Θετική διάθεση για τη διεκδίκηση τυχόν διαθέσιμης ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για τη σιδηροδρομική σύνδεση του νέου αεροδρομίου Καστελίου με την πόλη του Ηρακλείου εξέφρασε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Κυρανάκης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Χ. Μαμουλάκη με θέμα «Ανάγκη μελέτης υλοποίησης έργου μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη – Διερεύνηση δυνατοτήτων ευρωπαϊκής χρηματοδότησης στο πλαίσιο της νέας ευρωπαϊκής στρατηγικής βιώσιμων μεταφορών και τουρισμού».
Ο κ. Κυρανάκης, ο οποίος ζήτησε να γίνει σεβαστή η προσήλωση της κυβέρνησης στο ενεργό δίκτυο και τα έργα αποκατάστασης και ασφάλειας «που επειγόντως πρέπει να προχωρήσουν, στη σκιά της πολύ μεγάλης τραγωδίας των Τεμπών», ανέφερε ότι «εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι έτοιμη, βγαίνοντας από τα όρια που η ίδια έχει θέσει για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, να χρηματοδοτήσει έργο σταθερών συγκοινωνιών στην Κρήτη, εμείς το θέλουμε. [. . .] Με χαρά να απευθύνουμε μαζί το ερώτημα στον (αρμόδιο επίτροπο) κ. Τζιτζικώστα για χρηματοδότηση, αν υπάρχουν τέτοια εργαλεία».
Παράλληλα, ο αναπληρωτής υπουργός επεσήμανε ότι μία νέα χάραξη (σιδηροδρομικής γραμμής) θα σημαίνει ότι κάποιοι άνθρωποι θα πρέπει να χάσουν τις ιδιοκτησίες τους και να αποζημιωθούν, προφανώς, με τη μέθοδο των απαλλοτριώσεων.
Από την πλευρά του, ο κ. Μαμουλάκης σημείωσε ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για το έργο, τονίζοντας πως έθετε το θέμα επί πέντε χρόνια, με τους προηγούμενους υπουργούς να μην «τείνουν ευήκοον ους». Όπως είπε, δεν υπάρχει επιπλέον θέμα χάραξης και απαλλοτριώσεων καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές μελέτες του ΒΟΑΚ, και πως το ανάγλυφο μπορεί να μην είναι το επιθυμητό, αλλά μπορεί να προσπεραστεί με τη σύγχρονη τεχνολογία. «Πρέπει να παρέχουμε αυτήν τη δυνατότητα (της σιδηροδρομικής σύνδεσης) στους συμπολίτες μας που δεν μπορούν να πάρουν ταξί ή αυτοκίνητο για μια απόσταση 30-40 χλμ από το Ηράκλειο στο νέο αεροδρόμιο», υπογράμμισε ο κ. Μαμουλάκης.
Ο Χάρης Μαμουλάκης επεσήμανε για μια ακόμη φορά ότι η Κρήτη αποτελεί σημαντικό πόλο τόσο σε εθνικό όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι ένα από τα σημαντικότερα περιφερειακά κέντρα της χώρας και ταυτόχρονα ένας από τους πλέον δημοφιλείς ευρωπαϊκούς τουριστικούς προορισμούς, με πολλά εκατομμύρια επισκεπτών ετησίως. «Ένα νησί που δικαιούται ένα αξιόπιστο πλαίσιο οδικών μεταφορών και δη μέσου σταθερής τροχιάς» όπως τόνισε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι είναι το μοναδικό νησί τέτοιου μεγέθους που δεν διαθέτει ανάλογη υποδομή.
Ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε στην θετική στάση της Αυτοδιοίκησης και των φορέων της Κρήτης για το έργο, αλλά και την ιδανική χρονική συγκυρία, σε συνδυασμό και με το έργο κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλλι, όπου δίνει τη δυνατότητα να γίνει το πρώτο βήμα, συνδέοντας εν είδει προαστιακού σιδηρόδρομου το Ηράκλειο με το νέο αεροδρόμιο και ανάστροφα, με χαμηλό τίμημα και ασφάλεια. Αυτό μπορεί να είναι ο προπομπός, ώστε να επεκταθεί στη συνέχεια και στην υπόλοιπη Κρήτη.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Χάρης Μαμουλάκης και στις πρόσφατες δηλώσεις του Επιτρόπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολου Τζιτζικώστα στην Περιφέρεια Κρήτης, όπου υπογραμμίστηκε ότι τέτοιου τύπου έργα αποτελούν προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Καθώς και η επισήμανση του ίδιου του Επιτρόπου αναφορικά με την επεξεργασία της νέας ευρωπαϊκής στρατηγικής για τον τουρισμό και τις βιώσιμες μεταφορές, που αναμένεται να παρουσιαστεί το 2026 και στοχεύει στην προώθηση πράσινων υποδομών, φιλικών προς το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες. Ένα γεγονός που αφήνει ξεκάθαρα ανοιχτό το ενδεχόμενο υποβολής νέων αιτήσεων για χρηματοδότηση έργων υποδομών μεταφορών από ευρωπαϊκούς πόρους, αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση και τεκμηριωμένος σχεδιασμός από τα κράτη – μέλη.
Τόνισε επίσης ότι η Κρήτη καλύπτει το 7,2% του εθνικού πληθυσμού και προσφέρει στο ΑΕΠ το 14%. «Δεν μπορούμε αυτά να μην τα λάβουμε υπόψιν» ανέφερε ο Χάρης Μαμουλάκης, ζητώντας απαντήσεις στα ερωτήματα:
- Πως προτίθεται το Υπουργείο, στον απόηχο των ανωτέρω συναντήσεων και δηλώσεων του Ευρωπαίου Επιτρόπου να αξιοποιήσει το θετικό κλίμα και τις κατευθύνσεις που διαμορφώνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να διερευνήσει το ενδεχόμενο υποβολής πρότασης για ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση έργου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη, μέσω των διαθεσίμων μηχανισμών;
- Πως σκοπεύετε να εντάξετε την Κρήτη στον εθνικό και ευρωπαϊκό στρατηγικό σχεδιασμό βιώσιμων μεταφορών, εξασφαλίζοντας ισότιμη πρόσβαση των κατοίκων και επισκεπτών του νησιού σε σύγχρονες, φιλικές προς το περιβάλλον και οικονομικά προσιτές συγκοινωνίες;

