηλώθηκαν με τις έντονες βροχοπτώσεις.
7.Ενίσχυση των μέτρων προστασίας του υδροφόρου ορίζοντα.
8.Ένταξη στον βιολογικό καθαρισμό όλων των γύρω οικισμών που δεν περιλαμβάνονται άλλα και όσων έχουν στοιχειώδη εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων .
9.Μέριμνα για την θωράκιση ακόμη και την μετεγκατάσταση των πλέον θιγόμενων οικισμών με κατάλληλους όρους και προϋποθέσεις.
10.Αύξηση του ανταποδοτικού οφέλους για το Δήμο Μίνωα Πεδιάδας στο 2% και παραχώρηση επιπλέον χώρων στον Δήμο για την προβολή του τοπικού πολιτισμού και των προϊόντων καθώς και άλλων χώρων. Το 1% για τους άλλους Δήμους να κατοχυρωθεί ως επιπλέον πόρος.
11.Ολοκληρωμένη οδική σύνδεση του νέου Α/Δ Καστελίου ,με τα εξής έργα:
α) Το οδικό τμήμα Καστέλι έως ανισόπεδο κόμβο του Ηράκλειο-Βιάννου πρέπει να κατασκευαστεί με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό ασφάλειας (Στη ΣΠ προβλέπεται 1 λωρίδα).
β) Ο δρόμος Ηράκλειο-Βιάννος έως ανισόπεδο κόμβο σύνδεσης με Καστέλι είναι απαραίτητο να βελτιωθεί με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό ασφαλείας.
γ) Να προχωρήσει η οδική σύνδεση του Α/Δ Καστελίου με τη Μεσσαρά
12.Ενίσχυση δικτύων Ηλεκτρικής διασύνδεσης για την κάλυψη της μεγάλης αύξησης κατανάλωσης ενέργειας και υιοθέτηση στόχων μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας ώστε το αεροδρόμιο να λειτουργήσει ως πράσινο αεροδρόμιο με το ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
13. Επανεξέταση του τρόπου μεταφοράς καυσίμων και διερεύνησης της πρότασης για δημιουργία αγωγού.
14.Μελέτη αξιοποίησης του χώρου του σημερινού Α/Δ Ν.Καζαντζάκη για τον οποίο δεν έχει γίνει κανένας σχεδιασμός .
Για να είναι κατ΄ ελάχιστα ρεαλιστικός ο προγραμματισμός υλοποίησης οποιασδήποτε αξιοποίησης του χώρου πρέπει άμεσα να αρχίσουν οι διαδικασίες προετοιμασίας, η δημόσια διαβούλευση, οι μελέτες σκοπιμότητας και η απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις. Καταθέτουμε την πρόταση για δημιουργία διοικητικού κέντρου και κέντρου καινοτομίας και κρητικού πολιτισμού και ο ευρύτερος χώρος να πολεοδομηθεί έως 40% με 60% πράσινο.
15.Μέχρι την ολοκλήρωση του Νέου Αεροδρομίου για την ανάγκη μιας καλύτερης
αεροπορικής εξυπηρέτησης των εκατομμυρίων τουριστών και των κατοίκων της Κρήτης, να γίνουν όλες οι δυνατές βελτιώσεις στο αεροδρόμιο Καζαντζάκης.
Ψηφίζουμε σήμερα την προώθηση ενός έργου για το οποίο έχουμε εργαστεί ως ΠΑΣΟΚ και ως τοπική κοινωνία και ευελπιστούμε για την υιοθέτηση των 15 συμπληρωματικών προτάσεων μας που θα συμβάλλουν ώστε το έργο να απογειώσει την ανάπτυξη και την κοινωνική ωφέλεια, όχι μόνο της περιοχής, αλλά και όλης της Κρήτης.
Η άρνηση του Υπουργού κ. Σπίρτζη να δεσμευτεί σε συγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις , χρονοδιαγράμματα και αποφάσεις για όλα όσα δεν περιλαμβάνονται στη Σύμβαση Παραχώρησης αλλά πρέπει να υλοποιηθούν αποδεικνύει ότι όσα δεν είναι στις υποχρεώσεις της Εταιρείας μάλλον είναι απλά προεκλογική προπαγάνδα.”