Όπως τα τζιν και τα κινητά τηλέφωνα, οι ταξιδιωτικές…μόδες συχνά επιστρέφουν, αλλά ποτέ με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως πριν. Τα all-inclusive θέρετρα απολαμβάνουν επί του παρόντος μια τεράστια αύξηση της δημοτικότητάς τους – χωρίς τους μέτριους μπουφέδες, τις piña coladas από το κάτω ράφι και την κακόγουστη ψυχαγωγία των προηγούμενων δεκαετιών, σύμφωνα με το Forbes.
Αυτό το νέο κύμα των all-inclusive αφορά την πολυτέλεια, προσφέροντας μια σειρά παροχών, από γκουρμέ γεύματα μέχρι προσωπική υπηρεσία μπάτλερ και εμπειρίες υψηλού επιπέδου, μοναδικές για κάθε περιοχή. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά από αυτά τα καταλύματα εγκαινιάζονται από πολυτελείς ξενοδοχειακές εταιρείες που εισέρχονται για πρώτη φορά στην αρένα των all-inclusive.
Το γεγονός αυτό οφείλεται σε μια μετα-πανδημική αλλαγή στη νοοτροπία των καταναλωτών, η οποία οφείλεται στην αλματώδη ταξιδιωτική ζήτηση σε συνδυασμό με τη μεγάλη κόπωση σε σχέση με τις αποφάσεις. «Οι άνθρωποι αναζητούν πραγματικά να μην υπάρχουν εκπλήξεις όσον αφορά το τι περιλαμβάνεται», λέει ο Brian King, πρόεδρος της Marriott International για την Καραϊβική και τη Λατινική Αμερική. «Θέλουν απλώς να πάνε να ανακαλύψουν, να απολαύσουν και θέλουν πραγματικά να πληρώσουν μία φορά και να τελειώσουν». Ενώ το all-inclusive δεν είναι ένα νέο τμήμα, συνεχίζει, «νομίζω ότι οι τάσεις έχουν αλλάξει αρκετά δραματικά».
Οι παγίδες των προηγούμενων δεκαετιών
Τις προηγούμενες δεκαετίες, πολλά all-inclusive θέρετρα ήταν παγίδες, σχεδιασμένα για να κρατούν τους επισκέπτες εντός του χώρου. Το 2023, λέει ο King, οι επισκέπτες «θέλουν να πάνε πέρα από την πόρτα» και αναζητούν μια οιονεί υπηρεσία διαμεσολαβητή που βασίζεται σε επιμελημένες και σχεδιασμένες εμπειρίες. Αυτοί οι παραθεριστές αναζητούν υπέροχες επιλογές, αλλά ποτέ δεν θέλουν να νιώθουν ότι είναι προγραμματισμένοι.
Ο King αποκαλεί τη φόρμουλα “E squared”, όπως το Entertainment x Education. Στο Westin της Κόστα Ρίκα, για παράδειγμα, οι επισκέπτες μπορούν να παίξουν γκολφ σε ένα γήπεδο σχεδιασμένο από τον Robert Trent Jones II, να ανακαλύψουν την άγρια φύση στα εθνικά πάρκα με ένα ATV ή μια περιήγηση σε θόλο. Υπάρχουν επίσης μαθήματα εκμάθησης ισπανικών, επιδείξεις μαγειρικής, γευσιγνωσίες κοκτέιλ και μαθήματα τάι-τσι και γιόγκα. «Δημιουργούμε αυτές τις εκδηλώσεις που πρέπει να είναι ταυτόχρονα διασκεδαστικές και εκπαιδευτικές», λέει ο King. «Όταν πετυχαίνεις το ‘E’ στο τετράγωνο, έχεις κερδίσει τον καταναλωτή».
Πέρυσι, η Marriott, η μεγαλύτερη εταιρεία καταλυμάτων στον κόσμο, είχε έσοδα 21 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μια αύξηση 50% από το 2021. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των αποτελεσμάτων της εταιρείας, ο διευθύνων σύμβουλος της Marriott Anthony Capuano έχει αναφέρει συχνά τον τομέα all-inclusive ως βασικό τομέα ανάπτυξης για την εταιρεία, με πολλές από τις πολυτελείς μάρκες της Marriott να εισέρχονται στον χώρο αυτό. “Επεξεργαζόμαστε την πρώτη μας συμφωνία για το Ritz-Carlton all-inclusive. Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι γι’ αυτό», είπε ο King, σημειώνοντας πόσο επιτυχημένο είναι το σκάφος Ritz-Carlton, με ένα πολυτελές πλοίο να έχει δρομολογηθεί από το 2021 και ένα δεύτερο να έρχεται το 2024.
