Μετά από μία περίοδο σχετικές ηρεμίας ή ακόμη και ανάπαυσης για την θερινή τουριστική βιομηχανία, το 2023 βρίσκει την αγορά να ξεκινάει με νέα σχέδια, προσδοκίες, αλλά και φόβους για το τελικό αποτέλεσμα.
Το 2022 εξελίχθηκε καλύτερα από τις αρχικές εκτιμήσεις αλλά χαμηλότερα από τις θετικές προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί στα μέσα της περιόδου, όταν και φάνηκε να υπάρχει ούριος άνεμος στην τουριστική βιομηχανία.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, το πρόσημο είναι αναμφίβολα θετικό και υπάρχει διάχυτη ικανοποίηση στις περισσότερες επιχειρήσεις, αφού η οικονομική χρήση της περασμένης χρονιάς έκλεισε με κέρδη και σε κάποιες περιπτώσεις σημαντικά, αφού έχει βελτιωθεί σημαντικά η κατά κεφαλήν δαπάνη.
Το ζητούμενο πλέον είναι τι θα συμβεί την νέα χρονιά που ξεκινά σε τρεις περίπου μήνες, αφού ως αφετηρία θα πρέπει να θεωρηθεί το Πάσχα το Καθολικών που εφέτος πέφτει στις 9 Απριλίου, ενώ μία εβδομάδα μετά είναι το Πάσχα των Ορθοδόξων.
Κομβικής σημασίας η ακρίβεια
Η φετινή χρονιά αναμένεται να είναι ιδιαίτερη και αυτό διότι η οικονομική κρίση θα επηρεάσει αναμφίβολα την συμπεριφορά των ταξιδιωτών. Κάποιοι είτε θα αναγκαστούν να περικόψουν ή να ματαιώσουν τις διακοπές τους και κάποιοι άλλοι να «κουρέψουν» τις απαιτήσεις τους, δηλαδή θα ξοδέψουν λιγότερα.
Ένα άλλο ζήτημα είναι τι θα συμβεί με την πανδημία και αν θα υπάρξει νέα έκρηξη που θα φέρει έστω και υποτυπώδη μέτρα. Η δίψα των πολιτών ανά τον πλανήτη για ταξίδια είναι δεδομένη και δύσκολα θα αλλάξει για το άμεσο μέλλον, αλλά μένει να δούμε τις εξελίξεις.
Μεγάλο αγκάθι η επερχόμενη ύφεση
Στην Ευρώπη όλοι πλέον προεξοφλούν ότι στις περισσότερες χώρες θα υπάρξει στην καλύτερη περίπτωση σημαντική επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των οικονομιών τους για το 2023, ενώ σε κάποιες από αυτές θα δούμε και ύφεση.
Αυτό αναμφίβολα θα επηρεάσει όλους εκείνους τους Ευρωπαίους που ανήκουν στη μεσαία εισοδηματική τάξη, έστω και αν οι κυβερνήσεις στο σύνολό τους λαμβάνουν μέτρα για την στήριξη των πολιτών απέναντι στην κρίση και στην ακρίβεια.
Οι περισσότεροι, Ευρωπαίοι κυρίως, ταξιδιώτες, θα αποφασίσουν για τις διακοπές τους το επόμενο χρονικό διάστημα και οι αποφάσεις τους, θα ληφθούν με βάση την οικονομική τους κατάσταση στο παρόν αλλά και στο άμεσο μέλλον.
Βέβαια υπάρχει και η κατηγορία εκείνων των πολιτών οι οποίοι έχουν υψηλά εισοδήματα και σίγουρα δεν πρόκειται να επηρεαστούν από την οικονομική κρίση, αλλά θα συνεχίσουν να αναζητούν την πολυτέλεια και ως εκ τούτου αποτελεί πρόκληση για οποιαδήποτε επιχείρηση μπορεί να προσφέρει αυτή την πολυτέλεια, η προσέλκυση τους.