Τα αεροπορικά εισιτήρια εκτινάσσονται στα ύψη στην Ευρώπη και όχι μόνο, δημιουργώντας ερωτηματικά για το αν τελείωσαν οι μέρες με τις φθηνές πτήσεις.
Επηρεάζονται τόσο τα δρομολόγια μεγάλων όσο και μικρών αποστάσεων. Οι τιμές των εισιτηρίων στη Γαλλία είναι αυξημένες 23,6% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Οικολογικής Μετάβασης.
Οι τιμές διεθνών πτήσεων από το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά περίπου 18% από πέρυσι, σύμφωνα με την Kayak.
«Υπάρχει ακόμα μεγάλη ζήτηση για ταξίδια που επιστρέφουν στην πανδημία», εξηγεί ο Evan Day διευθυντής της Kayak στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Και αυτή η ζήτηση -σε συνδυασμό με τον αυξανόμενο πληθωρισμό και το υψηλό κόστος καυσίμων- έχει διατηρήσει τις τιμές των πτήσεων σε υψηλά επίπεδα.
Τι κρύβεται πίσω από την άνοδο των τιμών στις πτήσεις αυτό το καλοκαίρι
Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι κυρώσεις στις εισαγωγές καυσίμων έχουν προκαλέσει σπιράλ των τιμών.
«Λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου κατά 71% από έτος σε έτος, ο μέσος ναύλος μας έχει αυξηθεί 31%», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Johan Lundgren, διευθύνων σύμβουλος της easyjet.
Τα καύσιμα αντιπροσωπεύουν περίπου το 30% του κόστους των μεταφορέων. Μια απότομη αύξηση του κόστους συντήρησης που συνδέεται με τη σπανιότητα ορισμένων μετάλλων και τις διαταραγμένες αλυσίδες εφοδιασμού συνέβαλαν επίσης στο φαινόμενο, λέει ο Marc Rochet, επικεφαλής των γαλλικών εταιρειών Air Caraïbes και French Bee.
Αναφέρει επίσης τις επιπτώσεις των μισθολογικών αυξήσεων στον κλάδο των αερομεταφορών.
Παρά τις αυξήσεις των τιμών και τον πληθωρισμό που επίσης συμπιέζει τα πορτοφόλια των καταναλωτών, δεν υπάρχει μείωση στη ζήτηση για πτήσεις.
Η ζήτηση για πτήσεις ξεπερνά τη διαθεσιμότητα
Παρά τη χαλάρωση των περιορισμών και το άνοιγμα του κόσμου πέρυσι, οι απεργίες και οι ακυρώσεις έφεραν σε αναστάτωση στα ταξίδια. Αυτό έχει τροφοδοτήσει περαιτέρω την μέχρι πρότινος παγωμένη επιθυμία για ταξίδια.
Ορισμένα αεροδρόμια, όπως το Schiphol του Άμστερνταμ και το Χίθροου του Λονδίνου, εισήγαγαν ανώτατα όρια επιβατών για να μειώσουν τον αντίκτυπο των ελλείψεων προσωπικού.
Αυτό ανάγκασε τις αεροπορικές εταιρείες να μειώσουν τα δρομολόγια τους.
Αερομεταφορείς όπως η Flybe και η Flyr έχουν καταρρεύσει, ενώ άλλες αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες μετά από χρόνια ακινητοποίησης λόγω του COVID.
Αυτό έχει επιβραδύνει την ανάπτυξη, εμποδίζοντας την επιστροφή τους σε πλήρη χωρητικότητα και τους άφησε σε απόλυτη ανάγκη για επιπλέον μετρητά.
Με λιγότερες διαθέσιμες θέσεις σε σύγκριση με πριν από την πανδημία, η ζήτηση ξεπερνά την προσφορά.
Και καθώς η εξ αποστάσεως εργασία διατηρείται, τα επαγγελματικά ταξίδια απέτυχαν να ανακάμψουν, που σημαίνει μεγαλύτερη εξάρτηση από τα έσοδα από οικονομικές θέσεις.
Την ίδια στιγμή, η Airbus και η Boeing αγωνίζονται να παραδώσουν τα νέα αεροσκάφη στην ώρα τους. Αυτό θα αφήσει τις αεροπορικές εταιρείες με λιγότερα αεροπλάνα από τα αναμενόμενα φέτος.
Θα παραμείνουν ακριβές οι πτήσεις;
Τα σημάδια δείχνουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες αρχίζουν σταδιακά να ανακάμπτουν από την πανδημία.
Ο τομέας των αερομεταφορών «είναι σε πολύ καλή κατάσταση, σε πλήρη ανάκαμψη», σύμφωνα με τον Pascal Fabre, ειδικό σε αυτόν τον τομέα στην εταιρεία χρηματοοικονομικών συμβούλων AlixPartners.
Σε αυτό το πλαίσιο της ανόδου των τιμών, πολλές αεροπορικές εταιρείες «πέτυχαν μεγαλύτερο κύκλο εργασιών το 2022 από ό,τι πριν από την κρίση, παρόλο που η χωρητικότητα παραμένει χαμηλή», σημειώνει.
Όπως η περίπτωση της Air France-KLM, η οποία ανακοίνωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι είχε «επιστρέψει πλήρως» τη βοήθεια που χορήγησε το γαλλικό κράτος για να μπορέσει να επιβιώσει από τον COVID-19.
Ωστόσο, οι τιμές των καυσίμων παραμένουν υψηλές και ο κίνδυνος περαιτέρω απεργιών διαφαίνεται αυτό το καλοκαίρι.
Ο Jens Bischof, διευθύνων σύμβουλος της Eurowings, λέει ότι αναμένει περαιτέρω αύξηση των τιμών των πτήσεων λόγω της αύξησης του κόστους καυσίμων, προσωπικού και αεροδρομίου, σύμφωνα με έκθεση του γερμανικού ομίλου μέσων ενημέρωσης Funke.
«Το να πετάς με τιμή ταξί δεν είναι πλέον δυνατό», είπε ο Jens Bischof. Προέβλεψε ότι οι πτήσεις θα ήταν περίπου 20% πιο ακριβές κατά την περίοδο αιχμής φέτος από ό,τι το 2022.
Καθώς η ΕΕ εισάγει ολοένα αυστηρότερη νομοθεσία για τη μείωση των εκπομπών από τις πτήσεις, οι φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών ενδέχεται επίσης να χρειαστεί να επενδύσουν σε πιο αποτελεσματικά αεροπλάνα. Θα κληθούν επίσης να αγοράσουν δικαιώματα εκπομπής για να αντισταθμίσουν το αποτύπωμα άνθρακα.
Το κόστος αυτού θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων στο μέλλον.