«Παιδική χαρά» μόνο για ενήλικες
«Βάζουμε επίσης το W στο χώρο του all-inclusive, και αυτό θα είναι μια παιδική χαρά μόνο για ενήλικες», λέει ο King για το πρώτο all-inclusive ξενοδοχείο W. Προβλέπεται να ανοίξει το 2025 στη Δομινικανή Δημοκρατία με 349 δωμάτια και σουίτες, έντεκα εστιατόρια και μπαρ, τρεις πισίνες και ένα σπα. «Έχουμε επίσης το Westin μας που ανοίξαμε πέρυσι στη Βραζιλία και το οποίο ήταν εξαιρετικά επιτυχημένο ως οικογενειακό all-inclusive».
Θα ήταν εύκολο να πιστώσει κανείς την επιτυχία της Marriott με τα all-inclusive ως μια λαμπρή στροφή σε εποχές μετά την πανδημία. Όμως ο σχεδιασμός ξεκίνησε στην πραγματικότητα πολύ πριν από την έναρξη της Cocid-19, όταν τα στελέχη της εταιρείας αναγνώρισαν ότι οι δραστηριότητες αναψυχής αναπτύσσονταν ταχύτερα από ό,τι άλλα τμήματα. Στο πλαίσιο της συγχώνευσης της Marriott με την Starwood Hotels το 2016, κληρονόμησε το μοναδικό τότε all-inclusive θέρετρο της Westin, το Westin Golf Resort & Spa, Playa Conchal στην Κόστα Ρίκα. Το θέρετρο έγινε στη συνέχεια ένα εργαστήριο εκπαίδευσης για τη Marriott προκειμένου να…διανθίσει τα all-inclusive προσόντα της.
Η Marriott βρίσκεται στην αξιοζήλευτη θέση να μπορεί να αξιοποιήσει το πρόγραμμα αφοσίωσης Marriott Bonvoy, το οποίο αριθμεί 177 εκατομμύρια μέλη.
Η αλλαγή στον κλάδο
Οι ταξιδιωτικοί σύμβουλοι αναφέρουν ότι η μεγάλη αλλαγή στον κλάδο είναι αδύνατο να αγνοηθεί. «Μέσα σε τρία χρόνια, η Marriott από ένα all-inclusive ξενοδοχείο έφτασε τα 30, ενώ ετοιμάζει και άλλα», λέει ο Cory Hagopian, αντιπρόεδρος στο Virtuoso, το μεγαλύτερο δίκτυο πολυτελών ταξιδιών στον κόσμο. Ο ίδιος προσθέτει ότι ο γαλλικός γίγαντας καταλυμάτων Accor σχεδιάζει να τετραπλασιάσει τον αριθμό των all-inclusive ακινήτων Rixos.
Δεν περνάει σχεδόν κανένας μήνας χωρίς ένα μεγαθήριο της πολυτέλειας να συνεργαστεί με μια μάρκα all-inclusive. Στα τέλη του περασμένου έτους, η InterContinental Hotels ανακοίνωσε μια μακροπρόθεσμη συμφωνία με την ισπανική Iberostar Hotels & Resorts, φέρνοντας περίπου 70 all-inclusive ξενοδοχεία στο δυναμικό της IHG. Η Hilton διαθέτει πλέον μια ντουζίνα all-inclusive καταλυμάτων, συμπεριλαμβανομένου του Hilton Tulum Riviera Maya 735 δωματίων, του μεγαλύτερου θέρετρου της εταιρείας στην Καραϊβική.
Και έπειτα υπάρχει η Hyatt, της οποίας η εξαγορά της Apple Leisure Group ύψους 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021 την κατέστησε τον μεγαλύτερο διαχειριστή πολυτελών all-inclusive ξενοδοχείων στον κόσμο, που τώρα κατανέμεται σε εννέα μάρκες με περισσότερα από 120 θέρετρα σε 40 παραθαλάσσιους προορισμούς και 11 χώρες.
