Βαρύς είναι και φέτος ο φόρος αίματος στους δρόμους της Κρήτης αφού μόλις στους τέσσερις πρώτους μήνες του 2022, 13 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.
Μιλώντας στον Περιφερειακό Τηλεοπτικό Σταθμό CRETA και στην εκπομπή Live με την Αντιγόνη, ο διοικητής της Τροχαίας Ηρακλείου Στέλιος Καρακούδης σημείωσε πως οι παράγοντες που ευθύνονται για ένα τροχαίο ατύχημα, είναι ο άνθρωπος, το περιβάλλον αλλά και το όχημα. «Αν δούμε τι λένε τα στατιστικά στοιχεία, ο άνθρωπος συμμετέχει πολύ πολύ περισσότερο, έχει ευθύνη για την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων, συγκριτικά με τους άλλους δύο παράγοντες. Εμείς το τελευταίο χρονικό διάστημα, έχουμε εντοπίσει μεγάλο έλλειμα της παιδείας στο κομμάτι της οδηγικής ασφάλειας και γι’ αυτό το λόγο, ειδικά τα τελευταία 3 χρόνια από το 2018, ένας από τους βασικούς πυλώνες στο σχεδιασμό αστυνόμευσης για το Τμήμα Τροχαίας Ηρακλείου είναι οι συχνές ενημερώσεις, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στα σχολεία, σε όλες τις βαθμίδες. Βέβαια τα αποτελέσματα των ενημερώσεων θα τα δούμε στο μέλλον».
Ο δεύτερος βασικός πυλώνας, όπως ανέφερε ο κ. Καρακούδης έχει σκοπό τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων αλλά και τη μείωση των τραυματισμών των πολιτών. «Να μειωθούν δηλαδή, οι τραυματίες που θα εμπλακούν σε ένα τροχαίο. Για να το πετύχουμε αυτό, έχουμε δώσει ιδιαίτερη βαρύτερα σε συμπεριφορές που μπορεί να οδηγήσουν σε ένα σοβαρό τροχαίο ατύχημα, όπως η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση του STOP κλπ. ενώ για να μειώσουμε τους τραυματισμούς από τα τροχαία, έχουμε δώσει μεγάλη βαρύτατη στη χρήση μέσων παθητικής ασφάλειας στα οχήματα, όπως η χρήση ζωνών ασφαλείας σε όλες τις θέσεις και η χρήση του προστατευτικού κράνους στα δίκυκλα».
Πρόσθεσε δε, πως είχε γίνει και μια έρευνα πέρσι από τον Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.ΤΑ. στην πόλη του Ηρακλείου σε 10 διαφορετικά σημεία, όπου καταμετρήθηκαν σε κάθε σημείο 30 αναβάτες δικύκλων και καταγράφηκαν πόσοι φορούσαν κράνος. «Από τα αποτελέσματα της έρευνας και θα πρέπει να σημειωθεί, ότι έγινε σε όλα τα προάστια της πόλης, από τα 300 άτομα που καταμετρήθηκαν οι 278 πολίτες φορούσαν κράνος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ειδικά το ’20-21 να έχουμε σημαντική μείωση στα τροχαία δυστυχήματα. Συνεχίζουμε στην ίδια προσπάθεια και τώρα έχουμε εντάξει τους συνεχείς ελέγχους, όσον αφορά τη χρήση ζωνών ασφαλείας σε όλες τις θέσεις».
Σύμφωνα με τον κ. Καρακούδη, οι πολίτες θεωρούν ότι δεν μπορεί να συμβεί σε εκείνους κάποιο τροχαίο ατύχημα, με αποτέλεσμα να μην είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. «Όλοι μας έχουμε κάποιο γνωστό, θύμα τροχαίου ατυχήματος, θα πρέπει να δουλευτεί πολύ καλά στα σχολεία. Μια πρόταση από την Περιφέρεια Αττικής που προτείνει την κυκλοφοριακή αγωγή να μπει στα Λύκεια σε εβδομαδιαία βάση. Όλες οι πράξεις, οι καθημερινές, είναι πράγματα που έχουμε μάθει, τα έχουμε κάνει παλιότερα άλλες φορές και στη συνέχεια μας γίνεται βίωμα και τα κάνουμε πράξη. Με τον ίδιο τρόπο πρέπει το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής να μπει στα σχολεία και εμείς να πηγαίνουμε στα σχολεία».
