του Σωτήρη Μεταξά
Στις… συμπληγάδες των προσφυγών που έχουν καταθέσει οι Δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας, βρίσκεται η σύμβαση παραχώρησης του τμήματος «Χανιά – Ηράκλειο» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Οι προσφυγές κινούνται κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου και ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης καθώς οι δύο Δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης.
Η απόφαση του ΣτΕ θα καθορίσει πλέον την πορεία του έργου.
Μπορεί η διαδικασία της δημοπράτησης να εξελίσσεται ομαλά, και όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταικούρας οι οικονομικές προσφορές θα ανοίξουν στις 25 Ιανουαρίου, ωστόσο σε περίπτωση δικαίωσης των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου από το ανώτατο ακυρωτικό όργανο της χώρας θα χρειαστεί η επανυποβληθεί η σχετική μελέτη με ότι αυτό συνεπάγεται.
Για το μείζον θέμα των παρακάμψεων δεν βρέθηκε η χρυσή τομή παρά την επίμονη αντίδραση των δύο δήμων και την επιχειρηματολογία που κατέθεσαν στη μελετητική ομάδα του υπουργείου υποδομών για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αστικού οδικού δικτύου που έχει ο ΒΟΑΚ από τη Νέα Αλικαρνασσό μέχρι και την έξοδο Γαζίου.
Ο Δήμος Ηρακλείου ζητάει την υπογειοποίηση του ΒΟΑΚ σε επιλεγμένα τμήματα του οδικού δικτύου που αφορούν τον αστικό ιστό, σημειώνοντας πως σε διαφορετική περίπτωση το έργο θα διχοτομήσει την πόλη.
Από την πλευρά του ο Δήμος Μαλεβιζίου ζητάει την μερικώς υπογειοποίηση του νέου δρόμου κατά μήκος του Γαζίου ή την δημιουργία υπόγειων διαβάσεων – συνδέσεων των πολεοδομικών ενοτήτων βορείως και νοτίως του ΒΟΑΚ.
Σύμφωνα με παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου η διαδικασία του ανοίγματος των προσφορών θα συνεχιστεί, ωστόσο μέχρι την απόφαση του ΣτΕ δεν θα μπορεί να επικυρωθεί η σύμβαση παραχώρησης στη Βουλή.
Σε περίπτωση δε δικαίωσης των Δήμων από το Συμβούλιο της Επικρατείας τότε η διαδικασία θα παγώσει και θα χρειαστεί νέος κύκλος διαβουλεύσεων, σύνταξη νέων φακέλων και επανυποβολή τεχνικών και οικονομικών προσφορών, καθώς τα σχήματα τις έχουν καταθέσει με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα.
Το ποσό που έχει εκτιμηθεί από τους Δήμους ότι απαιτείται για τις παρεμβάσεις που ζητούν εκτιμάται σε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ.
Το συνολικό κόστος για την κατασκευή του τμήματος «Χανιά – Ηράκλειο» υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει το 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ.
Πρόκειται για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο με διόδια, μήκους περίπου 163 χλμ., που θα περιλαμβάνει 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.