Την αντικατάσταση του προβληματικού αγωγού των Μαλίων, η οποία μπορεί να προχωρήσει παράλληλα με τα έργα του ΒΟΑΚ, ζητά πλέον και επίσημα ο Δήμος Ηρακλείου, δια του Δημάρχου Αλέξη Καλοκαιρινού.
Το αίτημα υποβλήθηκε στο υπόμνημα που έστειλε ο Δήμαρχος στον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό Αθανάσιο Κοντογεώργη. Στο ίδιο υπόμνημα γίνεται αναφορά σε όλα τα μεγάλα ζητήματα του Ηρακλείου, όπως την αξιοποίηση του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης” και τα έργα στον ΒΟΑΚ.
Για τα δυο τελευταία, ενδέχεται να υπάρξουν εξελίξεις εντός του Μαρτίου, είτε με συνάντηση στην Αθήνα για τον Δήμαρχο, είτε με κάθοδο στο Ηράκλειου εκπροσώπων του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, με πιθανότερο τον Υφυπουργό Νίκο Ταχιάο.
Η επίσημη ανακοίνωση του Δήμου:
Με ένα πλήρες και αναλυτικό υπόμνημα προς τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό Αθανάσιο Κοντογεώργη, ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός διατηρεί ανοικτό τον δίαυλο επικοινωνίας που ξεκίνησε με την τηλεδιάσκεψη της 20ης Φεβρουαρίου και επαναφέρει στο προσκήνιο κομβικά αναπτυξιακά ζητήματα του Δήμου. Μεταξύ αυτών και την επιτακτική ανάγκη αντικατάστασης του αγωγού μεταφοράς νερού των Μαλίων -ο οποίος κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1960 και παρουσιάζει διαρκώς προβλήματα θραύσεων- παράλληλα με τα έργα κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ.
Ειδικότερα, ο Δήμαρχος Ηρακλείου αναφέρει ότι μόνο το τελευταίο έτος σημειώθηκαν περισσότερες από δέκα θραύσεις με αποτέλεσμα την διακοπή της υδροδότησης των ανατολικών προαστίων του Ηρακλείου και την δυσανάλογη επιβάρυνση της ΔΕΥΑΗ για την αποκατάστασή τους. Επισημαίνει επίσης τεχνικά προβλήματα διαχείρισης, όπως το ότι ο αγωγός αποτελείται κυρίως από σωλήνες αμιάντου και σε μερικά τμήματα από χαλυβδοσωλήνες, καθώς και ότι με την οικιστική – τουριστική ανάπτυξη που ακολούθησε της κατασκευής του, τμήματά του διέρχονται μέσα από πυκνοκατοικημένους οικισμούς (Μάλια, Σταλίδα, Κουτουλουφάρι, Πισκοπιανό, Πάνω Χερσόνησος, Γούρνες, Κοκκίνη Χάνι, Βαθειανός Κάμπος, κ.α.), πολλές φορές ακόμα και κάτω από υφιστάμενα κτίρια.
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός, αναφερόμενος στην ιδανική συγκυρία κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ, τονίζει ότι σε όλο το μήκος του προβλέπονται παράλληλοι οδοί εντός των οποίων μπορεί να τοποθετηθεί ο νέος αγωγός, προτείνει την ενσωμάτωση του έργου στις μελέτες που εκπονούνται στο τμήμα Χερσόνησος – Άγιος Νικόλαος (για το τμήμα του αγωγού Μάλια-Χερσόνησος) και στο τμήμα Χερσόνησος – Χανιά (για το τμήμα του αγωγού Χερσόνησος-Ηράκλειο) και την ένταξή του στα αντίστοιχα έργα. Όπως εκτιμάται, για το συνολικό μήκος των περίπου 40 χιλιομέτρων του αγωγού, ο προϋπολογισμός θα κυμανθεί στα 12-15εκ. ευρώ, αναλόγως από την όδευση που θα επιλεγεί και λοιπούς τεχνικούς λόγους.
Με το ίδιο υπόμνημα, ο Δήμαρχος Ηρακλείου ενημερώνει τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργό και για τις θέσεις της Δημοτικής Αρχής σχετικά με την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης», τα έργα του ΒΟΑΚ στο Ηράκλειο, την τακτοποίηση αυθαιρέτων κτισμάτων, τη χρηματοδότηση πολεοδομικών μελετών και μελετών εφαρμογής πολεοδομικού σχεδιασμού, τις Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας, το Πρόγραμμα Απόλλων και την εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε.. Θέματα τα οποία έθεσε και κατά την εισήγησή του στην τηλεδιάσκεψη της 20ης Φεβρουαρίου 2025.
Παράλληλα, ενημερώνει ότι στην προτεινόμενη από τον ίδιο τον Υφυπουργό Ομάδα Εργασίας για την προετοιμασία του Σχεδίου Ανάπτυξης Π.Ε. Ηρακλείου, εκ μέρους του Δήμου Ηρακλείου θα συμμετέχει ο Δήμαρχος και η Γενική Γραμματέας Μαρία Σκραφνάκη, με αναπληρωτές τον Αντιδήμαρχο Αναπτυξιακού Προγραμματισμού & Ψηφιακού Μετασχηματισμού Τάσο Τσατσάκη και τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υποδομών & Βιώσιμης Κινητικότητας Γιώργο Σισαμάκη, αντίστοιχα.