Την επαναφορά του ελληνικού τουρισμού στα προ πανδημίας μεγέθη σηματοδότησε το 2022, με τις ταξιδιωτικές εισπράξεις να υπολείπονται τελικά μόλις 2,8% σε σχέση με το 2019 και να διαμορφώνονται στα 17,7 δισ. ευρώ παρότι οι αφίξεις υστερούν σε ποσοστό 12,1% και ανέρχονται σε 29,9 εκατ., σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ).
Βέβαια, η υγειονομική κρίση, εκτός από τις επιπτώσεις της σε επίπεδο μεγεθών και τις αλλαγές που έφερε στις ταξιδιωτικές συνήθειες, διαφοροποίησε αρκετά, σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία, και το μίγμα των ταξιδιωτών που επέλεξαν να επισκεφθούν την Ελλάδα το 2022, δίνοντας πιθανότητα την τάση και για το 2023.
Γάλλοι, Γερμανοί, Ολλανδοί, Σουηδοί, Βρετανοί, Αμερικανοί, Ρουμάνοι, Τσέχοι και Αλβανοί «ψήφισαν» Ελλάδα, δαπανώντας τελικά περισσότερα συγκριτικά όχι μόνο με το 2021, αλλά και με το 2019, έτος-ορόσημο για τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού.
Σταθερή ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα έδωσαν οι τρεις παραδοσιακές πηγές εισερχόμενου τουρισμού της χώρας, η Γαλλία, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
- Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση κατά 22% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα σε επίπεδο ταξιδιωτικών εισπράξεων κατέγραψαν οι Βρετανοί, οι οποίοι ξόδεψαν 3,1 δισ. ευρώ έναντι 2,6 δισ. ευρώ το 2019.
- Η γερμανική αγορά αναδείχθηκε πρωταθλήτρια, αφού οι ταξιδιώτες από τη Γερμανία ξόδεψαν 3,25 δισ. ευρώ το 2022 από 2,95 δισ. ευρώ το 2019, με άνοδο 10%.
- Στο top 3 των αγορών με τις μεγαλύτερες δαπάνες βρέθηκε και η Γαλλία. Με αύξηση 17,2% συγκριτικά με το 2019, οι Γάλλοι δαπάνησαν πέρυσι 1,3 δισ. ευρώ έναντι 1,1 δισ. ευρώ πριν από την πανδημία.
Μπορεί σε επίπεδο αφίξεων, ο αριθμός των Αμερικανών που ταξίδεψε πέρυσι στην Ελλάδα να υπολείπεται κατά 7,7% σε σχέση με το 2019, ωστόσο, οι εισπράξεις των τουριστών από την άλλη άκρη του Ατλαντικού διαμορφώθηκαν σε 1,2 δισ. ευρώ, σημειώνοντας οριακή άνοδο 1% και διατηρώντας τη θέση της ως μιας από τις κύριες πηγές ταξιδιωτών για τη χώρα.
Καθοριστικό ρόλο στην επάνοδο της αμερικανικής αγοράς στα προ πανδημίας νούμερα έπαιξαν και τα 9 απευθείας δρομολόγια την εβδομάδα που συνέδεαν το 2022 την Ελλάδα με τις ΗΠΑ.
Μία θέση στις κορυφαίες για τον ελληνικό τουρισμό αγορές, με επιδόσεις υψηλότερες από τις προπανδημικές, κατέλαβε η Ολλανδία. Με αύξηση 25,4% σε σχέση με το 2019, οι Ολλανδοί έδωσαν δυναμικό «παρών» πέρυσι στην Ελλάδα, δαπανώντας 669 εκατ. ευρώ έναντι 533 εκατ. ευρώ το τελευταίο έτος κανονικότητας πριν από την υγειονομική κρίση.
Πάνω από 288 εκατ. ευρώ ξόδεψαν με τη σειρά τους οι Σουηδοί, υπερβαίνοντας τα μεγέθη του 2019 κατά 11,8%, με τους Ρουμάνους να καθιερώνονται σταδιακά ως μια σημαντική πηγή ταξιδιωτών κυρίως για τη Βόρεια Ελλάδα και τα Επτάνησα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, οι Ρουμάνοι δαπάνησαν 567 εκατ. ευρώ πέρυσι έναντι 482 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ καλές επιδόσεις, καλύτερες από εκείνες πριν από την πανδημία σημείωσαν οι τουρίστες από την Τσεχία, με τις ταξιδιωτικές εισπράξεις να ανέρχονται στα 240 εκατ. ευρώ από 186 εκατ. ευρώ το 2019. Στα 283 εκατ. ευρώ από 212 εκατ. ευρώ το 2019 διαμορφώθηκαν, τέλος, οι δαπάνες των ταξιδιωτών από την Αλβανία.
Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες απώλειες σε επίπεδο ταξιδιωτικών εισπράξεων καταγράφηκαν από τη ρωσική αγορά, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των μέτρων της Ε.Ε. κατά της Ρωσίας. Συγκεκριμένα και όπως αναμένονταν, τα έσοδα από τη ρωσική αγορά κατέγραψαν τεράστια πτώση σε ποσοστό 90% σε σχέση με το 2019 και διαμορφώθηκαν σε μόλις 41 εκατ. ευρώ.