Εργα υποδομών της τάξεως των 5 δισ. ευρώ διεκδικεί να χρηματοδοτήσει μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης η κυβέρνηση, ανάμεσα στα οποία και τα τρία μεγάλα έργα της Κρήτης, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, ο ΒΟΑΚ αλλά και η ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού.
Η τελική λίστα που έχει προταθεί προς τις ευρωπαϊκές αρχές προς έγκριση περιλαμβάνει μια σειρά από ώριμα έργα, που κρίνεται ότι θα είναι εφικτό να δημοπρατηθούν (για όσα δεν έχει γίνει ακόμα κάτι τέτοιο) και να συμβασιοποιηθούν το αργότερο εντός του 2022. Παράλληλα, εκτιμάται ότι θα προλάβουν και την καταληκτική προθεσμία του 2026, ώστε να έχουν ολοκληρωθεί.
Στο Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπεται να ενταχθούν επίσης τα πιο ώριμα τμήματα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, όπως για παράδειγμα η σύνδεση της Λ. Κύμης με τον άξονα της Εθνικής Οδού. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ. Ανάλογου ύψους είναι και η παράκαμψη Χαλκίδας, που επίσης βρίσκεται στην τελική λίστα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το έργο είναι στο στάδιο των απαλλοτριώσεων, έχοντας ωριμάσει σημαντικά κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών.
Αλλο ένα έργο που φαίνεται πως τελικά θα διεκδικήσει χρηματοδότηση από το Ταμείο είναι και η οδική σύνδεση Ιωαννίνων – Κακαβιάς. Πρόκειται για έναν οδικό άξονα μήκους 74 χιλιομέτρων, που προβλέπεται να αναβαθμιστεί σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, αποτελώντας μια φυσική συνέχεια της Ιονίας Οδού, στο σημείο που συνδέεται με την Εγνατία Οδό. Το κόστος εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 350 εκατ. ευρώ. Το 2021 θα πρέπει να επιταχυνθούν οι μελέτες, ώστε να δύναται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και να υπάρξει ανάδοχος κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου σημειώνουν ότι η ύπαρξη του Ταμείου Ανάκαμψης ως ενός επιπλέον χρηματοδοτικού εργαλείου αναμένεται να επιταχύνει την παραγωγή έργων, μετά μια ιδιαίτερα δύσκολη διετία, κατά την οποία τα μόνα μεγάλα έργα που ξεκίνησαν να υλοποιούνται ήταν ελάχιστα, όπως το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο της Κρήτης). Για παράδειγμα, εφόσον εξασφαλιστούν κεφάλαια για τα παραπάνω έργα, θα απελευθερωθούν αντίστοιχου μεγέθους πόροι για να κατανεμηθούν μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και του νέου ΕΣΠΑ και να ενταχθούν σε αυτά νέα έργα, που είναι δυσκολότερο να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως π.χ. οι μελλοντικές επεκτάσεις του μετρό.
Πηγή: kathimerini.gr