«Ο στόχος αυτού του μέτρου είναι να μην είναι εφικτή σε καμία περίπτωση η παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού με βάση τις συσκευασίες. Ο κάθε καταναλωτής θα ελέγχει για κάθε προϊόν αν αυξάνεται η τιμή μονάδος. Έτσι η περιεκτικότητα στη συσκευασία καθίσταται αδιάφορο μέγεθος» τόνισε ο υπουργός.
Τα νέα προϊόντα του «καλαθιού»
Σε ό,τι αφορά το «καλάθι του νοικοκυριού», όπως ανακοίνωσε ο υπουργός, πλέον οι κατηγορίες των προϊόντων που το συνθέτουν θα αυξηθούν απ’ την ερχόμενη Τετάρτη στις 60 από 51 που είναι σήμερα.
Στις υφιστάμενες θα προστεθούν:
-το νωπό μοσχάρι
-το γάλα υψηλής παστερίωσης (κανονικό και light)
-το λευκό τυρί
-η σοκολάτα
Επίσης θα γίνουν οι εξής τροποποιήσεις ώστε να προστεθούν και άλλα προϊόντα:
-η κατηγορία των αλλαντικών θα σπάσει στα δύο, σε πάριζα και γαλοπούλα ώστε τα δύο προϊόντα να έχουν υποχρεωτική παρουσία στο καλάθι
-η κατηγορία του νωπού κοτόπουλου επίσης θα σπάσει στα δύο, σε ολόκληρο νωπό κοτόπουλο και σε κομμάτια νωπού κοτόπουλου, ώστε πλέον να περιλαμβάνονται και συγκεκριμένα νωπά προϊόντα (πχ μπούτια, στήθος κοτόπουλου κοκ), και
-η κατηγορία των οσπρίων θα σπάσει στα τρία ώστε να συμπεριλαμβάνονται ρεβίθια, φακές, φασόλια.
Το «καλάθι της Σαρακοστής»
Η τελευταία τροποποίηση θα βοηθήσει και το λεγόμενο «καλάθι της Σαρακοστής» το οποίο ουσιαστικά θα ενεργοποιηθεί απ’ την ερχόμενη Τετάρτη ως και το Μ. Σάββατο. Το «καλάθι της Σαρακοστής» ουσιαστικά θα έχει τρεις επιπρόσθετες –των 60 -κατηγορίες προϊόντων σε σχέση με το «καλάθι του νοικοκυριού».
Συγκεκριμένα θα περιλαμβάνει:
-χαλβά
-νηστίσιμες σαλάτες (αποκλειστικά με τη μορφή αλοιφής), και
-κατεψυγμένα θαλασσινά. Στη συγκεκριμένη κατηγορία μάλιστα τα Σούπερ Μάρκετ θα υποχρεούνται να έχουν τουλάχιστον δύο προϊόντα και όχι ένα, όπως συμβαίνει με όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες.
Άλλες προσθήκες στο «καλάθι» πάντως απέκλεισε ο υπουργός. «Δεν θέλουμε επιπλέον κατηγορίες στο καλάθι γιατί αν ξεχειλώσει δεν θα λειτουργεί», εξήγησε. Επίσης ανακοίνωσε ότι στην ιστοσελίδα e-katanalotis υπάρχουν πλέον και τα φυλλάδια των προσφορών από τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ ώστε ο καταναλωτής να μπορει να έχει την πλήρη εικόνα των προσφορών».
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος προέβαλε συγκεκριμένα παραδείγματα ίδιων προϊόντων προκειμένου από διαφορετικά σούπερ μάρκετ προκειμένου να καταδείξει ότι παρά τη γενική αύξηση του πληθωρισμού τροφίμων το «καλάθι» έχει επιτύχει τη συγκράτηση – και σε κάποιες περιπτώσεις – τη μείωση τιμών σε ένα στενό εύρος βασικών αγαθών.
Ως τον Ιούνιο
Γι αυτό και ο υπ. Ανάπτυξης κ. Γεωργιάδης έσπευσε αργότερα να μιλήσει για πρόθεση παράτασης του μέτρου ως τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου και ότι για το θέμα ήδη βρίσκεται σε συζητήσεις με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. «Τότε θα κληθεί η νέα κυβέρνηση να λάβει αποφάσεις αναφορικά με το μέτρο», σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης.