Ο κ. Καρακούδης εξέφρασε την πεποίθηση ότι στα τροχαία δυστυχήματα που σημειώθηκαν στο νησί και στα οποία 13 άτομα έχασαν τη ζωή τους, υπήρξαν 3 διπλά θανατηφόρα. «Ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων είναι σχεδόν ο μισός και γιατί είχαμε διπλά; Γιατί είχαμε μετωπικές συγκρούσεις, με την είσοδο του ενός οχήματος στο αντίθετο ρεύμα, με αποτέλεσμα να χάνουν τη ζωή τους 2 άτομα ταυτόχρονα. 3 τέτοιες περιπτώσεις μόνο στο νομό Ηρακλείου. Το οδικό δίκτυο συμμετέχει πολύ στο αποτέλεσμα που θα επέλθει από ένα τροχαίο. Αν υπήρχε ένα διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας όπως στο ΒΟΑΚ, το ένα όχημα δεν θα πήγαινε στο αντίθετο ρεύμα και θα είχαν σωθεί ζωές σίγουρα».
Κλείνοντας, την τοποθέτηση του ο κ. Καρακούδης ανέφερε πως και φέτος θα υπάρξουν αυξημένα μέτρα της Τροχαίας για τις ημέρες του Πάσχα και το σύνολο του προσωπικού θα είναι στους δρόμους με απώτερο σκοπό να μην σημειωθούν τροχαία ατυχήματα.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης σημείωσε πως αν στη χώρα μας ξεκινούσε πριν από 15-20 χρόνια, η προσπάθεια που κάνει το Τμήμα Τροχαίας Ηρακλείου και πέρα από την αστυνόμευση έριχνε το βάρος αυτό στην ενημέρωση του κόσμου, θα είχαμε διαφορετικά αποτελέσματα. «Ότι έχουν μειωθεί στο ελάχιστο τα θανατηφόρα τροχαία με αναβάτες δικύκλων είναι ένα θέμα που δεν το περίμενε ποτέ κανείς. Παλιά είχαμε κάθε χρόνο 8-9 αναβάτες δικύκλων, νέα παιδιά νεκρά στον τόπο μας. Υπάρχει αβεβαιότητα σε ένα ζήτημα και το οποίο θεωρώ πολύ σημαντικό, το ένα είναι ότι δεν έρχεται αρωγός η πολιτεία στο κομμάτι της εκπαίδευσης και το ρόλο αυτό, καλώς τον έχει αναλάβει η Αστυνομία. Δεν φτάνει όμως αυτό, ο φυσικός δάσκαλος είναι αυτός που πρέπει να πάρει πάνω του και πράγματα με εξειδικευμένη γνώση, να έρχεται η Τροχαία ή κάποιος άλλος να συνδράμει στην προσπάθεια αυτή, είναι κάτι που δεν το έχει πάρει σοβαρά η πολιτεία».
Επίσης, κάτι άλλο που είναι πολύ σοβαρό, σύμφωνα με τον κ. Λιονάκη είναι ότι το τροχαίο πρέπει να το εξετάσουμε από πολλές πλευρές και κυρίως χωροταξικά. «Είναι βαθιά μεταναστευτικό ζήτημα, όταν το είδα αυτό το πρωτοδιάβασα τη δεκαετία του’90. Ήρθε η εποχή και από τα στοιχεία που κρατά και κατά καιρούς δίνουμε στη δημοσιότητα, έχουν φύγει πλέον τα τροχαία. Με το που πιάσαμε το ΒΟΑΚ και ξεκίνησε η αστυνόμευση εκεί, φτιάχτηκαν τα 40 χλμ. από τα 313 του ΒΟΑΚ, έχουμε μια μετανάστευση. Από εκεί που είχαμε 28-30 νεκρούς, έγιναν άλλα 10 και πληθαίνουν στο επαρχιακό οδικό δίκτυο. Από τους 13 θανάτους οι 11 είναι στο επαρχιακό οδικό δίκτυο και ο κόσμος που πιστεύει ότι δεν θα ελεγχθεί, που δε νιώθει την έννοια της αστυνόμευσης είναι εκεί».
Κλείνοντας, ανέφερε πως πέρσι μέχρι σήμερα είχαμε 6 θανάτους στο νησί λόγω και του περιορισμού της μετακίνησης. «Φέτος που μας άφησαν λίγο παρά την κρίση που υπάρχει, οι 6 έγιναν 13. Να συνειδητοποιήσουμε αυτό και να ρωτήσει κάποιος οικογένειες θυμάτων. Συζητάμε για κρίσεις ενεργειακές, για τις τραγωδίες στην Ουκρανία, αν ρωτήσετε μια οικογένεια, η μεγάλη τραγωδία είναι αυτό, αυτό καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε στο νησί μας».