Ένα έργο – σταθμός για τη Θεσσαλονίκη, ένα όνειρο δεκαετιών και μια από τις σημαντικές στιγμές στην ιστορία της πόλης. Το Μετρό Θεσσαλονίκης παραδίδεται στους πολίτες, με ένα δίκτυο από τα πιο σύγχρονα σε όλο τον κόσμο και σίγουρα μοναδικό με την ανάδειξη των αρχαίων θησαυρών στο σταθμό του Βενιζέλου. Η λειτουργία της βασικής γραμμής αναμένεται να λειτουργήσει από αύριο, 30 Νοεμβρίου του 2024.
Το υπόγειο ταξίδι με το μετρό της Θεσσαλονίκης, από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, δηλαδή από τη Νέα Ελβετία μέχρι και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, θα διαρκεί 17 λεπτά μαζί με τις 13 στάσεις για να διασχίσει τα 9,8 χλμ. της διαδρομής, με τη μέση ωριαία ταχύτητα του κάθε συρμού θα είναι 40 χλμ./ώρα και μέγιστη τα 80 χλμ./ώρα.
Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση στο μετρό Θεσσαλονίκης θα ανέρχεται σε περίπου 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ με την ενσωμάτωση της επέκτασης προς Καλαμαριά σε ένα χρόνο θα προστεθούν άλλοι 78.000 με 80.000 επιβάτες ημερησίως.
Η χρονική απόσταση μεταξύ των 18 συρμών που θα κινούνται στη γραμμή του μετρό θα είναι αρχικά 3,5 λεπτά και σταδιακά, με την ενσωμάτωση και των άλλων 15 νέων συρμών που θα εξυπηρετούν την επέκταση της Καλαμαριάς με πέντε σταθμούς, αυτή θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό. Οι συρμοί είναι κατασκευασμένοι από ανακυκλώσιμα υλικά κατά 92% και σε κάθε έναν από αυτούς, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, θα μπορούν να επιβιβάζονται 465 άτομα (καθήμενοι και όρθιοι).
Πέραν της ταχύτητας με την οποία θα μπορεί κάποιος να διασχίσει υπογείως την πόλη της Θεσσαλονίκης, με τη λειτουργία του μετρό στην πόλη υπολογίζεται θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 οχήματα λιγότερα, επιφέροντας μείωση των ρύπων CO2, κατά 212 τόνους ημερησίως.
Το κόστος του εισιτηρίου θα ανέρχεται στα 0,60 ευρώ, ενώ ειδικές κατηγορίες πολιτών, όπως αυτοί με κινητικά προβλήματα, θα μετακινούνται δωρεάν.
Το κέντρο ελέγχου είναι ένα από τα πιο σύγχρονα παγκοσμίως, επεσήμανε απευθυνόμενος στο επιβατικό κοινό ο Κάρλο Μπιάνκο, διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας Thema, που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό, προσθέτοντας με έμφαση ότι το αυτοματοποιημένο σύστημα χωρίς οδηγό με το οποίο θα λειτουργούν οι συρμοί είναι απόλυτα ασφαλές.
Με τη λήξη των δρομολογίων, οι υπερσύγχρονοι συρμοί θα καθαρίζονται, τα τρένα θα περνούν μέσα από το πλυντήριο που είναι εξοπλισμένο με τις κατάλληλες βούρτσες, ώστε να πλένονται και μετά να καθαρίζονται στο εσωτερικό από ειδικά συνεργεία».
Όσον αφορά στις τέσσερις καινοτομίες του μετρό της Θεσσαλονίκης αυτές είναι:
- Αυτοματοποιημένο σύστημα οδήγησης χωρίς οδηγό,
- Πόρτες ασφαλείας δεξιά και αριστερά στην αποβάθρα,
- Δύο ξεχωριστές σήραγγες μονές και μια τρίτη γραμμή που απομονώνει το ρεύμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο εντός των συρμών, όσο και στους σταθμούς, δεν υπάρχει κανέναν τυφλό σημείο, όλα και όλοι παρακολουθούνται από το κέντρο ελέγχου.
Ο σταθμός Πανεπιστημίου είναι ο πιο βαθύς όλων, στα 37-40 μέτρα, και ο μοναδικός με τρεις εξόδους και εισόδους, ενώ ο στον σταθμό της Αγίας Σοφίας στις δύο εισόδους έχουν αποτυπωθεί τα επίπεδα που έχει κτιστεί και κατοικηθεί η Θεσσαλονίκη από την ίδρυσή της στην αρχαιότητα μέχρι σήμερα.