Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου, 2024
14.7 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Το 2019 φεύγει κι ακόμα περιμένουμε την «κάθοδο Μητσοτάκη-Καραμανλή» για τον ΒΟΑΚ

Πρέπει να διαβάσετε

Χάρης Μαμουλάκης
Χάρης Μαμουλάκης
Bουλευτής Ηρακλείου
Ο Χάρης Μαμουλάκης είναι Τομεάρχης Οικονομικών & Ανάπτυξης Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου - Πολιτικός Μηχανικός BEng MSc

«Για να αποφύγεις να πάρεις μια απόφαση για ένα πρόβλημα, σύστησε μια Κυβερνητική Επιτροπή να το εξετάσει». Αυτή την γνωστή στην Κυβέρνηση της ΝΔ τακτική, επέλεξε ξανά ο κ. Μητσοτάκης για να μην προχωρήσει ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα έργα της Κρήτης: Την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης – ΒΟΑΚ.

Ένα έργο που ξεκίνησε να υλοποιείται από την προηγούμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – έπειτα από δεκαετίες απραξίας των προηγούμενων Κυβερνήσεων – με τη διενέργεια δυο διεθνών διαγωνισμών, με την πρώτη φάση να έχει ήδη ολοκληρωθεί.

Ένα έργο με ολοκληρωμένη χάραξη και διεκπεραιωμένες απαλλοτριώσεις, το οποίο θα έδινε, επιτέλους, τη δυνατότητα στους οδηγούς της Κρήτης, να μετακινούνται μέσω ενός ασφαλούς και σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου – όπως ακριβώς συμβαίνει στην Εγνατία, στην Ιωνία και στην Αττική οδό.

Ένα έργο όπου σύμφωνα με τον χρονικό προγραμματισμό που σχεδιάστηκε, εξασφάλιζε ότι τον Σεπτέμβριο του ’19 θα υπήρχαν οι τελικές προσφορές των συμμετεχόντων και με αυτόν τον τρόπο, σε ένα διάστημα 4 έως 5 ετών, ο νέος ΒΟΑΚ θα ήταν μια πραγματικότητα για την Κρήτη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.

Ένα έργο που θα έκλεινε μια ιστορική εκκρεμότητα, μια ουσιαστική υποχρέωση του κεντρικού κράτους προς τους κατοίκους της Κρήτης.

«Δυστυχώς» όμως, η δρομολόγηση του έργου κατασκευής του ΒΟΑΚ, έγινε από τον ΣΥΡΙΖΑ! Κι αυτό για τον κ. Μητσοτάκη, αποτελεί αιτία ακύρωσης των μέχρι τώρα σημαντικών ενεργειών. Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντά της η νέα Κυβέρνηση, τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και οι συναρμόδιοι Υπουργοί, προσπάθησαν να βρουν αφορμές για να σταματήσουν την εξέλιξη των διαδικασιών του έργου. Ξεκίνησαν να μας μιλάνε για το ότι δεν ήταν «ώριμο», ότι βρήκαν μόνο «κάτι σκίτσα» και αναφέρονταν γενικόλογα σε κάποιες «κάποιες ιδέες». Γι’ αυτό και θα το εξέταζαν από «μηδενική βάση», παρουσιάζοντας τον σχεδιασμό τους τον Αύγουστο του 19. Στη συνέχεια ανανέωσαν το «ραντεβού» με τους πολίτες της Κρήτης για τον Σεπτέμβριο. Και μετά για τον Οκτώβριο, τον Νοέμβριο, τον Δεκέμβριο… Μήνα με τον μήνα, «ροκάνισαν» το 2019 και πληροφορούμαστε εσχάτως, ότι τελικά, το 2020 θα μάθουμε τις προθέσεις τους για το τι σκέφτονται να κάνουν με τον ΒΟΑΚ που σύμφωνα με τον αρμόδιο Υπουργό Κ. Καραμανλή «…θα αρχίσει να κατασκευάζεται, το νωρίτερο, το 2022»! Κερασάκι στην τούρτα των αναβολών και των καθυστερήσεων, η τελευταία ανακοίνωση ότι το έργο πλέον θα παρακολουθείται από μια Κυβερνητική Επιτροπή Συντονισμού Μεγάλων Έργων Υποδομής στην οποία θα συμμετέχουν 9 Υπουργοί! Και όλοι αντιλαμβανόμαστε τι σημαίνει αυτό…

