Παρασκευή, 21 Μαρτίου, 2025
9.4 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Τι δήλωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας για τα ξυλοναυπηγεία – Παραμένει το πρόβλημα στο λιμάνι του Ηρακλείου

Πρέπει να διαβάσετε

«Τα τελευταία 5 χρόνια έχουν γίνει σημαντικές παρεμβάσεις για να διαφυλαχθεί η παραδοσιακή ξυλοναυπηγική και να διατηρηθούν τα καρνάγια και οι ταρσανάδες».

Αυτό δήλωσε στην γιορτή για τη Ναυτική Κληρονομιά, που διοργανώθηκε από το Archipelagoς Network και τον Ελληνικό Σύνδεσμο Παραδοσιακών Σκαφών, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, την ώρα που οι επαγγελματίες ξυλοναυπηγοί στο Ηράκλειο βρίσκονται σε απόγνωση, εξαιτίας της υπέρογκης αύξησης του μισθώματος που προωθεί ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου στα παραδοσιακά ξυλοναυπηγεία που λειτουργούν στο καρνάγιο.

Η ενημέρωση του ΟΛΗ προς τους ξυλοναυπηγούς για την αύξηση 300% του μισθώματος (από τα 600 ευρώ το μήνα στις 3000 ευρώ) έχει προκαλέσει αντιδράσεις τόσο στον κλάδο των ξυλοναυπηγών που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στον τριπλασιασμό του ενοικίου, αλλά και στους επαγγελματίες αλιείς, οι οποίοι φοβούνται ότι οι πρώτοι θα υποχρεωθούν να αυξήσουν το κόστος συντήρησης για τα σκάφη.

Όπως αποκάλυψε το Creta24, παρέμβαση για το θέμα έχει κάνει και η Περιφέρεια Κρήτης, η οποία με επιστολή της στον ΟΛΗ, που κοινοποιείται τόσο στη διοίκηση του Ομίλου Grimaldi, όσο και στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καλεί τον οργανισμό να προστατεύσει τη λειτουργία των ξυλοναυπηγείων με τη συγκράτηση του κόστους στα μισθώματα στις λιμενικές υπηρεσίες, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής να έχει βρεθεί λύση.

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στο πλαίσιο της εκδήλωσης αναφέρθηκε γενικά στις δράσεις, στις πρωτοβουλίες και στις νομοθετικές παρεμβάσεις που έχουν αναληφθεί, προκειμένου να διαφυλαχθεί ο πλούτος της συγκεκριμένης τέχνης και να περιφρουρηθούν τα καρνάγια και οι ταρσανάδες, ως χώροι δημιουργίας και κατασκευής των παραδοσιακών σκαφών και τόνισε πως βούληση της Πολιτικής Ηγεσίας, όπως η ξυλοναυπηγική τέχνη που ασκείται επί αιώνες στον Ελληνικό χώρο, να εξακολουθήσει να αποτελεί ζωντανή παραδοσιακή τέχνη.

Συγκεκριμένα ο κ. Γκίκας ανέφερε: «Τα τελευταία πέντε χρόνια η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα και με σωρεία παρεμβάσεων και πράξεων, στηρίζει την διατήρηση της παραδοσιακής Ελληνικής ξύλοναυπηγικής τέχνης και των καρνάγιων – ταρσανάδων» και προσέθεσε:

«επιγραμματικά οι δράσεις που έχουν αναληφθεί και δρομολογηθεί από το Υπουργείο μας τα τελευταία χρόνια είναι:

– Η επίλυση του θέματος της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης των καρνάγιων.

– Ο ορισμός με νόμο, για πρώτη φορά, του τι είναι καρνάγιο και ταρσανάς.

– Η τροποποίηση του νόμου για τον αιγιαλό και την παραλία για να αντιμετωπιστεί το χρονίζον πρόβλημα της παραχώρησης του χώρου των καρνάγιων – ταρσανάδων και του τρόπου υπολογισμού του ανταλλάγματος.

– Η δημιουργία, για πρώτη φορά, Μητρώου καρνάγιων, ώστε να ενισχυθεί η σημασία κάθε ξυλοναυπηγικής επιχείρησης και να μπορέσει να πάρει στοχευμένα χρηματοδοτικά οφέλη.

Οι παρεμβάσεις προς Φορείς Διαχείρισης Λιμένων, προκειμένου να παραχωρήσουν ή να ανανεώσουν παραχωρήσεις χώρων σε καρνάγια στις Χερσαίες Ζώνες Λιμένων που διαχειρίζονται.

– Η συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για τη δημιουργία Σχολών που σχετίζονται με τη ναυπηγική βιομηχανία. Ήδη λειτουργούν οι πρώτες Σχολές ναυπηγοεπισκευής στο Πέραμα και στη Σύρο και αναμένεται να δημιουργηθούν ειδικότητες στην ξυλοναυπηγική.».

Το αν οι παρεμβάσεις προς τους φορείς διαχείρισης των λιμανιών, και εν προκειμένω προς τον ΟΛΗ, αφορούν και βιώσιμα κόστη και αν τελικά θα έχουν αποτέλεσμα, μένει να αποδειχτεί στην πράξη.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα