Λιγοστεύουν οι ελπίδες για την ανεύρεση επιζώντων από το ναυάγιο του «Raptor» στα ανοιχτά της Λέσβου.
Για τρίτη ημέρα, πλωτά και εναέρια μέσα «χτενίζουν» την περιοχή, προκειμένου να εντοπίσουν κάποιον από τους 12 ναυαγούς, ωστόσο το έργο τους δυσκολεύουν οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Ειδικότερα, επιχειρούν ένα περιπολικό του Λιμενικού, μία φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, ένα γερμανικό πλοίο του ΝΑΤΟ, πέντε παραπλέοντα σκάφη και ένα αεροσκάφος της Frontex.
Το πλοίο είχε 60% πιθανότητα ατυχήματος ή δυστυχήματος
Μάλιστα, η ακτίνα των ερευνών έχει ανοίξει και, σύμφωνα με την ΕΡΤ, δεν περιορίζεται μόνο στα 4 ναυτικά μίλια, όπου βρίσκεται το κουφάρι του πλοίου σε βάθος 200 μέτρων μέσα στη θάλασσα.
Έρευνες γίνονται και από την στεριά, μήπως έχει παρασυρθεί κάποιος ναυτικός λόγω των ισχυρών ανέμων που πνέουν. Μέχρι στιγμής, έχει διασωθεί σώος ένας Αιγύπτιος ναυτικός, ενώ ανασύρθηκε και μία σορός. Σύμφωνα με τον διασωθέντα, στην θάλασσα έπεσαν 4 με 5 ναυτικοί, αλλά δεν έχει εντοπιστεί κάποιο ίχνος τους.
Στη μαύρη λίστα της Ναυσιπλοΐας το «Raptor»
Παράλληλα με την επιχείρηση διάσωσης, βρίσκεται σε εξέλιξη και έρευνα για το φορτηγό πλοίο, που έγινε πιθανότατα «υγρός τάφος» για τους 12 ναυτικούς.
Σημειώνεται ότι στο νησί της Λέσβου έχει μεταβεί κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διεξαχθεί ενδελεχής διερεύνηση των αιτιών και των συνθηκών του ναυαγίου.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τόσο η πλοιοκτήτρια εταιρία του πλοίου, που έχει έδρα τον Λίβανο, όσο και το ίδιο το πλοίο βρίσκονται τα τελευταία χρόνια στη μαύρη λίστα των ελεγκτικών φορέων της ναυσιπλοΐας για διάφορους λόγους.
Μεταξύ άλλων, το «Raptor» έφερε σημαία από τις Κομόρες, όπου πλοία με παρόμοια σημαία έχουν διαπιστωθεί ότι έχουν μία περίεργη, ύποπτη δραστηριότητα. Σύμφωνα με τη λίστα εκτίμησης κινδύνου του IMRRA είχε 60% πιθανότητα ατυχήματος ή δυστυχήματος, ενώ βρισκόταν και στη μαύρη λίστα του Paris MoU μαζί με πλοία που φέρουν σημαία Σιέρρα Λεόνε, Βανουάτου και Τανζανίας.
Υπογραμμίζεται ότι το MoU του Παρισιού αποτελείται από 27 συμμετέχουσες ναυτιλιακές διοικήσεις και καλύπτει τα ύδατα των ευρωπαϊκών παράκτιων κρατών και της λεκάνης του Βόρειου Ατλαντικού από τη Βόρεια Αμερική έως την Ευρώπη.
Επίσης, το «Raptor» βρισκόταν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, σε ειδική λίστα από διάφορες Μυστικές Υπηρεσίες, αλλά και από την ΕΥΠ, καθώς είχε παρατηρηθεί ότι έκανε παραβάσεις ως προς το δηλωθέν φορτίο και τα δρομολόγια που ακολουθούσε.
65 παραβάσεις τον περασμένο Αύγουστο
Όπως ανέφερε στο Live News ο Βασίλης Λαμπρόπουλος, αστυνομικός συντάκτης των εφημερίδων «Το Βήμα» και «Τα Νέα», τον περασμένο Αύγουστο στη Ρουμανία έγινε έλεγχος στο «Raptor» και διαπιστώθηκαν συνολικά 65 παραβάσεις.
Ο πλοίαρχος, ο αντιπλοίαρχος και μέλη του πληρώματος δεν είχαν πιστοποιητικό, ενώ δεν είχαν δηλωθεί και πολλά ζητήματα του πλοίου.
Το κυριότερο όλων, όμως, είναι ότι υπήρχε αναντιστοιχία των δηλωμένων καυσίμων και της κατανάλωσης καυσίμων. Αυτό σημαίνει ότι το πλοίο είχε κι άλλα καύσιμα προκειμένου να κάνει και δρομολόγια πέρα από αυτά που δήλωνε.
Στο εν λόγω ταξίδι στη Ρουμανία είχε αποδειχθεί ότι έκανε και άλλες στάσεις και συναντούσε άλλα πλοία εν μέσω θαλάσσης. Όταν ο πλοίαρχος ρωτήθηκε γι’ αυτές τις στάσεις και γιατί δεν έπιανε αμέσως λιμάνι στον προορισμό που δήλωνε, είχε απαντήσει ότι «δυστυχώς ο αγοραστής του ξηρού φορτίου αποσύρθηκε και ψάχναμε εν μέσω θαλάσσης άλλους αγοραστές».
