Η Τομεακή Επιτροπή Χανίων του ΚΚΕ εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία εξέφρασε τις θέσεις του κόμματος για το ενδεχόμενο κλείσιμο σχολείου της πόλης και τα Πειραματικά σχολεία, καλώντας τον Χανιώτικο λαό να δυναμώσει τον αγώνα του ώστε να μην κλείσει/καταργηθεί κανένα σχολείο της πόλης για να μετατραπεί σε Πειραματικό και να δοθούν άμεσες λύσεις στο οξυμένο πρόβλημα της σχολικής στέγης.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Τομεακής Επιτροπής Χανιών του ΚΚΕ:
Η Τομεακή Επιτροπή Χανίων του ΚΚΕ χαιρετίζει τις μεγάλες κινητοποιήσεις γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών, που εδώ και 3 μήνες διεκδικούν το αυτονόητο: Να μην κλείσει κανένα σχολείο στα Χανιά προκειμένου να μετατραπεί σε Πειραματικό και να δοθούν άμεσες λύσεις στο οξυμένο ζήτημα της σχολικής στέγης, όπου πλέον η κατάσταση διαμορφώνεται εκρηκτική.
Πιο συγκεκριμένα και με βάση τα στοιχεία και τις καταγγελίες της ίδιας της εκπαιδευτικής κοινότητας, το Μουσικό σχολείο στεγάζεται σε ακατάλληλο κτίριο, όπου εκτός από την ανεπάρκεια χώρων εγείρει ζητήματα ασφάλειας μαθητών και εκπαιδευτικών.
Το ΕΠΑΛ Κισάμου ακόμα περιμένει νέο κτίριο μετά τον σεισμό του 2019. Στο ΕΠΑΛ Βρυσών τα εργαστήρια Μηχανολογίας και Νοσηλευτικής δε λειτουργούν λόγω έλλειψης αναγκαίου εξοπλισμού. Στο 4ο Γυμνάσιο υπάρχει τμήμα που δεν έχει αίθουσα και κάθε ώρα μπαίνει σε τμήμα που έχει γυμναστική. Στο πολυδιαφημιζόμενο ενεργειακά αναβαθμισμένο 3ο ΓΕΛ πριν λίγο καιρό έπεσαν σοβάδες από το μπαλκόνι.
Τα παιδιά που αποφοιτούν από το δημοτικό σχολείο Βαμβακόπουλου αλλά και άλλων σχολείων της περιοχής πηγαίνουν σε γυμνάσιο του δήμου Πλατανιά, καθώς το Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας ασφυκτιά και δεν μπορεί να τα δεχτεί.
Τα κοντέινερς και οι προκάτ αίθουσες τείνουν να γίνουν κανόνας, ενώ τα ειδικά σχολεία στην πλειοψηφία τους στεγάζονται σε ακατάλληλα κτίρια, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα του 4ου ειδικού που δεν έχει καν προσβασιμότητα ΑμεΑ. Αντίστοιχα η πλειοψηφία των νηπιαγωγείων είτε συστεγάζονται με δημοτικά είτε στεγάζονται σε ακατάλληλες ενοικιαζόμενες αίθουσες.
Μετά και το κλείσιμο του 1ου Γυμνασίου και τη μετατροπή του σε Πειραματικό, τα Γυμνάσια της πόλης έχουν ξεπεράσει τα όρια του μαθητικού πληθυσμού και αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στα Λύκεια όπου κυριαρχούν τα 25άρια και τα 27άρια τμήματα.
Έτσι η ανεπάρκεια αναγκαίων σχολικών υποδομών κυριολεκτικά έχει ξεπεράσει κάθε όριο στα Χανιά και σε αυτό το έδαφος, που έχουν στρώσει εδώ και δεκαετίες Κυβερνήσεις, Δημοτικές και Περιφερειακές αρχές, έρχεται σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ να δώσει ένα ακόμα χτύπημα, προκειμένου να ικανοποιήσει με κάθε αντιπαιδαγωγικό και αντιεπιστημονικό τρόπο τον σχεδιασμό της για την κατηγοριοποίηση των σχολείων.
Κάθε καλοπροαίρετος πια προβληματίζεται με την εμμονή της Κυβέρνηση της ΝΔ για ίδρυση Πειραματικού Λυκείου στα Χανιά όπως-όπως, την ώρα που δεν έχουν δοθεί λύσεις εδώ και δεκαετίες σε βασικά προβλήματα σχολικών υποδομών και υπάρχουν παιδιά και εκπαιδευτικοί που κινδυνεύει σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και η ίδια τους η ζωή.
Γιατί μόνο έτσι μπορεί να εξηγηθεί αυτή η εμμονή, ακόμα κι αν στα Χανιά το ενδεχόμενο μετατροπής υφιστάμενου Λυκείου θα σημάνει περαιτέρω επιδείνωση των ήδη υπερφορτωμένων ΓΕΛ της πόλης και το ξερίζωμα ενός σχολείου και των μαθητών του. Ή ακόμα και στην περίπτωση της συστέγασης του Πειραματικού, όπου τίθενται μια σειρά παιδαγωγικών ζητημάτων αλλά και θέματα ασφάλειας για τους ίδιους τους μαθητές του και τους εκπαιδευτικούς.
