Την απόφαση να μην γίνουν οι «μίνι Πανελλήνιες» για την απόκτηση του απολυτηρίου Λυκείου, φέρεται να έχει πάρει το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με την εφημερίδα «Έθνος της Κυριακής».
Σύµφωνα µε τον νόµο Γαβρόγλου, για το νέο σύστηµα εισαγωγής στα ΑΕΙ, το οποίο θα ισχύσει φέτος για πρώτη φορά, οι µαθητές της Γ’ Λυκείου, µετά τις Πανελλήνιες, θα έπρεπε να δώσουν εξετάσεις για την απόκτηση του απολυτηρίου σε περιφερειακό επίπεδο µε κοινά θέµατα. Το σχέδιο προέβλεπε τον διαχωρισµό των σχολείων σε οµάδες, ανά ∆ιεύθυνση Εκπαίδευσης. Τα θέµατα σε κάθε εξεταζόµενο µάθηµα θα προετοιµάζονταν από οµάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά οµάδα και το τελικό διαγώνισµα θα προέκυπτε έπειτα από κλήρωση οµάδας θεµάτων µέσα από ένα µεγαλύτερο πλήθος.
Μάλιστα, επιτηρητές θα ήταν καθηγητές άλλων σχολείων και διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόµενου µαθήµατος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα ήταν ένας από δηµόσιο σχολείο και ένας από ιδιωτικό. Τα γραπτά των µαθητών, µε καλυµµένα τα ονόµατα, θα βαθµολογούνταν από καθηγητή άλλου σχολείου. Το σχέδιο αυτό δεν πρόκειται να υλοποιηθεί, µε δεδοµένο ότι φέτος (Πανελλαδικές 2020) δεν θα µετρήσει ο βαθµός του απολυτηρίου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ως εκ τούτου δεν υπάρχει λόγος να υλοποιηθεί και ένα εγχείρηµα το οποίο έχει µεγάλες δυσκολίες, είναι χρονοβόρο και κοστίζει ακριβά, καθώς επρόκειτο πραγµατικά για «µίνι Πανελλαδικές».
Για τις εξετάσεις αυτές είχαν ξεσπάσει σφοδρές αντιδράσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς οι καθηγητές εκτιµούσαν ότι θα οδηγούσαν στην «εξόντωση» των µαθητών της Γ’Λυκείου , οι οποίοι ήδη είναι εξαιρετικά επιβαρυµένοι από τις Πανελλαδικές και δεν µπορούν να αντέξουν ακόµη έναν µαραθώνιο διαγωνισµών προκειµένου να λάβουν το απολυτήριό τους.
Τι θα ισχύσει τον Ιούνιο
Συνοψίζοντας όλες τις αλλαγές στις οποίες προχώρησε το υπουργείο Παιδείας, οι µαθητές της τελευταίας τάξης του λυκείου, οι οποίοι θα δώσουν εξετάσεις για πρώτη φορά µε το νέο σύστηµα τον Ιούνιο του 2020, θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:
1.Όλοι οι υποψήφιοι θα εισαχθούν στα ΑΕΙ µε Πανελλαδικές. ∆εν θα ισχύσει η ρύθµιση για την εισαγωγή σε Τµήµατα Ελεύθερης Πρόσβασης, δηλαδή στις λεγόµενες «πράσινες» σχολές.
2.Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα µετρήσει µόνο ο βαθµός των Πανελλαδικών και όχι ο βαθµός του απολυτηρίου. Στις εξετάσεις του 2021 θα µετρήσει ο βαθµός των Πανελλαδικών κατά 90% και κατά 10% ο βαθµός του απολυτηρίου.
3.Οι υποψήφιοι παλαιότερων ετών θα έχουν φέτος τη δυνατότητα να δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις είτε µε το παλιό σύστηµα είτε µε αυτό που θα ισχύσει φέτος για πρώτη φορά. Οι υποψήφιοι που θα επιλέξουν το παλιό σύστηµα θα διεκδικήσουν ειδικό ποσοστό θέσεων, το οποίο όµως δεν έχει καθοριστεί, γεγονός που έχει προκαλέσει την αγωνία των υποψηφίων, οι οποίοι δεν ξέρουν τι πρέπει να επιλέξουν. Το θέµα αυτό µάλιστα έφτασε µέχρι τη Βουλή, έπειτα από σχετική ερώτηση που κατέθεσε η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Χαρά Κεφαλίδου.
4.Ένα µεγάλο ζητούµενο για τις ερχόµενες Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι ο αριθµός των εισακτέων. Ακόµη δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, αλλά εάν ισχύσει η πρόταση του υπουργείου να «συναποφασίζουν» σε αυτό και τα πανεπιστήµια, τότε η µείωση του αριθµού των εισακτέων για φέτος θεωρείται δεδοµένη. Αυτό στην πράξη σηµαίνει ότι οι υποψήφιοι θα πρέπει να προετοιµαστούν για µια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά.