Σημειώνεται ότι πλοίο της ίδιας εταιρείας, το Manassa Rose είχε βυθιστεί στην Κίσσαμο Χανίων τον Ιανουάριο του 2022. Τότε οι Αρχές σχημάτισαν δικογραφία σε βάρος μελών του πληρώματος για πρόκληση ναυαγίου αλλά και μεταφορά λαθραίων καπνικών προϊόντων.
Το καθυστερημένο «mayday» προκαλεί ερωτηματικά
Το «Raptor», μήκους περίπου 100 μέτρων, βυθίστηκε το πρωί της Κυριακής (26/11) σε θαλάσσια περιοχή 4 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Λέσβου.
Είχε αναχωρήσει, στις 22 Νοεμβρίου, φορτωμένο με 6.000 τόνους αλάτι και 14 άτομα πλήρωμα (δύο υπηκόους Συρίας, έναν Ινδό και έντεκα Αιγύπτιους) από τη Δεκέλεια της Αιγύπτου. Προορισμός του ήταν το λιμάνι της Κωνσταντινούπολης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πιθανότατα εξαιτίας της σφοδρής θαλασσοταραχής, προκλήθηκε μετατόπιση φορτίου, μπήκαν νερά στα αμπάρια και η βύθισή του ήταν θέμα χρόνου.
Τελικός προορισμός του πλοίου δεν ήταν η Κωνσταντινούπολη αλλά η Ουκρανία. Στην Τουρκία θα σταματούσε για ανεφοδιασμό
Στις 3:06 τα ξημερώματα της Κυριακής, 5,5 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Σκάλας Ερεσού, σταματά να κινείται πιθανότατα εξαιτίας μηχανικής βλάβης.
Στις 4:47 οι μηχανές του πλοίου ξεκινούν και πάλι. Στις 7:11, 4 μίλια νοτιοδυτικά της Σκάλας Ερεσού σβήνουν και πάλι οι μηχανές του πλοίου. Αυτή είναι και η τελευταία καταγραφή της πορείας του στο σύστημα.
Μία ώρα μετά, στις 8:20 το πλοίο παίρνει κλίση. Ο πλοίαρχος εκπέμπει σήμα κινδύνου «mayday» σε παραπλέοντα σκάφη και στη συνέχεια χάνεται από τα ραντάρ.
Γιατί λοιπόν, ο πλοίαρχος ενώ υπήρχε μηχανική βλάβη από τα ξημερώματα έστειλε σήμα «mayday» πέντε ώρες αργότερα; Τι προσπαθούσε να αποφύγει;
Αποκαλυπτική είναι η μαρτυρία του 40χρονου διασωθέντα. Ο Αιγύπτιος μηχανικός, κολυμπούσε επί τρεις ώρες πάνω σε ένα βαρέλι, εντοπίστηκε και περισυλλέχθηκε από ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού.
Όπως είπε, το πλοίο έμπαζε νερά από το βράδυ. «Προσπαθούσαμε με κουβάδες και ότι είχαμε στο πλοίο να τα βγάλουμε. Κάποια στιγμή το καράβι τρύπησε. Άρχισε να παίρνει επικίνδυνη κλίση και τότε πήδηξα στη θάλασσα. Τότε είδα άλλα 4 με 5 άτομα να πηδούν και εκείνοι στο νερό. Από εκεί και πέρα δεν τους ξαναείδα», περιέγραψε ο ναυτικός.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, τελικός προορισμός του πλοίου δεν ήταν η Κωνσταντινούπολη αλλά η Ουκρανία. Στην Τουρκία θα σταματούσε για ανεφοδιασμό.
Η διάσωση του 40χρονου ναυτικού
«Είναι ένα παλιό πλοίο το οποίο δεν πλησίαζε ευρωπαϊκά λιμάνια και δεν έκανε ελέγχους. Τον Αύγουστο βρέθηκε σε ευρωπαϊκό λιμάνι και σε επιθεώρηση βρέθηκαν 65 ελλείψεις, εκ των οποίων οι 45 ήταν πολύ επικίνδυνες για το πλοίο», εξήγησε μιλώντας στο Live News o Νίκος Σπανός, ναύαρχος Λιμενικού Σώματος ε.α. και διεθνής πραγματογνώμονας.
«Ο καπετάνιος αντί να ειδοποιήσει τις αρμόδιες αρχές άμεσα, το σιωπούν και φτάνουμε τα ξημερώματα πριν βυθιστεί, και βλέποντας πως βουλιάζουν, για να ειδοποιήσει», πρόσθεσε ο κ. Σπανός.
Η συμπεριφορά του καπετάνιου λοιπόν, να μην ζητήσει νωρίτερα βοήθεια, και το σκοτεινό παρελθόν του συγκεκριμένου πλοίο ενισχύουν τα σενάρια ότι το δρομολόγιο που εκτελούσε ίσως να αφορούσε κάποια παράνομη δραστηριότητα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι από τον Απρίλιο του 2019 έχει αλλάξει τρεις φορές όνομα. Από «Kaptan Ilyas Kalkavan», με σημαία Τουρκίας, «βαπτίστηκε» «Lady Βο», με σημαία Παναμά, και στη συνέχεια ξανά «Lady Βο» με σημαία Κομορών.
Τέλος, φαίνεται τα τελευταία χρόνια να κινείται κυρίως από και προς χώρες της ανατολικής Μεσογείου και ειδικότερα από και προς τον Λίβανο, τη Λιβύη, την Αίγυπτο και την Τουρκία.