Μεξικό, Καραϊβική και Λατινική Αμερική
Μέχρι το τέλος του 2023, η συλλογή Inclusive Collection της Hyatt θα περιλαμβάνει περισσότερα από 45 θέρετρα μόνο στο Μεξικό. Τα επερχόμενα ανοίγματα στο Μεξικό περιλαμβάνουν ξενοδοχεία αποκλειστικά για ενήλικες όπως το Secrets Tulum Resort & Beach Club, καθώς και το φιλικό προς την οικογένεια Dreams Estrella Del Mar Mazatlan, ένα θέρετρο που διαθέτει υδάτινο πάρκο, “lazy river”, πολλαπλές πισίνες και 350 σουίτες που η καθεμία έχει θέα στον Ειρηνικό Ωκεανό.
«Η αύξηση του αποτυπώματος της μάρκας all-inclusive αποτελεί κεντρικό στοιχείο της δέσμευσης της Hyatt να προσφέρει νέες πολυτελείς ταξιδιωτικές εμπειρίες», λέει η Erica Doyne, αντιπρόεδρος για το χαρτοφυλάκιο all-inclusive της εταιρείας. «Σχεδιάζουμε να ανοίξουμε πέντε θέρετρα της Inclusive Collection στο Μεξικό και την Καραϊβική φέτος, καθώς και πέντε επιπλέον καταλύματα στη Βουλγαρία». Στο πρόγραμμα είναι επίσης το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο της πολυτελούς μάρκας Dreams στην Πορτογαλία, με το Dreams Madeira Resort Spa & Marina να ανοίγει στις αρχές του 2024.
Ενώ το Μεξικό, η Καραϊβική και η Λατινική Αμερική αποτελούν «το καλάθι των all-inclusive», λέει ο King της Marriott, η Ευρώπη δεν βρίσκεται πολύ πίσω. «Και, τελικά, βλέπω το all-inclusive να επεκτείνεται παγκοσμίως και στην Ασία. Πρόκειται λοιπόν για μια παγκόσμια τάση, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό».
Ο Doyne βλέπει τα all-inclusives ως έναν δυνητικά σημαντικό μοχλό ανάπτυξης για τη Hyatt στην Ευρώπη. «Με 46 ευρωπαϊκά all-inclusive θέρετρα στο χαρτοφυλάκιο της Inclusive Collection, προσφέρουμε σήμερα θέρετρα στην Ισπανία και την Ελλάδα, ενώ σύντομα αναμένεται να ακολουθήσουν η Βουλγαρία και η Πορτογαλία», λέει.
Η αλλαγή που έφερε η ύφεση του 2008
Ο Hagopian πιστεύει ότι οι παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες συμβάλλουν επίσης στην άνοδο του all-inclusive, σημειώνοντας ότι η ύφεση του 2008 επιτάχυνε επίσης την προσέλκυση των εύπορων ταξιδιωτών στο τμήμα αυτό. «Περισσότεροι καταναλωτές υψηλού επιπέδου έγιναν πρόθυμοι να βιώσουν την εμπειρία των all-inclusive θέρετρων», λέει. «Σήμερα υπάρχει ένα νέο σύνολο καταναλωτικών προτεραιοτήτων γύρω από τη σύνδεση, την ευεξία και την αυθεντικότητα. Τα all-inclusive θέρετρα πρέπει να ανταποκρίνονται σε αυτές τις νέες προτεραιότητες, ξεπερνώντας το αρχικό μοντέλο που ήταν προσανατολισμένο περισσότερο στην ευκολία και τον προϋπολογισμό».
Τρανταχτό παράδιεγμα αποτελεί το Club Med, πρωτοπόρο της έννοιας all-inclusive κατά τη δεκαετία του 1950, το οποίο μόλις ανακοίνωσε μια «ολοκαίνουρια ανανεωμένη και εκσυγχρονισμένη ταυτότητα μάρκας» με την ονομασία L’Esprit Libre (Το ελεύθερο πνεύμα) που υπόσχεται μια κορυφαία εμπειρία για τους επισκέπτες.
Η επέκταση του Club Med περιλαμβάνει το λανσάρισμα του χαρτοφυλακίου Exclusive Collection με θέρετρα πέντε αστέρων, βίλες, σαλέ και ακόμη και ένα γιοτ, «που ανεβάζει την πολυτέλεια στο επόμενο επίπεδο»
Το rebranding έρχεται την κατάλληλη στιγμή, λέει ο Kevin Armstrong, ανώτερος διευθυντής του Club Med της Βόρειας Αμερικής και της Καραϊβικής. «Το Club Med επαναπροσδιορίζει την αγορά των all-inclusive resorts που προσφέρουν διακοπές υψηλής ποιότητας».