5.Και φέτος δεν θα ισχύσει «βάση εισαγωγής» για τα ΑΕΙ. Το υπουργείο Παιδείας, όµως, εξετάζει το ενδεχόµενο να επαναφέρει το σύστηµα αυτό, χωρίς ακόµη να έχουν γίνει σχετικές ανακοινώσεις.
6.Οι µαθητές που δεν θα µπορέσουν να δώσουν Πανελλαδικές τον Ιούνιο (ή δεν θα τις ολοκληρώσουν) για λόγους υγείας ή συνεπεία θανάτου συγγενούς θα λάβουν µέρος στις επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις του Σεπτεµβρίου και στο σύνολο των µαθηµάτων.
7.Στα τµήµατα όπου απαιτείται η εξέταση ειδικού µαθήµατος ή πρακτικής δοκιµασίας για την εισαγωγή υποψηφίων σε αυτά, λόγω της φύσης του γνωστικού αντικειµένου που θεραπεύουν, η εξέταση του ειδικού µαθήµατος ή της πρακτικής δοκιµασίας γίνεται πανελλαδικά. Σε κάθε ειδικό µάθηµα ο υποψήφιος πρέπει να επιτύχει βαθµολογία τουλάχιστον ίση µε το µισό της προβλεπόµενης µέγιστης δυνατής. Για τον υπολογισµό της συνολικής βαθµολογίας προστίθεται στη βαθµολογία, όπως έχει υπολογιστεί, η βαθµολογία που προκύπτει από το γινόµενο του βαθµού των ειδικών µαθηµάτων ή πρακτικών δοκιµασιών µε τον αντίστοιχο συντελεστή.
8.Αν µε το σύνολο της βαθµολογίας που έχει επιτύχει ο υποψήφιος µπορεί να εισαχθεί σε περισσότερες από µία σχολές ή τµήµατα, εισάγεται τελικά µόνο σε εκείνη τη σχολή ή τµήµα που προσδιόρισε στο µηχανογραφικό του µε σειρά προτίµησης υψηλότερη σε σχέση µε τις άλλες σχολές ή τµήµατα που έχει δηλώσει.
Πώς θα γίνουν οι πανελλήνιες εξετάσεις το 2020
Σύμφωνα µε την υπουργική απόφαση η οποία αφορά στις Πανελλήνιες του Ιουνίου (2020) και τον τρόπο εξέτασης των µαθηµάτων, θα ισχύσουν τα εξής:
-Τα θέµατα των πανελλαδικά εξεταζόµενων µαθηµάτων λαµβάνονται από την ύλη που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε µάθηµα κατά το έτος που γίνονται οι εξετάσεις και περιλαµβάνουν ποικιλία ερωτήσεων (π.χ. σύντοµης απάντησης, ελεύθερης ανάπτυξης).
– Οι ερωτήσεις είναι ανάλογες µε εκείνες που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και στις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), διατρέχουν όσο το δυνατόν µεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσµα διδακτικών στόχων και είναι κλιµακούµενου βαθµού δυσκολίας. Οι υποψήφιοι απαντούν υποχρεωτικά σε όλα τα θέµατα.
– Σε περίπτωση κατά την οποία ένα θέµα αναλύεται σε υποερωτήµατα, η βαθµολογία που προβλέπεται γι’ αυτό κατανέµεται ισότιµα στα επιµέρους ερωτήµατα, εκτός αν κατά την ανακοίνωση των θεµάτων καθορίζεται διαφορετικός βαθµός για κάθε ένα από αυτά.
-Η διάρκεια της γραπτής εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζόµενων µαθηµάτων είναι τρίωρη, εκτός αν, σε ειδικές περιπτώσεις, ορίζεται διαφορετικά από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
Το μάθημα της Κοινωνιολογίας
Όσον αφορά στο µάθηµα της Κοινωνιολογίας το οποίο θα εξεταστεί για πρώτη φορά στις Πανελλήνιες, περιλαµβάνει δύο οµάδες θεµάτων:
α) Η πρώτη οµάδα αποτελείται από δύο θέµατα µε ερωτήσεις διαφορετικών τύπων, µε τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η κατανόησή τους. Κάθε θέµα βαθµολογείται µε 25 µονάδες.
β) Η δεύτερη οµάδα αποτελείται από δύο θέµατα ευρείας ανάπτυξης µέσω των οποίων ελέγχονται οι ικανότητες συνθετικής ανάλυσης αλλά και διασύνδεσης γνώσεων, γεγονότων και διαδικασιών, τις οποίες απέκτησαν οι υποψήφιοι. Το καθένα από τα δύο θέµατα µπορεί να περιλαµβάνει από 2 έως 4 ερωτήσεις και βαθµολογείται µε 25 µονάδες. Η κατανοµή της βαθµολογίας στις επιµέρους ερωτήσεις κάθε θέµατος µπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα µε τον βαθµό δυσκολίας κάθε ερώτησης.
Πηγή: Έθνος της Κυριακής