Η Hellenic Train είναι μια θυγατρική εταιρία της Trenitalia.
Η Trenitalia πάλι είναι η θυγατρική της FS (Ferrovie dello Stato),που παρότι το όνομα της παραπέμπει στο δημόσιο,(“Κρατικοί Σιδηρόδρομοι”),είναι πλέον ιδιωτική αλλά με κύριο μέτοχο το ιταλικό κράτος.
Με λίγα λόγια ο πάλαι ποτέ ΟΣΕ,τα ελληνικά κρατικά τρένα,πέρασαν σε μια ιδιωτική εταιρία,που στην πραγματικότητα δεν είναι ιδιωτική αλλά κρατική,απλά ενός άλλου κράτους.
Κλασικό μοτίβο δηλαδή,μετά τα περίφημα Μνημόνια αλλά και πριν από αυτά (Βλ.ΟΤΕ),όπου ελληνικές κρατικές επιχειρήσεις “ιδιωτικοποιούνταν”,περνώντας στα χέρια ξένων κρατικών επιχειρήσεων,που λειτουργούσαν όμως (και λειτουργούν ακόμη) με κριτήρια Αγοράς.
Η τραγωδία στα Τέμπη
Φταίει το κράτος λοιπόν ή φταίνε οι ιδιώτες για την τραγωδία στα Τέμπη;
Ή μήπως φταίει ο σταθμάρχης,τον οποίο έχουν στοχοποιήσει όλα τα ελληνικά ΜΜΕ;
Για δεκαετίες,ήδη από το Μεσοπόλεμο,στο δυτικό κομμάτι της Ευρώπης είχαν αναπτυχθεί κρατικές εταιρίες που εκμεταλλεύονταν την Ενέργεια,τις Τηλεπικοινωνίες,τις Μεταφορές και ό,τι άλλο είχε φέρει η ανάπτυξη του 20ου αιώνα στις τότε κοινωνίες.
Στην Ελλάδα τα Τρένα,τα Τηλέφωνα,η Ενέργεια κτλ ήταν κρατικά δεκαετίες πριν.
Το ίδιο και στην υπόλοιπη δυτική Ευρώπη.
Μετά το Μάαστριχτ όμως όλο αυτό μας τελείωσε.
Οι κρατικές επιχειρήσεις “ιδιωτικοποιήθηκαν” με κύριο μέτοχο πολλές φορές το Κράτος, με τη νοοτροπία όμως και τις πρακτικές τους,όσον αφορά τα εργασιακά,τα κόστη για τους καταναλωτές ή τις συνθήκες ασφαλείας,να είναι καθαρά της Αγοράς,όπως προστάζει η εποχή που ζούμε.
Στο διπλωματικό και οικονομικό πλαίσιο αυτό δημόσιες επιχειρήσεις μικρών και όχι τόσο εύρωστων κρατών,πέρασαν στην εκμετάλλευση ξένων εταιριών.
Ένα από αυτά τα κράτη ήταν και το δικό μας,όπου στην πραγματικότητα έγινε πάρτι.
Άλλοι πήραν τα λιμάνια μας,άλλοι τα αεροδρόμια,αλλοί την Ηλεκτρική Ενέργεια,κάποιοι άλλοι πήραν τα τρένα μας.
Πιο συγκεκριμένα οι Ιταλοί ήταν αυτοί στους οποίους έπεσε ο κλήρος των σιδηροδρόμων.
Οι Ιταλοί οι οποίοι γκρίνιαζαν (βλ.δελτία ειδήσεων RAI) για τις “αδικίες κατά της Ελλάδας”, όταν οι Γερμανοί έπαιρναν τα διάφορα “φιλέτα” της ελληνικής οικονομίας,εκεί στη φάση της χρεοκοπίας μας,πριν καμιά δεκαετία και μέχρι το 2017,όταν πήραν και οι ίδιοι με τη σειρά τους τα ελληνικά τρένα “μπιρ παρά” (επί Σύριζα,αν έχει κάποια σημασία αυτό) και έκτοτε σταμάτησαν την όποια κριτική και τα δακρύβρεχτα σχόλια για την “καημένη Ελλάδα”.
Τα τρένα στην Ιταλία
Το ξέρω ότι κάποιοι θα σκέφτονται τώρα ότι ίσως και να ήταν καλύτερα που πήραν τους σιδηροδρόμους μας οι Ιταλοί.
Ειδικά αν έχουν ταξιδέψει στη γειτονική μας χώρα από τη Ρώμη και πάνω.
Αν όμως έχουν ταξιδέψει από τη Ρώμη και κάτω,τότε καταλαβαίνουν γιατί στην Ελλάδα εν έτη 2023 ο α ή ο β σταθμάρχης πατάει κουμπιά και μανιβέλες για να στείλει τα τρένα στη μία ή την άλλη διαδρομή,αντί όλο αυτό να γίνεται κεντρικά και αυτοματοποιημένα.
[Εικόνα: Ιταλικά τρένα στο…Νότο]
Στο γκρουπ του Facebook: “Circumvesuviana.Guida alla soppressioni e ai misteri irrisolti” ,όπου εξιστορούνται διάφορα ευτράπελα των σιδηροδρόμων της Campania (περιφέρεια της Νάπολη),ο διαχειριστής θυμίζει στους αναγνώστες ιστορία με το τρένο που είχε βλάβη στον σταθμό,οι επιβάτες κατέβηκαν στην αποβάθρα αλλά επειδή δεν λειτουργούσαν τα μεγάφωνα και ο σταθμάρχης δεν μπορούσε να τους πει από ποια γραμμή θα περάσει το επόμενο τρένο,οι ελεγκτές τους έβαλαν ξανά στα βαγόνια του χαλασμένου τρένου απ’όπου ο σταθμάρχης τους μίλησε από τα μεγάφωνα,τους εξήγησε την κατάσταση και τους παρακάλεσε και πάλι να …κατέβουν και να πάνε στη σωστή αποβάθρα για να πάρουν το επόμενο.
Όλα αυτά την ίδια στιγμή που μέσα στη Σικελία θες σχεδόν μια εργάσιμη μέρα για να πας από τη μία πλευρά στην άλλη,ενώ από το Τορίνο στο Μιλάνο πας σε μερικά λεπτά με high speed train (Bλ. Βίντεο).
Όταν οι Ιταλοί μέσα στην ίδια τους τη χώρα έχουν υποδομές δύο και τριών ταχυτήτων,τι μας κάνει να πιστεύουμε ότι θα είχαν την Ελλάδα στην πρώτη ταχύτητα;
Και στο φινάλε,υποδομές κρίσιμες για μια χώρα,όπως είναι οι μεταφορές,η Ενέργεια κ.ά.,πρέπει επιτέλους να επανακρατικοποιηθούν ή να συνεχίσουν να είναι φέουδα επιχειρηματικών ομίλων;