Και η απάντηση σε αυτόν τον προβληματισμό βρίσκεται στον τρόπο που η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τον Πειραματικό χαρακτήρα των σχολείων, το περιεχόμενο και τις στοχεύσεις του, αφού τα ταυτίζει στον νόμο της (4692/2020) με τα Πρότυπα στη λογική της αριστείας και επί της ουσίας τα διαφοροποιεί μόνο ως προς τον τρόπο εισαγωγής.
Γι’ αυτό σήμερα τα Πειραματικά διαφοροποιούνται από τα υπόλοιπα σχολεία ως προς τη διοίκησή τους, εντασσόμενα σε ενιαία επιτροπή με τα Πρότυπα, τη χρηματοδότηση, ακόμα και ως προς το εκπαιδευτικό προσωπικό που προσλαμβάνεται με διαφορετικούς όρους (κατάργηση οργανικών, ασφυκτική αξιολόγηση, κλπ).
Η επιμονή της κυβέρνησης να προωθήσει ένα σχολείο για «λίγους και εκλεκτούς» αντί να ενισχύσει το «σχολείο των πολλών» δεν έχει να κάνει με τίποτα με τον αναγκαίο εκπαιδευτικό, παιδαγωγικό και επιστημονικό πειραματισμό ο οποίος πρέπει να διαχέεται σε όλα τα σχολεία οργανωμένα.
Ουσιαστικά πειραματικό δεν μπορεί να είναι ένα σχολείο που το αναγκαίο δείγμα (όπως σε όλα τα πειράματα) είναι μικρό, δηλαδή δεν προσφέρεται για επαλήθευση και γενίκευση.
Ουσιαστικά πειραματικό δεν μπορεί να είναι ένα σχολείο-ελίτ που εκ των πραγμάτων αντιστρατεύεται την όσμωση διαφορετικών παιδαγωγικών αφετηριών με στόχο όλες να ανέβουν προς τα πάνω.
Γι’ αυτό, στον αντίποδα του σημερινού σχολείου που βρίσκεται πέρα και έξω από τις πραγματικές ανάγκες και το δικαίωμα της νέας γενιάς στη μόρφωση, το ΚΚΕ προτείνει το ενιαίο δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο σύγχρονης γενικής παιδείας, όπου θα εισάγονται όλα τα παιδιά χωρίς περιορισμούς και εξετάσεις και με ένα και βασικό ρόλο και αποστολή: την ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου και την αξιοποίηση όλων των κλίσεων και ταλέντων για όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από την κοινωνική καταγωγή, το χρώμα, τη φυλή, τη θρησκεία.
Σε αυτό το σχολείο μπορούν να ενσωματωθούν οι ερευνητικές δραστηριότητες των εκπαιδευτικών και η πειραματική έρευνα αλλά και η κατάλληλη συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη που θα συνδυάζονται με συστηματική και τακτική επιμόρφωση.
Για τη λειτουργία ενός πραγματικά Πειραματικού σχολείου, η πρώτη προϋπόθεση είναι να υπάρχουν οι κανονικές παιδαγωγικές συνθήκες, που θα επιτρέπουν τη γενίκευση των συμπερασμάτων, προϋπόθεση για οποιαδήποτε εφαρμογή στη συνέχεια.
Σε αυτό το πλαίσιο, η παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα, σε συνεργασία με Πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, θα συμβάλουν ώστε να αφομοιώνονται και να διαχέονται γρήγορα οι νέες επιστημονικές κατακτήσεις σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα, να αναπτύσσεται ολόπλευρα η παιδική και νεανική προσωπικότητα.
Για την εξασφάλιση του αληθινά πειραματικού χαρακτήρα του σχολείου και για την όσο το δυνατό ευρύτητα του δείγματος τα πειραματικά σχολεία θα εναλλάσσονται ανά εύλογο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διασπορά των θετικών πρακτικών, που θα αποτιμούνται με επιστημονικά παιδαγωγικά κριτήρια και θα εξετάζεται η παραπέρα εφαρμογή τους σε πανεθνική κλίμακα.
Αυτή του την αντίληψη για το σχολείο και τον πειραματικό του χαρακτήρα το ΚΚΕ έχει καταθέσει για συζήτηση και προβληματισμό στον λαό και ιδιαίτερα στην εκπαιδευτική κοινότητα και με αφετηρία αυτή ασκεί την κριτική του στις εκάστοτε κυβερνητικές επιλογές.
Ταυτόχρονα, δίνει καθημερινά τη μάχη για τους όρους και τις συνθήκες στις οποίες σήμερα μορφώνονται τα παιδιά του λαού μας σε όλα τα σχολεία.
Η ΤΕ Χανίων του ΚΚΕ καλεί όλο τον χανιώτικο λαό, ανεξάρτητα από το πώς τοποθετείται ο καθένας απέναντι στον θεσμό των Πειραματικών σήμερα, να δυναμώσει τον αγώνα του ώστε να μην κλείσει/καταργηθεί κανένα σχολείο της πόλης μας για να μετατραπεί σε Πειραματικό, ώστε να δοθούν άμεσες λύσεις στο οξυμένο πρόβλημα της σχολικής στέγης στα Χανιά με σαφή σχεδιασμό και χρονοδιάγραμμα ανέγερσης νέων δημόσιων σύγχρονων σχολικών κτιρίων για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες των Χανίων.