Τα πρόστιμα
Εν τω μεταξύ τσουχτερά πρόστιμα σε Σούπερ Μάρκετ για περιστατικά αισχροκέρδειας ανακοίνωσε σήμερα η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης.
Σε ο,τι αφορά τα πρόστιμα, αυτά επιβλήθηκαν σε τέσσερις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για παραβίαση του ποσοστού κέρδους και για διαφορετικές τιμές στο ράφι και στο ταμείο.
Το πρώτο πρόστιμο ήταν 319.900 ευρώ και αφορούσε στην ΑΒ Βασιλόπουλος και είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί σε αλυσίδα σούπερ μάρκετ.
Το δεύτερο πρόστιμο είναι ύψους 26.880 και επιβλήθηκε στην Lidl Ελλάς. Το τρίτο πρόστιμο είναι ύψους 21.397 ευρώ και αφορά στην «Πέντε ΑΕ», γνωστή με το όνομα «Γαλαξίας». Το τέταρτο πρόστιμο επιβάλλεται στην αλυσίδα Κρητικός και φτάνει τα 9.380 ευρώ.
Επίσης έγιναν συστάσεις και επιβολή προστίμων σε άλλες εταιρείες, τα ονόματα των οποίων δεν ανακοινώνονται διότι δεν είναι υπότροπες και δεν υπερβαίνουν τα πρόστιμα το ποσό των 50.000 ευρώ. Μεταξύ αυτών και σε δύο σούπερ μάρκετ, τα ονόματα των οποίων δεν κοινοποιήθηκαν καθώς δεν είναι υπότροπα, όπως ορίζει ο νόμος.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΔΙΜΕΑ κ. Χαράλαμπο Μελισσινό το ποσοστό παραβατικότητας των Σούπερ Μάρκετ επί των ελέγχων που έχουν διεξαχθεί ως τώρα φθάνει το 13,09%. Τα 2/3 της παραβατικότητας ήταν σε προϊόντα εκτός «καλαθιού του νοικοκυριού» και το 1/3 αφορούσε προϊόντα εντός του «καλαθιού του νοικοκυριού».
Σε ο,τι αφορά τις τέσσερις αλυσίδες στις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα, σύμφωνα με τα στοιχεία που κοινοποίησε ο κ. Μελισσινός, η ΑΒ βρέθηκε να έχει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους σε σχέση με τα αντίστοιχα του Αυγούστου του 2021 σε 23 κωδικούς προϊόντων, η Lidl Ελλάς σε 1 κωδικό, η Γαλαξίας σε 5 κωδικούς και η Κρητικός σε 4 κωδικούς προϊόντων.
«Το πρόστιμο που επιβάλλεται είναι το διπλάσιο απ’ το όφελος που θα είχε μία αλυσίδα και στην περίπτωση που είναι υπότροπος τότε αυτό τετραπλασιάζεται. Γι αυτό και βλέπετε αυξημένα πρόστιμα σε ορισμένες περιπτώσεις», σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης.
Τόνισε δε πως απ’ τα αποτελέσματα των ελέγχων προκύπτει πως δεν υπάρχει φαινόμενο γενικευμένης αισχροκέρδειας. «Ακόμα και στην περίπτωση της ΑΒ, στην πραγματικότητα με βάση τους ελέγχους και τον όγκο των προϊόντων της συγκεκριμένης εταιρείας οι παραβάσεις είναι ένα μικρό κλάσμα της δραστηριότητας της. Οι έλεγχοι γίνονται αυστηρά, όπου τιμωρείται ακόμα και το λάθος. Κι αυτό το κάνουμε διότι στις κρίσιμες στιγμές που ζούμε δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να ξεφύγει η κατάσταση. Οπότε ναι, ευχαριστούμε τα Σούπερ Μάρκετ για το ‘καλάθι’ και τη συνεργασία τους, όμως δεν μπορούμε να συγχωρέσουμε χαλάρωση διότι ο κόσμος πλέον δεν αντέχει», υπογράμμισε.
«Η ποιότητα των ελέγχων έχει αλλάξει», σημείωσε απ’ την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης. «Πλέον με τα ψηφιακά εργαλεία που έχουμε, βλέπουμε την παραμικρή κίνηση τιμής. Μπορούμε αυτόματα να δούμε τη διακύμανση μιας τιμής και αυτό να σηκώσει ‘κόκκινη σημαία’ ώστε να προβούμε στοχευμένα σε ελέγχους».