Απαγορευμένα στη γαλλική πρωτεύουσα με τη λαϊκή ψήφο, τα ηλεκτρικά πατίνια ζουν σήμερα την τελευταία παρισινή τους μέρα, έπειτα από πέντε χρόνια αμφιλεγόμενης παρουσίας. Όμως τα ποδήλατα είναι έτοιμα να πάρουν τη σκυτάλη.
Από την 1η Σεπτεμβρίου, το Παρίσι θα γίνει η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που απαγορεύει πλήρως αυτά τα δίτροχα. Πολλοί Παριζιάνοι οργίζονταν βλέποντάς τα να ελίσσονται ανάμεσα στους πεζούς, ακόμη και με το όριο των 10 χιλιομέτρων την ώρα που είχε επιβληθεί σε ορισμένες ζώνες, ή να σταθμεύουν καταμεσής των πεζοδρομίων. Πολλά ατυχήματα έχουν αποδοθεί σε αυτά.
Οι τρεις εταιρίες ενοικίασης, Lime, Tier και Dott, έχασαν την άδειά τους για κατάληψη δημόσιου χώρου έπειτα από μια “ψηφοφορία” χωρίς προηγούμενο στις αρχές Απριλίου. Το “όχι” κέρδισε με σχεδόν 90%, όμως μόνο το 7,46% των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους πήγαν να ψηφίσουν.
Η σοσιαλίστρια δήμαρχος του Παρισιού Αν Ινταλγκό είχε κάνει και η ίδια εκστρατεία για την ψήφο “κατά” ώστε να μειωθούν “οι ενοχλήσεις”.
Από τον Αύγουστο τα 15.000 πατίνια αποσύρθηκαν σταδιακά από τους δρόμους — δεν μένουν παρά ελάχιστα σήμερα στους δρόμους, κυρίως στο κέντρο του Παρισιού, για να σταλούν, έπειτα από ενδεχόμενες επιδιορθώσεις, σε άλλες πόλεις.
Ηλύσια Πεδία, Λούβρο, Ρι ντε Ριβολί, Οπερά, Μεγάλα Βουλεβάρτα… δημοσιογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων (AFP) δεν διασταυρώθηκε με κανέναν χρήστη ηλεκτρικού πατινιού στη διάρκεια του σημερινού πρωινού και αντιλήφθηκε μόνον έξι από αυτά σε κεντρικά σημεία, ενώ προηγουμένως βρίσκονταν παντού. Πολλές από τις θέσεις που προορίζονταν για αυτά είναι κενές ή υποδέχονται ποδήλατα των τριών εταιριών.
Καμία μίσθωση δεν είναι πλέον διαθέσιμη στις εφαρμογές της Lime και της Dott, ενώ εκείνη της Tier έδειχνε μόλις καμιά πενηνταριά οχήματα από τα 5.000 που καταμετρούσε η γερμανική εταρία.
Ένα τρίτο του στόλου της θα παραμείνει στο Ιλ-ντε-Φρανς, σε 80 κοινότητες γύρω από το Μαρν-λα-Βαλέ ή το Σεν-Ζερμέν-εν-Λεγέ. Τα υπόλοιπα αναχωρούν κυρίως για τη Γερμανία.
Η Dott θα στείλει τα δικά της στο Βέλγιο ή στο Τελ Αβίβ. Τα πράσινα πατίνια της Lime, θα αναχωρήσουν για τη Λιλ, το Λονδίνο, την Κοπεγχάγη ή για γερμανικές πόλεις.
“Έχουμε γυρίσει τη σελίδα ‘πατίνια’” για όλο το Ιλ-ντε-Φρανς, εξηγεί στο AFP ο Ξαβιέ Μιράιγ, διευθυντής δημοσίων σχέσεων της Lime, μιας καλιφορνέζικης εταιρίας.
“Αυτό με λυπεί επειδή το βρίσκω τόσο ευχάριστο να μπορείς να τριγυρίζεις με αυτό τον τρόπο, να πηγαίνεις από δεξιά στα αριστερά χωρίς το στρες του να βρίσκεσαι στο αυτοκίνητο, αποκλεισμένη”, δήλωνε μερικές ημέρες πριν από την απαγόρευση, η Βαλερί Ρινκέλ, που χρησιμοποιούσε την υπηρεσία.
Αντίθετα, “πιστεύω πως είναι πιο ασφαλές να σταματήσουμε εδώ και εντέλει να ξαναγυρίσουμε στο ποδήλατο ή ο κόσμος να παίρνει το λεωφορείο και τα δημόσια μέσα μεταφοράς”, εκτιμούσε ο Ανάς Ελουλά, ένας άλλος πελάτης.
Εναλλακτικές
Οι εταιρίες ποντάρουν στο ότι οι πελάτες τους θα στραφούν στα ποδήλατα αυτόματης μίσθωσης, που προτείνονται ήδη για τον καθένα, κάτι που θα επέτρεπε να αποφευχθούν, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον, απολύσεις.
“Μια μεγάλη σελίδα γυρίζει για την Tier, όμως το προτιμούμε παρά να υποχωρήσουμε στη νοσταλγία, κοιτάμε μπροστά”, λέει ο Κλεμάν Πετ, υπεύθυνος για τη λειτουργία της επιχείρησης στη Γαλλία, παραπέμποντας στα 5.000 ποδήλατα που είναι ακόμη διαθέσιμα.
“Η ανάπτυξη του ποδηλάτου είναι σε πλήρη άνθηση” με “προοπτικές (…) πολύ ενδιαφέρουσες”, επιβεβαιώνει ο Μιράιγ από τη Lime, που προτείνει 10.000 ποδήλατα.
Δεν είναι όμως όλοι έτοιμοι να περάσουν στο ποδήλατο.
Για τους τουρίστες, “δεν είναι το ίδιο πράγμα, είναι πιο μεγάλα και πιο βαριά, δεν είναι τόσο ευκίνητα”, λέει η Αμάντα Ρόλινς, μια Αμερικανίδα ινφλουένσερ με 740.000 συνδρομητές στο TikTok, και λάτρις των πατινιών.
Ορισμένοι τακτικοί χρήστες θα μπορούσαν να επιλέξουν την αγορά ή μια εναλλακτική προσφορά μίσθωσης με την ημέρα, τη μισή ημέρα ή με την εβδομάδα, όπως εκείνη που ανακοινώθηκε χθες, Τετάρτη, από την επιχείρηση λιανικού εμπορίου μοτοσικλετών, σκούτερ και πατινιών Volt.
Η εταιρία, που έριξε την ιδέα πριν από την ψηφοφορία στο Παρίσι, θέλει να προτείνει “σε εκείνους που χρησιμοποιούσαν καθημερινά” τα πατίνια, “ακόμη και στους τουρίστες”, να νοικιάσουν ένα — “επίσης ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων”, λέει ο Γκρεγκορί Κοϊγιό, ιδρυτής της επιχείρησης, στο AFP.
“Η διακοπή του ‘free floating’ θα επιταχύνει σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση μίσθωσης”, εκτιμά, φιλοδοξώντας να τοποθετήσει 1.000 έως 2.000 πατίνια συνολικά κυρίως “σε όλα τα κρίσιμα σημεία που υπάρχει αυτή η πολύ σημαντική ζήτηση”.