Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024
13.8 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Τσίτσο το λιμάνι φεύγει

Πρέπει να διαβάσετε

Μαρίνος Παττακός
Μαρίνος Παττακός
Δημοτικός Σύμβουλος Ηρακλείου
Ο Μαρίνος Παττακός είναι Δημοτικός Σύμβουλος Ηρακλείου

Είναι η περίφημη κινηματογραφική φράση που έμεινε παροιμιώδης και ιδιαίτερα αγαπητή στην νεολαία της εποχής στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και του ’70 από μία ταινία του κωμικού ιταλικού διδύμου Φράνκο Φράνκι και Τσίτσο Ινγρασία.

Όσοι είχαν παρακολουθήσει τη συγκεκριμένη ταινία θα θυμούνται τη σκηνή που οι δύο κωμικοί είχαν κρυφτεί σε ένα πλοίο και, την ώρα που αυτό σαλπάριζε, ο Φράνκο βλέποντας μέσα από το φιλιστρίνι την εικόνα του λιμανιού να αλλάζει είπε στον Τσίτσο τη γνωστή παροιμιώδη φράση : «Τσίτσο το λιμάνι φεύγει».

Κατά τον ίδιο τρόπο η φράση αυτή, υπό την μεταφορική της έννοια, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σήμερα, αφού πριν από λίγες μέρες το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την κατακύρωση του διαγωνισμού στον όμιλο εταιρειών Grimaldi το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ.

Δηλαδή το λιμάνι του Ηρακλείου φεύγει από την ελληνική ιδιοκτησία διαχείρισης και εκμετάλλευσης του στην ιταλική κοινοπραξία των εταιρειών GrimaldiΕuromedS.P.A. & Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ για την περαιτέρω αξιοποίησή του.

Αξιολογώντας τα δημοσιοποιημένα στοιχεία μέχρι σήμερα σχετικά με τις ιδιωτικοποιήσεις και του λιμένα Ηρακλείου διαπιστώνουμε τα παρακάτω:

Ο Οργανισμός Λιμένα Ηρακλείου Α.Ε. έχει σήμερα το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας όλων των χώρων, εγκαταστάσεων και κτιρίων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένα Ηρακλείου μέχρι τον Ιανουάριο του 2063.

Στην Ελλάδα όπως και σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες προσπαθούν να διατηρήσουν τον δημόσιο έλεγχο των πυλών εισόδου και εξόδου της χώρας.

Παράλληλα, έχουν τη δυνατότητα σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης όταν δεν μπορούν να γίνουν επενδύσεις με κρατική χρηματοδότηση, να παραχωρούν χώρους και υποδομές για τη λειτουργία τους σε ιδιώτες, βασιζόμενοι σε συγκεκριμένο αναπτυξιακό σχέδιο για την αξιοποίησή τους.

Με τις μνημονιακές απαιτήσεις του 2012 οι μετοχές δώδεκα ελληνικών λιμένων μεταξύ αυτών και της ΟΛΗ Α.Ε. πέρασαν στο ΤΑΙΠΕΔ από την συγκυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ.

Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κατά τη διάρκεια διαπραγματεύσεων του 3ου μνημονίου δημιούργησε ένα σχέδιο υποπαραχωρήσεων μήπως μπορέσει να διατηρηθεί ο δημόσιος έλεγχος στα λιμάνια, το οποίο είχε γίνει αποδεκτό από τους θεσμούς.

Τα χρόνια περνούσαν, οι αξιολογήσεις έρχονταν η μία πίσω από την άλλη και οι μνημονιακές υποχρεώσεις πίεζαν και τα λιμάνια περίμεναν χωρίς αξιοποίηση αφού όπως φάνηκε, οι μελέτες που κατατέθηκαν δεν πληρούσαν τα κριτήρια για την ικανοποίηση των επιθυμιών της αγοράς, να γίνουν δηλαδή ελκυστικά προς τους επενδυτές τα ελληνικά λιμάνια.

Αργότερα για την ικανοποίηση της αγοράς η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αμφισβήτησε το μοντέλο που επελέγη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και σε συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ, ανέθεσε σε συμβούλους την αναζήτηση καλύτερου μοντέλου αξιοποίησης για κάθε ελληνικό λιμάνι.

Με αυτόν τον τρόπο για πρώτη φορά επιλέγεται μία διαφορετική διαδικασία για την αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου και έτσι φθάσαμε σήμερα στην προαναφερθείσα ικανοποιητική προσφορά των 80 εκατομμυρίων ευρώ από τον όμιλο Grimaldi και την παραχώρησή του.

Ο πρόεδρος του Ο.Λ.Η. Γιάννης Βαρδαβάς σχολιάζοντας σχετικά με το θέμα στην ραδιοφωνική εκπομπή «ΣΚΑΪ Τώρα» δήλωσε ότι τα οφέλη από την παραχώρηση δεν θα περιοριστούν στο λιμάνι αλλά θα γίνουν αισθητά και στους πολίτες του Ηρακλείου.

Η μακροχρόνια παραχώρηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου στον επενδυτή, θα βοηθήσει στην ταχύτερη ανάπτυξη του λιμένα Ηρακλείου. «Θα επεκταθούν οι υποδομές του και θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας για τους κατοίκους του Ηρακλείου».

Όπως και στην περίπτωση της Ηγουμενίτσας το ίδιο και στο Ηράκλειο το τίμημα που προσφέρθηκε θεωρείται ότι υπερβαίνει και τα πολύ τις προσδοκίες της αγοράς. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής μετά την ανακήρυξη του Γκριμάλντι ως τον καλύτερο επενδυτή για τα συμφέροντα του δημοσίου θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο, αφού απαιτείται η υποβολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο και η έγκρισή της από την Ελληνική Βουλή.

Σήμερα βέβαια οι περισσότεροι Ηρακλειώτες δεν βλέπουν το λιμάνι τους από το φιλιστρίνι του πλοίου να φεύγει, όπως οι δύο διάσημοι κωμικοί Φράνκο και Τσίτσο, το βλέπουν καθαρά με τα μάτια της ελληνικής οικονομικής και αναπτυξιακής πραγματικότητας να μένει εδώ στον τόπο του, να αναπτύσσεται και να μεγαλουργεί, αντάξιο της ιστορίας του και της ιστορίας του Μεγάλου Κάστρου.

Άλλα Πρόσφατα