Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου, 2025
7.7 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Τι άλλαξε στις συνήθειες των καταναλωτών στις εκπτώσεις

Πρέπει να διαβάσετε

Οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών, ως αποτέλεσμα ενός συνδυασμού παραγόντων τα τελευταία χρόνια, φαίνεται να έχουν αναδιαμορφώσει και περιορίσει τη «δυναμική» των εκπτωτικών περιόδων, σε σχέση με το παρελθόν.

Η εικόνα από τον πρώτο μήνα των φετινών χειμερινών εκπτώσεων είναι, πλην ορισμένων εξαιρέσεων, κατώτερη των προσδοκιών των επιχειρήσεων, σύμφωνα με όσα επισημαίνουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου στο CNN Greece και ενώ απομένουν μόλις δύο εβδομάδες μέχρι την ολοκλήρωσή τους. Αντίστοιχη, όπως την περιέγραφαν οι έμποροι, ήταν η εικόνα και κατά τη διάρκεια των προηγούμενων, θερινών, εκπτώσεων.

Από τη μία πλευρά μοιάζει αντιφατικό καθώς, εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων οι καταναλωτές, όπως αποτυπώνεται και σε σχετικές έρευνες, περιμένουν τα μεγάλα εκπτωτικά γεγονότα για τις αγορές καταναλωτικών αγαθών και σε κάθε περίπτωση «κυνηγούν» τις προσφορές, προκειμένου να περιορίσουν τις δαπάνες τους.

Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, η υποτονική, βάσει τουλάχιστον προσδοκιών, κίνηση ακόμη και στις περιόδους εκπτώσεων, αποδίδεται από τους ίδιους τους εμπόρους, σε παράγοντες που σχετίζονται με τις ευρύτερες αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών αλλά και στον τρόπο που λειτουργούν οι προσφορές στην αγορά.

Το γεγονός για παράδειγμα ότι πλέον προσφορές μπορούν να διενεργούνται σε όλη τη διάρκεια του έτους, έχει οδηγήσει στο να «ξεθυμάνει» η δυναμική των εκπτωτικών περιόδων, όπως επισημαίνει στο CNN Greece, o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά και ΓΓ της ΕΣΕΕ, Θεόδωρος Καπράλος.

Έτσι, οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα και εκτός εκπτωτικών περιόδων, να εντοπίσουν προσφορές που θεωρούν ελκυστικές και να προχωρήσουν τελικά σε αγορές. Δεν περιμένουν, δηλαδή, απαραίτητα τις εκπτώσεις, καθώς χαμηλότερες τιμές στα προϊόντα που επιθυμούν, μπορούν να βρουν και σε άλλες περιόδους του έτους, τόσο στα φυσικά, όσο και στα ηλεκτρονικά καταστήματα. Από την πλευρά τους οι επιχειρήσεις, σε μία προσπάθεια να τονώσουν τον τζίρο τους, έχουν …εντάξει στις περιόδους πρόσφορων, διάφορες ημέρες κατά τη διάρκεια της χρονιάς, οι οποίες μπορούν να λειτουργήσουν ως «εμπορικό γεγονός».

Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την περίοδο των εορτών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις, σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ, προχώρησαν σε προσφορές έστω και σε επιλεγμένα προϊόντα τους. Αν προστεθεί και η παρατεταμένη περίοδος προσφορών της Black Friday και της Cyber Monday που προηγήθηκε έναν μήνα νωρίτερα, μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι κατά την τρέχουσα περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων η αγοραστική διάθεση των καταναλωτών εμφανίζεται περιορισμένη.

Όπως επισημαίνει μάλιστα ο κ. Καπράλος, παρότι οι καιρικές συνθήκες και οι χαμηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν τον τελευταίο μήνα θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην τόνωση των πωλήσεων στους κλάδους της ένδυσης και υπόδησης, σε ό,τι αφορά τα προϊόντα της χειμερινής σεζόν, κάτι τέτοιο δεν έχει έως τώρα αποτυπωθεί στις πωλήσεις.

Ταυτόχρονα, πάντως, η μεγαλύτερη αλλαγή που έχει συντελεστεί σε σχέση με το παρελθόν είναι η μείωση της αγοραστικής δύναμης και κατά συνέπεια της διάθεσης των καταναλωτών για αγορές, λόγω των πιέσεων που έχει δεχθεί το διαθέσιμο εισόδημά τους. Έτσι, σταθερά τα τελευταία χρόνια, ακόμη και στις περιόδους εκπτώσεων, οι Έλληνες εμφανίζονται επιφυλακτικοί στις αγορές τους, προχωρούν κυρίως σε στοχευμένες κινήσεις και αποφεύγουν τις «αυθόρμητες» αγορές που ενδεχομένως να έκαναν στο παρελθόν ειδικά σε περιόδους εκπτώσεων.

Το τελικό «ταμείο» των χειμερινών εκπτώσεων για το λιανεμπόριο θα γίνει στο τέλος του Φεβρουαρίου. Ωστόσο η εικόνα, όπως έχει διαμορφωθεί κατά τη διάρκεια του πρώτου μήνα των χειμερινών εκπτώσεων, δείχνει πως πλέον τα δεδομένα για τις εκπτωτικές περιόδους όπως τις ξέραμε στο παρελθόν, έχουν αλλάξει.

Πηγήcnn.gr

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα