Άρχισε να ανοίγει δειλά δειλά η τουριστική σεζόν και ένα ερώτημα πλανάται στους πολίτες της Κρήτης που δεν βλέπουν μόνο με τα θολά γυαλιά του χρήματος, αλλά με αυτά της υγιούς ανάπτυξης του νησιού: πόσα θύματα θα προστεθούν από τροχαία ατυχήματα λόγω και της αυξημένης κίνησης του καλοκαιριού σε αυτά που ήδη μετράμε διαχρονικά, καθώς και σε αυτά που έχουμε θρηνήσει τούτο τον χειμώνα. Μάλιστα, στην ιστοσελίδα μας, στις ειδήσεις της ημέρας, κατέχει και σωστά ιδιαίτερη θέση η αναβίωση, λόγω της δίκης, του τροχαίου δυστυχήματος στο Πολυτεχνείο Χανίων τον Αύγουστο του 2017 με θύματα δύο νέα παιδιά, φοιτητές και του σκύλου τους.
Από την άλλη πλευρά έχουμε τη διαμαρτυρία κατοίκων της περιοχής στον κόμβο της Αχλάδας για να μην μπουν από τον εργολάβο μπάρες στον ΒΟΑΚ, που θα εμποδίζει από εκείνο το σημείο την πρόσβασή τους στον -ο θεός να τον κάνει- αυτοκινητόδρομο. Και για να μην παρεξηγηθούμε, κατανοούμε την ανάγκη των κατοίκων, ιδιαίτερα τώρα που ανοίγει η τουριστική περίοδος, αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη να λυθεί επιτέλους το οδικό ζήτημα στην Κρήτη.
Δεν είναι όμως οι πολίτες αυτοί που ευθύνονται για την κατάσταση του δρόμου. Η δική μας ευθύνη αφορά στην οδηγητική μας συμπεριφορά και στη συντήρηση των αυτοκινήτων μας. Η κατάσταση των δρόμων, ο φωτισμός και η σήμανση είναι έργο των αρχών που γνωρίζουμε ότι, εκτός από μεμονωμένες εξαιρέσεις που δεν θέλουν αν στενοχωρήσουν ψηφοφόρους τους, θα ήθελαν το οδικό δίκτυο του νησιού να έχει εκσυγχρονιστεί «ΧΘΕΣ». Είναι θεμιτές οι αντιδράσεις φορέων και κατοίκων τόσο σχετικά με τα διόδια και το κόστος τους όσο και με τον κάποιο τρόπο μερικό «αποκλεισμό» ορισμένων περιοχών λόγω του χαρακτήρα του κλειστού αυτοκινητοδρόμου, αλλά προέχει η οδική ασφάλεια.
Ωστόσο, κι επειδή ο γράφων κατάγεται από την Αχαΐα, θεωρούμε ότι το μοντέλο της Ολυμπίας Οδού που ενδεχομένως θα υιοθετηθεί είναι και το πιο επωφελές. Η άποψή μας δε, που δεν υπαγορεύεται από καμιά ιδεολογική ή ιδιοτελή παράμετρο, στηρίζεται μόνο στη μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων και των ατυχημάτων γενικότερα, στην εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών, που επίσης πριν την νέα κατασκευή είχε γίνει τόπος θυσίας οδηγών.
Επιπλέον, όσο ακόμη προλαβαίνουμε, χωρίς να δημιουργηθεί κυκλοφοριακό κομφούζιο, θα είναι καλό η τοπική αυτοδιοίκηση σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων να προβούν σε όσες παρεμβάσεις μπορούν να δρομολογηθούν ή απομένουν να γίνουν για την βελτίωση του υπάρχοντος οδικού δικτύου, που θα αποτρέψουν την πρόκληση ατυχημάτων.
Ταυτόχρονα κι επειδή στους δρόμους θα βρίσκονται αλλοδαποί επισκέπτες του νησιού, στο μυαλό και στην κουλτούρα των οποίων η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) και η διπλή γραμμή συνεχίζουν ορθώς να υφίστανται, θα ήταν σώφρον να μην παραβιάζουμε τον ΚΟΚ. Γιατί και αυτούς πιέζουμε σε οδηγητικά λάθη και εμείς ρισκάρουμε τη ζωή μας και τη ζωή των άλλων με παρακινδυνευμένες ενέργειες. Μια κατάσταση που τη βιώνουμε καθημερινά και οι τουρίστες μάς κοιτούν όταν τους προσπερνάμε σαν να είμαστε «βόμβες» που δεν τους πετύχαν.
Τέλος, επειδή οι αριθμοί σοκάρουν και πρέπει να μας σοκάρουν, το 2021 είχαμε τον τραγικό απολογισμό με 52 νεκρούς στην Κρήτη, ενώ μέχρι τις 11 Μαρτίου έχουμε 10 νεκρούς μέσα στο 2022, πριν ξεκινήσει η τουριστική σεζόν, αλλά ευελπιστώντας και ευχόμενοι ο αριθμός να μην αλλάξει. Είναι, κυριολεκτικά στα χέρια και τα πόδια μας…