Η Ελλάδα βρίσκεται 5η στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων ως τουριστικός προορισμός επιλογής, ακολουθούμενη όμως στενά από την Κροατία που τα τελευταία χρόνια καταγράφει εντυπωσιακή τουριστική ανάπτυξη. Σημαντικό για την Ελλάδα κρίνεται το γεγονός πως οι διακοπές ήλιος και θάλασσα, το βασικότερο δηλαδή προϊόν της χώρας μας, παραμένει το προτιμώμενο είδος ταξιδιού αναψυχής των Ευρωπαίων (17%), ακολουθούμενο από το City Breaks (16%) και το Culture & Heritage (15%).
Οσον αφορά τις επιμέρους αγορές, ενδεικτικά αναφέρεται πως η Ελλάδα είναι 5η στις προτιμήσεις των Γερμανών, 4η στις προτιμήσεις των Γάλλων και των Αυστριακών και 3η σε αυτές των Πολωνών.
Η απόλαυση φυσικών τοπίων (19%), η γεύση της τοπικής κουζίνας (17%) και η εξοικείωση με την τοπική κουλτούρα (15%) είναι πλέον οι πιο περιζήτητες εμπειρίες των ταξιδιωτών. Επιπλέον, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι, και συγκεκριμένα ποσοστό 77%, σκοπεύουν να κάνουν τουλάχιστον ένα ταξίδι κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2023. Το ποσοστό αυτό συνιστά σημαντική αύξηση της τάξης του 16% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες προθέσεις των Ευρωπαίων κατά το περασμένο έτος. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την τελευταία έρευνα της Mindhaus που έγινε για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (ETC), με δεδομένα που συλλέχθηκαν το προηγούμενο δίμηνο από δείγμα 6.000 ατόμων από όλες τις βασικές αγορές του ελληνικού τουρισμού.
Το 77% των Ευρωπαίων σκοπεύει να κάνει τουλάχιστον ένα ταξίδι κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2023.
Τα τρία κορυφαία κριτήρια για την επιλογή του επόμενου ταξιδιωτικού προορισμού είναι, σύμφωνα με την έρευνα, ο ευχάριστος καιρός (18%), οι ταξιδιωτικές ευκαιρίες και προσφορές (17%) και οι φιλικοί ντόπιοι (12%). Για ταξιδιώτες ηλικίας 25-44 ετών, οι ελκυστικές προσφορές είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας απόφασης. Χαμηλή ωστόσο φαίνεται να είναι η προτεραιότητα που δίνεται σε θέματα βιωσιμότητας: Μόνο το 6% των ερωτηθέντων θεωρεί τις ενέργειες των προορισμών για τη διατήρηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς πρωταρχικό παράγοντα επιλογής.
Οι Ευρωπαίοι δείχνουν πάντως μια αυξανόμενη επιθυμία να ταξιδέψουν εκτός της χώρας τους, με το 63% των ερωτηθέντων να προτιμά πλέον τα διεθνή ταξίδια εντός της Ευρώπης. Αυτό αντιπροσωπεύει διψήφια αύξηση 13% σε μόλις ένα χρόνο. Παρά τις ανησυχίες για τον πληθωρισμό και την καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ευρώπη, η έρευνα καταγράφει ότι ο προγραμματισμένος προϋπολογισμός των διακοπών των Ευρωπαίων παραμένει αμετάβλητος, αποκαλύπτοντας την αποφασιστικότητά τους να ταξιδέψουν παρά την οικονομική αβεβαιότητα. Το 37% των Ευρωπαίων δηλώνει πως θα συνεχίσει να ξοδεύει μεταξύ 1.000-2.000 ευρώ ανά άτομο ανά ταξίδι για τις επόμενες διακοπές του. Ποσοστό που είναι αυξημένο κατά 6% σε σχέση με πέρυσι. Μάλιστα ένα ποσοστό 19% δηλώνει ότι προτίθεται να ξοδέψει περισσότερα, ξεπερνώντας το όριο των 2.000 ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση η έρευνα δείχνει ότι το τρέχον οικονομικό κλίμα παραμένει μια σημαντική ανησυχία για τους ταξιδιώτες. Το αυξανόμενο κόστος ταξιδιού ανησυχεί το 23% των Ευρωπαίων. Σε αυτό το περιβάλλον οι δυνητικοί ταξιδιώτες ανταποκρίνονται στις οικονομικές προκλήσεις με μια πιο προληπτική και ευέλικτη αγοραστική συμπεριφορά. Οι Ευρωπαίοι δεσμεύονται για τα ταξίδια τους νωρίτερα από ένα χρόνο πριν: το 44% έχει ήδη κλείσει πλήρως ή εν μέρει τις επόμενες διακοπές του, αύξηση 7% σε σχέση με το 2022. Κατά την επιλογή προορισμού, οι ελκυστικές προσφορές και οι ευκαιρίες (17%) αποτελούν βασικό μέλημα, δεύτερον μόνο μετά τον καλό καιρό (18%).
Μια άλλη αλλαγή συμπεριφοράς που υπονοείται από την έρευνα είναι στις συνήθειες δαπανών κατά τη διάρκεια των ταξιδιών. Οι περισσότεροι ερωτηθέντες σχεδιάζουν να μειώσουν τις αγορές τους στον προορισμό (18%), να κλείσουν φθηνότερα καταλύματα (16%) και να επιλέξουν πιο οικονομικά εστιατόρια (15%) για να συγκρατήσουν τον προϋπολογισμό των διακοπών τους.