Πέρασε από τη Βουλή η επέκταση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, με διάταξη που συμπεριλαμβανόταν στο νομοσχέδιο του υπουργείου υγείας για την ανακουφιστική φροντίδα.
Πιο συγκεκριμένα το άρθρο 77 του νομοσχεδίου προβλέπει ότι:
Κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου η από 9.12.2022 Συμφωνία Εκτέλεσης Συμπληρωματικών Εργασιών του άρθρου 18.6 της από 21.2.2019 Σύμβασης Παραχώρησης (κυρωτικός ν.4612/2019), για την αναβάθμιση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, η οποία υπεγράφη στην Αθήνα μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας «ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.» («η Εταιρεία»).
Ειδικότερα, με τις διατάξεις της κυρούμενης Συμφωνίας τα Συμβαλλόμενα Μέρη συμφώνησαν μεταξύ άλλων:
α. την εκτέλεση εκ μέρους της Εταιρείας Συμπληρωματικών Εργασιών για την αναβάθμιση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στη βάση του τροποποιημένου Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης αυτού,
β. την παράταση, κατά είκοσι τέσσερις (24) μήνες, της Συνολικής Προθεσμίας της Περιόδου Μελετών – Κατασκευών του Έργου,
γ. την καταβολή εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου στην Εταιρεία, της δαπάνης που απαιτείται για την εκτέλεση των Συμπληρωματικών Εργασιών, η οποία προσδιορίστηκε στο ποσό των 104.943.699,85 ευρώ καθώς και του ποσού για την κάλυψη της αμοιβής του Ανεξάρτητου Μηχανικού που αφορά στις Συμπληρωματικές Εργασίες,
δ. την παραίτηση της Εταιρείας από:
– το δικαίωμα διεκδίκησης του επιπλέον ποσού που αιτήθηκε για την εκτέλεση των Συμπληρωματικών Εργασιών,
– οποιαδήποτε μελλοντική απαίτησή της από τυχόν επαύξηση της δαπάνης λειτουργίας και συντήρησης του Αεροδρομίου, η οποία οφείλεται άμεσα στις Συμπληρωματικές Εργασίες,
– το δικαίωμα καταγγελίας της Σύμβασης Παραχώρησης λόγω παράτασης της Συνολικής Προθεσμίας Περιόδου Μελετών – Κατασκευών κ.λπ.(άρθρο 77)
«Μεγαλύτερο κατά 32% το αεροδρόμιο στο Καστέλι»
Στη «στρατηγική και πολιτική απόφαση να μετατραπεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης σε μεγάλο διαμετακομιστικό hub» αναφέρθηκε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές κ. Γιώργος Καραγιάννης, κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση του Άρθρου 77 που αφορά τη Συμφωνία Εκτέλεσης Συμπληρωματικών Εργασιών του άρθρου 18.6 της Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηράκλειου.
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη «οι αλλαγές θα συμβάλλουν καθοριστικά στην περαιτέρω ενίσχυση τόσο των αναπτυξιακών προοπτικών της Κρήτης, όσο και στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας ευρύτερα».
«Προχωράμε σε ένα μεγαλύτερο, πιο σύγχρονο, πιο ανθεκτικό και βιώσιμο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Πρόκειται για το μοναδικό νέο αεροδρόμιο που κατασκευάζεται σε όλη την Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο, κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία για την ίδια την οικονομική δυναμική της Ελλάδας. Αρκεί να αναφέρουμε ότι απέχει μόλις 4 ώρες από την Ντόχα, τη Μαδρίτη, τη Μόσχα και το Λονδίνο» τόνισε ο Υφυπουργός Υποδομών προσθέτοντας ότι «μετατρέπουμε ένα αεροδρόμιο προορισμού σε μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο για όλη τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή».
Περιγράφοντας τις προοπτικές και την αυξανόμενη επιβατική κίνηση, ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε ότι «κατά την περίοδο έγκρισης του Master Plan η κίνηση του αεροδρομίου κυμαινόταν περίπου στα 5 εκατ., ενώ την περίοδο υποβολής των προσφορών για το έργο, το 2016-2017 η κίνηση του αεροδρομίου ανερχόταν σε 7 εκατ. επιβάτες. Το 2019 ξεπέρασε τους 7 εκατ. επιβάτες και οι εκτιμήσεις για το 2030 αναφέρουν ότι η επιβατική κίνηση θα φτάσει τα 9 – 10 εκατ. και τα 13 – 14 εκατ. σε βάθος 25ετίας».
«Είναι εμφανές ότι ένα αεροδρόμιο σχεδιασμένο για 7-7,5εκ επιβάτες δεν θα μπορούσε να ανταπεξέλθει στην συνεχώς αυξανόμενη κίνηση του Ηρακλείου στη προβλεπόμενη ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας του» εξήγησε ο Υφυπουργός Υποδομών.
«Είναι καιρός οι διαδικασίες και οι αγκυλώσεις του Δημοσίου που κρατούν για χρόνια να μην βαίνουν εν τέλει εις βάρος του σχεδιασμού, της λειτουργικότητας και της χρησιμότητας των ίδιων των έργων και των χρημάτων που πληρώνουν οι Έλληνες φορολογούμενοι γι’ αυτά» τόνισε, επίσης, ο Υφυπουργός Υποδομών.
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη «στο Καστέλι θα κατασκευαστεί ένα αεροδρόμιο κατά 32% μεγαλύτερο από ό, τι προβλεπόταν, εξασφαλίζοντας τη δυνατότητα να μετατραπεί από ένα τουριστικό αεροδρόμιο Προέλευσης – Προορισμού σε ένα Περιφερειακό Αεροπορικό Κόμβο της ΝΑ Ευρώπης».
Επιγραμματικά οι τροποποιήσεις:
· Το κτίριο του αεροσταθμού θα είναι πολύ μεγαλύτερο, βελτιώνοντας την λειτουργικότητα του αεροδρομίου συνολικά.
· Μεταβολές εντοπίζονται στους διαδρόμους, τους τροχόδρομους, τους χώρους στάθμευσης αεροσκαφών και στα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα λόγω αλλαγής σχεδιασμού.
Καταλήγοντας ο κ. Καραγιάννης επισήμανε ότι: «Το έργο του νέου αεροδρομίου βρίσκεται ήδη στο 20% της κατασκευής, ενώ παράλληλα έχει ξεκινήσει ο ΒΟΑΚ και πολλά άλλα μεγάλα έργα που δίνουν νέα προοπτική στην Κρήτη, όπως ακριβώς της αξίζει».