Την συμμετοχή στο Δ.Σ. του νέου Ο.Λ.Η., ανταποδοτικά τέλη αλλά και την ολοκλήρωση της συμφωνίας παραχώρησης της Χερσαίας Ζώνης στον Δήμο Ηρακλείου, μαζί με τον Θεατρικό Σταθμό και το Λιμενικό Περίπτερο, θα ζητήσει ο Δήμαρχος Αλέξης Καλοκαιρινός κατά την παρέμβασή του στην συζήτηση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής: «Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης αναφορικά με τη χρήση και εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένα Ηρακλείου». Την παραχώρηση δηλαδή του Λιμένος Ηρακλείου στον Όμιλο Γκριμάλντι.
Ο κ. Καλοκαιρινός θα παρέμβει διαδικτυακά το πρωί της Παρασκευής 19 Ιουλίου και σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση από πλευράς Δήμου, θα διεκδικήσει τα παραπάνω.
Όσον αφορά στη συμμετοχή στο Δ.Σ. του νέου Ο.Λ.Η., υπάρχει το προηγούμενο του Δήμου Πειραιά όπου ο Δήμαρχος Γιάννης Μώραλης είναι στο Δ.Σ. του εκεί Ο.Λ.
Για την χερσαία ζώνη, υπάρχει ήδη συμφωνία εδώ και καιρό (είχε επιτευχθεί κατά την προηγούμενη δημοτική περίοδο) ενώ υπάρχουν και προφορικές δεσμεύσεις για την παραχώρηση του Θεατρικού Σταθμού και του Λιμενικού Περιπτέρου, τις οποίες ο κ. Καλοκαιρινός ζητά να επισημοποιηθούν μέσω Κ.Υ.Α.
Για το αντισταθμιστικό τέλος, ο Δήμος Ηρακλείου επικαλείται το παράδειγμα της Ηγουμενίτσας.
Μένει να φανεί από την συζήτηση ποια από τα συγκεκριμένα αιτήματα θα ικανοποιηθούν.
Η αναλυτική ενημέρωση από του Δήμου Ηρακλείου
Ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, κατά την συνεδρίαση της Παρασκευής 19/7, θα θέσει ζητήματα όπως τα ακόλουθα:
(α) Η ειδική δικαιοδοσία που δίνεται στον παραχωρησιούχο του λιμένα Ηρακλείου (όπως και των υπόλοιπων λιμένων της χώρας σε καθεστώς παραχώρησης), μεταξύ άλλων στην χωροταξία και στον προσδιορισμό των χρήσεων γης και των όρων δόμησης, σε συνδυασμό με τον σχετικό αυτοπεριορισμό των αρμοδιοτήτων του Ελληνικού Δημοσίου, γεννά σοβαρά ζητήματα για τον Δήμο Ηρακλείου. Το δεκαετές Master Plan του παραχωρησιούχου θα υποβληθεί μετά από εννέα μήνες και σήμερα παραμένει άγνωστο. Με βάση τον νόμο που κυρώνει τη σύμβαση παραχώρησης του λιμένα, ο Δήμος Ηρακλείου δεν συμμετέχει στον σχεδιασμό, δεν συμμετέχει στις αποφάσεις, δεν μπορεί να ασκεί έλεγχο σε κανένα θέμα. Ειδικότερα, αποφάσεις του Ο.Λ.Η. χωρίς προηγούμενη σύμπραξη με τον Δήμο Ηρακλείου, μπορεί να διαταράξουν την καθημερινότητα της πόλης. Π.χ. μια αλλαγή στις κυκλοφοριακές συνδέσεις του λιμανιού, ή η καθιέρωση νέων χρήσεων (π.χ. εμπορικών, τουριστικών, βιομηχανικών) που μπορεί να αποφασιστούν μονομερώς από τον Ο.Λ.Η., δημιουργούν την ανάγκη αλλαγής των κυκλοφοριακών μελετών και πραγματοποίησης κοστοβόρων παρεμβάσεων τις οποίες δεν μπορεί να επωμίζεται ο Δήμος μονομερώς, αλλά και δυνητικές ανισορροπίες στην οικονομική ζωή της πόλης.
Συνεπώς, και κατά το ελάχιστο, η αναγκαιότητα συμμετοχής του Δήμου Ηρακλείου στο Δ.Σ. του νέου Ο.Λ.Η. καθίσταται αυτονόητη. Και αυτό μπορεί να συμβεί μέσω των θέσεων που διατηρεί το Ελληνικό Δημόσιο στο Δ.Σ., όπως για παράδειγμα ισχύει στον Ο.Λ. Πειραιά. Στο πλαίσιο της ισονομίας, πρέπει να ισχύσει το ίδιο και στο Ο.Λ.Η.
(β) Να θεσπιστεί άμεσα η παροχή του Έκτακτου Αντισταθμιστικού Τέλους του 3,5% από τα ενοποιημένα ετήσια έσοδα του Ο.Λ.Η. προς το Ελληνικό Δημόσιο, κατά προσδιορισμένο ποσοστό προς τον Δήμο Ηρακλείου, όπως ορίζει ο Νόμος 4597, Άρθρο 5, παρ. 2-3, και όπως ισχύει στην αντίστοιχη περίπτωση της Ηγουμενίτσας.
(γ) Να παραχωρηθούν κατά χρήση στο Δήμο Ηρακλείου τα ακίνητα που βρίσκονται εκτός του συνεκτικού κομματιού του λιμένα: Ο Θεατρικός Σταθμός, το πρώην ΚΤΕΛ και το Λιμενικό Περίπτερο, τα οποία βάσει του νομοσχεδίου περιέρχονται στο υπό σύσταση Λιμενικό Ταμείο Ηρακλείου.
(δ) Να εκδοθεί άμεσα η Κ.Υ.Α. για την μεταβίβαση προς τον Δήμο Ηρακλείου των τμημάτων της παλαιάς χερσαίας ζώνης, που απελευθερώθηκαν με την ισχύ της νέας, ώστε να επιλυθούν ζητήματα καθημερινότητας αλλά και να καταστεί εφικτή η εκτεταμένη τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης.