Ανάπτυξη χωρίς νέες τεχνολογίες δεν υφίσταται και νέες τεχνολογίες άνευ ψηφιακής μετάβασης δεν νοούνται, ειδικά στην Ελλάδα που μπήκε στο τρένο με σημαντική καθυστέρηση, έχοντας να καλύψει μεγάλη απόσταση από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.

Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της Επιτροπής Πισσαρίδη είναι ότι αν η Ελλάδα δεν κινηθεί με ταχύτητα, θα διευρυνθεί το χάσμα ανταγωνιστικότητας. Από την εποχή της μαζικής εισαγωγής υπολογιστών στο γραφείο τη δεκαετία του 1980, οι εξελίξεις στις ψηφιακές τεχνολογίες, ιδίως στη ρομποτική και την τεχνητή νοημοσύνη, επέτρεψαν την αυτοματοποίηση της παραγωγής και των υπηρεσιών σε μεγάλη κλίμακα. Οι ηγέτιδες χώρες στις ψηφιακές τεχνολογίες είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα και πολλές χώρες της Βόρειας Ευρώπης, ιδίως η Γερμανία και οι Σκανδιναβικές χώρες.

Η Νότια Ευρώπη υστερεί σε σύγκριση με τα βόρεια μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και η Ελλάδα υστερεί έναντι της υπόλοιπης νότιας Ευρώπης. Σύμφωνα με την Επιτροπή Σοφών, είναι επιτακτική ανάγκη κάθε πρόγραμμα για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας να έχει ένα σχέδιο για την ανάπτυξη μιας καλής ψηφιακής υποδομής, με γρήγορη ευρυζωνική πρόσβαση στο διαδίκτυο για ολόκληρη τη χώρα, και ένα καλό σχέδιο για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα. Η αποτυχία εφαρμογής τέτοιων προγραμμάτων θα αυξήσει το χάσμα μεταξύ της Ελλάδας και των εταίρων της στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το σχέδιο για την επιδιωκόμενη ψηφιακή επανάσταση

Τι προβλέπει το Σχέδιο Ανάκαμψης, που βρίσκεται στις Βρυξέλλες; Ότι το 13% των επιχορηγήσεων, που θα πάρει η Ελλάδα, δηλαδή περίπου 2,1 δισ ευρώ, θα πάνε απευθείας στον Πυλώνα της Ψηφιακής Μετάβασης, ενώ με τη διάχυση άλλων 1,2 δισ στους πυλώνες της “πράσινης” ανάπτυξης, της απασχόλησης και των ιδιωτικών επενδύσεων, πάνω από 3,3 δισ θα απορροφηθούν στην επιδιωκόμενη ψηφιακή επανάσταση, χωρίς να συνυπολογιστούν οι επενδύσεις που θα “πατήσουν” πάνω στα 12,6 δισ των δανείων που έχουν εγκριθεί για την Ελλάδα.

Οι προτεινόμενες και μάλλον αυτονόητες ή αναγκαίες δράσεις ξεκινούν με το δεδομένο ότι η Ελλάδα δεν έχει ακόμη εκχωρήσει ραδιοφάσμα για υπηρεσίες 5G, με αποτέλεσμα να υστερεί στην ανάπτυξη Δικτύων πολύ Υψηλής Χωρητικότητας (VHCN). Ποια είναι τα επόμενα βήματα, πέρα από τη διευρυμένη ηλεκτρονική “ομπρέλα” στο Δημόσιο (ψηφιοποίηση υπηρεσιών, ηλεκτρονική Υγεία, ηλεκτρονικές συμβάσεις, ηλεκτρονική Δικαιοσύνη, ψηφιακή εφορία, e- Εκπαίδευση κ.λ.π.);

  • Δίκτυο οπτικών ινών: Προ-εγκατάσταση δομημένων καλωδιώσεων σε κτίρια προκειμένου να διευκολυνθεί η εγκατάσταση οπτικών ινών σε κάθε σπίτι (Fiber to the home). «Διάδρομοι» 5G: Ένα συνεργατικό δίκτυο διασυνοριακών «διαδρόμων» μεταξύ ευρωπαϊκών χωρών θα υποστηρίξει  τη δημιουργία ενός καλύτερου περιβάλλοντος για τη δοκιμή, περαιτέρω ανάπτυξη και χρήση της τεχνολογίας 5G.
  • Μικρο-δορυφόροι
  • Ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων

Η κτηματαγορά στο ρυθμό των smart homes

Ήδη, στο νέο “Εξοικονομώ” προβλέπεται η επιδότηση ως και 95% της εγκατάστασης “έξυπνων συστημάτων” διαχείρισης ενέργειας, από συστήματα θέρμανσης- ψύξης ως και συστήμα “έξυπνου” φωτισμού. Η κτηματαγορά κινείται, πλέον, στο ρυθμό των smart homes, όπως συνέβαινε πριν από μόλις μερικά χρόνια με την είσοδο του φτηνότερου φυσικού αερίου στα “must” για την αγορά ή ενοικίαση κατοικίας.

Σύμφωνα με έρευνες, που επικαλείται το spitogatos.gr, η αυτοματοποίηση κάποιων διαδικασιών του σπιτιού μπορεί να αυξήσει την αξία του σπιτιού μεταξύ 5% και 35%, ανάλογα με το πλήθος και το είδος των έξυπνων συσκευών που θα χρησιμοποιηθούν. Ολοένα και περισσότεροι αγοραστές ακινήτων ενδιαφέρονται να αγοράσουν σπίτι που διαθέτει έξυπνες συσκευές, όπως έναν έξυπνο θερμοστάτη, έναν αισθητήρα πυρκαγιάς, ένα έξυπνο σύστημα φωτισμού ή μια έξυπνη κάμερα, ακόμα και ένα ολόκληρο δίκτυο αυτοματοποιημένων συστημάτων. Ενδεικτικά, αναφορές και έρευνες δείχνουν ότι η παγκόσμια κατανάλωση έξυπνων συσκευών και υπηρεσιών έχει σχεδόν διπλασιαστεί μεταξύ του 2016 και 2020, αγγίζοντας τα 160 δις δολάρια.

Πηγή: economistas.gr