Με όλες αυτές τις κυβερνητικές παλινωδίες, που στην ουσία αποκαλύπτουν τις πραγματικές προθέσεις της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, προβλέπεται ότι η Κρήτη θα στερείται για πολλά χρόνια ακόμα έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Θα συνεχίσει να στερείται μια σημαντική αναπτυξιακή υποδομή. Αλλά και κάτι ακόμα πιο σημαντικό: Θα συνεχίσει να πληρώνει έναν βαρύτατο, έναν δυσβάσταχτο φόρο αίματος στην άσφαλτο!

Για την ιστορία, για να θυμηθούμε τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ που επί δεκαετίες δεν «κατάφερναν» να κάνουν οι προηγούμενες Κυβερνήσεις και σε ποιο στάδιο είναι το έργο σήμερα:

Διαπίστωσε ότι η ιδέα για ένα ενιαίο έργο από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, δεν ήταν υλοποιήσιμη. Κι αυτό γιατί έπειτα από την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών, τα αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη κατέληξαν στο ότι:

  • Ο Δείκτης Εσωτερικής Απόδοσης, η κερδοφορία του έργου δηλαδή, είναι χαμηλή οπότε δεν είναι ελκυστική για τους επενδυτές.
  • Απαιτείται εξαιρετικά μεγάλο ύψος ιδίων κεφαλαίων από τους κατασκευαστές.
  • Το δάνειο που απαιτείται είναι πολύ υψηλό και πολύ δύσκολο να καλυφθεί από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Χάρη στις ενέργειες της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, υπάρχει ολοκληρωμένη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ, ενώ έχουν συντελεστεί όλες οι απαλλοτριώσεις (μια διαδικασία που διήρκεσε περίπου 30 χρόνια). Αξίζει δε να τονιστεί ότι κάθε αλλαγή στο σχεδιασμό, εκτός από το πρόσθετο κόστος των νέων απαλλοτριώσεων που θα προκύψουν, συνεπάγεται και μεγάλη καθυστέρηση – και μάλιστα αρκετών ετών – λόγω των χρονοβόρων δικαστικών διαδικασιών που τη συνοδεύουν.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε σύμφωνα με τις αρχές της Ε.Ε. σε ανταγωνιστικό διάλογο, αξιολόγηση όλων των σχετικών μελετών, διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και τους φορείς.

Προέκρινε τη λύση των τριών χωριστών διαγωνισμών, για τρία αντίστοιχα τμήματα του έργου, με τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης.

  • Από τα Χανιά (με επέκταση δυτικά προς Κίσσαμο) μέχρι τη Χερσόνησο.
  • Από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη.
  • Από τη Νεάπολη μέχρι τη Σητεία.

Αυτά έγιναν για το έργο κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης από την προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Λίγα ή πολλά, σημαντικά ή όχι, θα τα κρίνει η ιστορία.

Αυτό όμως, που περιμένουμε σήμερα όλοι στην Κρήτη, είναι ο συντοπίτης μας Πρωθυπουργός να αφήσει στην άκρη την όποια κομματική πικρία έχει από το εκλογικό αποτέλεσμα στον τόπο καταγωγής του και να βάλει το συμφέρον των πολιτών, πέρα και πάνω, από τα προσωπικά του συναισθήματα. Να συνεχίσει και να ολοκληρώσει ό,τι έχει ξεκινήσει. Και σε κάθε περίπτωση, να μην βάλει ξανά στις καλένδες το έργο κατασκευής του ΒΟΑΚ.

Άλλα Πρόσφατα