Ο «ασκός του Αιόλου» για το άλλοτε υψηλόβαθμο στέλεχος της Hellenic Train άνοιξε με αφορμή τα όσα ο ίδιος (δεν) είχε καταθέσει ως μάρτυρας, πριν από ένα έτος, στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τα Τέμπη.
Τότε, ο κ. Καποτόρτο, έχοντας ακόμη την ιδιότητα του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, είχε προσπαθήσει να ρίξει όλη την ευθύνη για την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη στον μοιραίο σταθμάρχη. Παράλληλα, είχε ισχυριστεί πως η εταιρεία στην οποία ηγούνταν δεν φέρει ευθύνη για το δυστύχημα και πως οι όποιοι εκτροχιασμοί και αποκλίσεις τρένων έχουν σημειωθεί οφείλονται σε ευθύνη του ιδιοκτήτη της υποδομής, δηλαδή του ΟΣΕ.
Ακόμη, ο κ. Καποτόρτο, ο οποίος μέχρι τον περασμένο Μάιο βρίσκονταν ακόμη στο «τιμόνι» της Hellenic Train, είχε αρνηθεί να απαντήσει σε πολλές από τις ερωτήσεις που του τέθηκαν, όπως δεν απάντησε και σε καμία ερώτηση για τις ευθύνες της εταιρείας της οποίας τότε ηγούνταν.
Η στάση αυτή του μάρτυρα όπως και οι ισχυρισμοί που προέβαλλε είχαν προκαλέσει την αντίδραση του συνόλου των μελών της εξεταστικής επιτροπής, τα οποία του ανακοίνωσαν πως θα στείλουν την κατάθεσή του στον εισαγγελέα προκειμένου να ελεγχθεί για ψευδορκία. Μάλιστα, μπροστά σε αυτό το ενδεχόμενο ο κ. Καποτόρτο αρνήθηκε να υπογράψει την κατάθεσή του, ενώ όταν τα μέλη της επιτροπής επέμεναν να τον ρωτούν γιατί δεν απαντά στις ερωτήσεις που του έθεταν, εκείνος φέρεται να τους είπε πως δεν καταλάβαινε τον μεταφραστή!
Εν τέλει, μετά τη κατάθεση «φιάσκο» του κ. Καποτόρτο, τα μέλη της επιτροπής συμφώνησαν να διαβιβάσουν την κατάθεσή του στον εισαγγελέα για έλεγχο, με πολλούς μάλιστα βουλευτές να «στέκονται» ιδιαίτερα στο γεγονός ότι ο συγκεκριμένος μάρτυρας δεν ζήτησε καν συγγνώμη από τους συγγενείς των θυμάτων για την τραγωδία.
Στην εισαγγελία
Αρχικά η επιτροπή διαβίβασε την κατάθεση του τότε CEO της Hellenic Train στην εισαγγελία Εφετών της Αθήνας και εκείνη με τη σειρά της την απέστειλε στην εισαγγελία Πρωτοδικών, η οποία και ξεκίνησε προκαταρκτική εξέταση.
Στο πλαίσιο της έρευνας αυτής η εισαγγελία Πρωτοδικών πριν από λίγες ημέρες παράγγελλε σε πταισματοδίκη να λάβει ανωμοτί κατάθεση από τον κ. Καποτόρτο για τα όσα είχε πει, πριν από ένα έτος, στην εξεταστική επιτροπή. Κατά πληροφορίες στη παραγγελία του εισαγγελέα προς τον πταισματοδίκη για την ανωμοτί κατάθεση δεν δίνεται συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο για τη λήψη των εξηγήσεων από το πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της ιταλικής εταιρείας. Και αυτό διότι δεν τίθεται θέμα παραγραφής του διερευνώμενου αδικήματος, δεδομένου ότι ο νόμος ορίζει πως σε αδικήματα όπως είναι η ψευδής κατάθεση, θα πρέπει πρώτα να κρίνεται αμετάκλητα η κυρία δικογραφία και μετά όποια άλλη δικογραφία εκκρεμεί, με την παραγραφή των αδικημάτων να «παγώνει». Προκειμένου, μάλιστα, η εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας να έχει μια εικόνα της κύριας ανάκρισης για την τραγωδία ζήτησε από την εισαγγελία της Λάρισας να λάβει σχετικό πιστοποιητικό.
Πάντως, όταν ο κ. Καποτόρτο δώσει τις εξηγήσεις ως ύποπτος στον πταισματοδίκη, ο αρμόδιος εισαγγελέας θα μελετήσει το φάκελο της υπόθεσης και θα αποφασίσει για το αν θα προχωρήσει σε άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του.
Η ανακοίνωση της Hellenic Train
Χθες εν τω μεταξύ, η Hellenic Train σε ανακοίνωση που εξέδωσε, λίγες ώρες μετά τα όσα είπε για τις ευθύνες της ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, καταγράφει τι μετέφεραν τα βαγόνια του μοιραίου τρένου, επιμένοντας ότι στο φορτίο δεν υπήρχαν εύφλεκτα υλικά.
Η εταιρεία στην ανακοίνωση της ισχυρίζεται πάλι ότι το τρένο με τα 13 βαγόνια μετέφερε λαμαρίνες, παρασκευάσματα διατροφής, μπύρες και σύρματα από σίδηρο ενώ ειδικά για το 12ο και το 13ο βαγόνι υποστηρίζει ότι είχαν κενά κοντέινερ.
Ολόκληρη η ανακοίνωση που εξέδωσε η Hellenic Train
Με σεβασμό στο αίτημα των οικογενειών των θυμάτων και της κοινωνίας για την αλήθεια, η εταιρεία συνεχίζει να συμβάλλει ενεργά στη διερεύνηση της υπόθεσης.
Η εταιρεία έχει ήδη παραδώσει όλα τα απαιτούμενα δεδομένα στις αρμόδιες αρχές και έχει απαντήσει σε κάθε σχετικό ερώτημα. Το θέμα του φορτίου της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63501 έχει ήδη διευκρινιστεί, στο πλαίσιο της Ερώτησης 2506/03.03.2023, που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων.
Τι μετέφερε η αμαξοστοιχία;
Η σύνθεσή της περιλάμβανε 13 βαγόνια, εκ των οποίων:
Τα τρία πρώτα, που εκτροχιάστηκαν, μετέφεραν πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες).
Τα υπόλοιπα δέκα περιείχαν εμπορευματοκιβώτια με:
• Παρασκευάσματα διατροφής (4ο – 7ο βαγόνι)
• Μπύρες (8ο – 9ο βαγόνι)
• Σύρματα από σίδηρο (10ο – 11ο βαγόνι)
• Κενά εμπορευματοκιβώτια (12ο – 13ο βαγόνι)
Σύμφωνα με τα τηρούμενα αρχεία της εταιρείας μας και κατά δήλωση του πελάτη/διαμεταφορέα, το περιεχόμενο των σφραγισμένων εμπορευματοκιβωτίων, όπως προβλέπεται από τους εθνικούς και διεθνείς κανονισμούς για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων, έχει αποτυπωθεί λεπτομερώς στο φύλλο σύνθεσης και έχει τεθεί στη διάθεση των αρχών.
Η Hellenic Train θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές, με διαφάνεια και υπευθυνότητα».