Απαντήσεις για το δυστύχημα των Τεμπών ζητούν οι οικογένειες των θυμάτων ενώ οι πραγματογνώμονες που ορίστηκαν και πραγματοποίησαν αυτοψία στο σημείο της τραγωδίας, έχουν ήδη στα χέρια τους τα πρώτα αποτελέσματα.
Σήμερα το πρωί, η πενταμελής ανεξάρτητη επιτροπή διερεύνησης θα παρουσιάσει τις πρώτες εκτιμήσεις για τη σιδηροδρομική τραγωδία. Η επιτροπή αποτελείται από τεχνικούς συμβούλους που διορίστηκαν από οικογένειες θυμάτων του δυστυχήματος των Τεμπών.
Η πρώτη αυτοψία στο σημείο της σύγκρουσης σύμφωνα με το Star, έφερε στο φως τρία πολύ σημαντικά στοιχεία.
Τέμπη: Παρά τη φωτιά, τρεις μηχανές δεν κάηκαν
Τα πρώτα συμπεράσματα από την αυτοψία δείχνουν ότι:
Τρεις μηχανές των τρένων δεν έχουν καεί, παρά την πυρκαγιά που προκλήθηκε και αυτό είναι κάτι που προκαλεί μεγάλη εντύπωση.
Η θερμοκρασία που αναπτύχθηκε τα μοιραία πρώτα λεπτά μετά τη σύγκρουση ήταν 500 με 600 βαθμοί Κελσίου.
Οι βλάβες στα κλειδιά στον πίνακα κυκλοφορίας δεν αποκαθίστανται αμέσως, όπως το κλειδί 101, που είναι χαλασμένο από τον περασμένο Νοέμβριο.
Μιλώντας στο Star,το μέλος της επιτροπής πραγματογνωμόνων, Κώστας Λακαφώσης, «έχουμε κάνει μια αυτοψία στον χώρο του δυστυχήματος κι άλλη μία στον χώρο όπου φυλάσσονται τα συντρίμμια. Έχουμε και κάποιες αυτοψίες τις επόμενες μέρες που θα γίνουν στην Αθήνα κι έχουμε επίσης και πολλές εργαστηριακές δοκιμές. Αυτό που ψάχνουμε να βρούμε είναι τι ήταν η φωτιά που είδαμε στο βίντεο, από πού ξεκίνησε, τι έκαψε».
Τέμπη: Παραλείψεις και ανθρώπινα λάθη
Σύμφωνα με πληροφορίες του Alpha, η επιτροπή διαπίστωσε σειρά παραλείψεων στα αυτόματα συστήματα ασφαλείας, τις ραδιοεπικοινωνίες, αλλά και λανθασμένες ανθρώπινες ενέργειες.
«Αναμένουμε με πολύ μεγάλη αγωνία τα αποτελέσματα αυτά, για να δούμε, πέρα από τις ευθύνες του σταθμάρχη, αν τελικά υπήρχε η δυνατότητα να υπάρχουν και άλλες ασφαλιστικές δικλίδες με τις οποίες θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί το μοιραίο δυστύχημα», ανέφερε χθες στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha η Μ. Χατζηκωνσταντίνου, δικηγόρος ενός από τους πολυτραυματίες.
Οι πραγματογνώμονες που έκαναν έρευνα στις καμένες αμαξοστοιχίες θα τονίσουν ότι δεν υπάρχει νομοθετική υποχρέωση για πυρασφάλεια στα τρένα, ενώ στα βαγόνια δεν υπήρχαν φωτιστικά ασφαλείας.
Ο πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας, περιέγραψε ενώπιον του εφέτη ανακριτή σημαντικές ελλείψεις σε τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου όσον αφορά την ασφάλεια.
Ο Χρήστος Γκατσιούλης υποστήριξε ότι δεν υπήρχε επικοινωνία μεταξύ σταθμών, σε σημεία του δικτύου, ενώ είχαν κλαπεί καλώδια, δεν υπήρχε εξοπλισμός ETCS στα τρένα και έτσι δεν μπορούσαν να γίνουν δοκιμές και να τεθεί σε λειτουργία. Επιπλέον, παραβιάστηκαν οι προθεσμίες για τα έργα, χωρίς συγκεκριμένες μελέτες.
Συνάδελφος προφυλακισμένου σταθμάρχη: «Δεν είχε εγκλιματιστεί»
Σειρά από λάθη έδειξε συνάδελφος του 59χρονου προφυλακισμένου σταθμάρχη από τη Λάρισα: «Θα μπορούσε να είχε βάλει και κάποιον έμπειρο σταθμάρχη μαζί του τις πρώτες νυχτερινές βάρδιες, για να μπορέσει να εγκλιματιστεί. Αυτό όμως δεν μπορούσε να γίνει, λόγω έλλειψης προσωπικού. Ο κλειδούχος είτε είχε εμπειρία είτε όχι, δε θα μπορούσε να συνδράμει τον 59χρονο σταθμάρχη, ώστε να διευθετήσει την αμαξοστοιχία 62, λόγω της θέσης του».
Να σημειωθεί ότι ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είπε σε ομιλία του στα Ιωάννινα πριν από λίγες μέρες ότι δέσμευσή του είναι να συγκρουστεί με το βαθύ κράτος και τις διαχρονικές παθογένειες στη δημόσια διοίκηση που αναδείχθηκαν από την τραγωδία των Τεμπών.