Το υψηλό επίπεδο των σπουδών που προσφέρουν τα Ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια αντανακλάται και μέσα από τις εργασίες που παρουσιάζουν οι φοιτητές τόσο σε προπτυχιακό, σε μεταπτυχιακό αλλά και σε διδακτορικό επίπεδο σπουδών. Σύμφωνα με τα προγράμματα σπουδών των Ελληνικών ΑΕΙ, σε προπτυχιακό επίπεδο οι πτυχιακές εργασίες δεν είναι πάντοτε υποχρεωτικές. Τα μεταπτυχιακά προγράμματα έχουν σχεδόν στο σύνολό τους υποχρεωτική διπλωματική εργασία, ενώ στην περίπτωση της διδακτορικής διατριβής, εξ ορισμού υπάρχει η υποχρέωση κατάθεσης και υποστήριξής της.
Σημαντικό στοιχείο που έχουν πολλές από τις εργασίες αυτές πέραν της επιστημονικής αξίας αποτελεί και το πόσο ενδιαφέρει το θέμα τους το ευρύ κοινό και γενικότερα την κοινωνία. Με τα σημερινά μέσα τεχνολογίας, υπάρχει η δυνατότητα οι παρουσιάσεις των εργασιών να είναι διαθέσιμες διαδικτυακά σε μορφή βίντεο, και να μετρηθεί το ενδιαφέρον του κοινού, μέσω των προβολών που θα συγκεντρώσουν. Στην εργασία αυτή έχουν εντοπιστεί βίντεος από παρουσιάσεις πτυχιακών, διπλωματικών και διδακτορικών διατριβών, Ελληνικών ΑΕΙ στο YouTube και έχει γίνει κατάταξή τους σύμφωνα με τον αριθμό προβολών που έχουν συγκεντρώσει. Συνολικά εντοπίστηκαν 86 εργασίες, από τις οποίες 16 ήταν πτυχιακές εργασίες, 35 διπλωματικές εργασίες και 35 διδακτορικές διατριβές, συγκεντρώνοντας 197.381 προβολές με ημερομηνία ανάκτησης δεδομένων 17/6/2024.
Στο Σχήμα 1 εμφανίζονται τα ποσοστά σε πτυχιακές, διπλωματικές και διδακτορικές διατριβές ως προς τον απόλυτο αριθμό και τις προβολές των εργασιών. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως παρόλο που οι πτυχιακές εργασίες ήταν μόλις το 18.6% του συνόλου, συγκέντρωσαν το 41% των προβολών στο YouTube, έχοντας κατά μέσο όρο περίπου 5000 προβολές ανά εργασία. Οι διπλωματικές εργασίες συγκέντρωσαν περίπου 2800 προβολές ανά εργασία και οι διδακτορικές διατριβές περίπου 500 προβολές ανά εργασία. Φαίνεται να ισχύει πως επειδή τα θέματα που μελετούν οι πτυχιακές εργασίες είναι πιο προσιτά στο ευρύ κοινό συγκεντρώνουν γενικά μεγαλύτερο πλήθος προβολών, το οποίο μειώνεται όσο πιο εξειδικευμένο είναι το θέμα σε μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο.


Τα Σχήματα 2 και 3 απεικονίζουν τον αριθμό των εργασιών ανά έτος σύμφωνα με την ημερομηνία δημοσίευσής τους ανά κατηγορία (διά ζώσης και εξ αποστάσεως) αλλά και τα αντίστοιχα ποσοστά. Σύμφωνα με τα Σχήματα αυτά, εντοπίστηκαν εργασίες από το 2013 και μετά, με τον αριθμό τους να αυξάνει ειδικά μετά το 2020 όπου λόγω της πανδημίας covid19, ξεκίνησαν να αυξάνονται οι εξ αποστάσεως παρουσιάσεις εργασιών. Σήμερα σύμφωνα με το Σχήμα 3, έχουμε συνολικά ίσο αριθμό εξ αποστάσεως και διά ζώσης, ενώ στον αριθμό προβολών προηγούνται οι διά ζώσης με 67% έναντι 33% των εξ αποστάσεως, έχοντας όμως και το πλεονέκτημα της κατά μέσο όρο παλαιότερης ανάρτησής τους στο διαδίκτυο.
Στην Εικόνα 1 εμφανίζονται στιγμιότυπα από παρουσιάσεις των τριών πρώτων εργασιών σε αριθμό προβολών και οι σχετικοί σύνδεσμοι των βίντεος από το YouTube. Οι δύο πρώτες αφορούν διά ζώσης παρουσιάσεις, ενώ η τρίτη αφορά εξ αποστάσεως, η οποία παρόλο που είναι αρκετά πρόσφατη (2022) έχει ήδη συγκεντρώσει 16000 προβολές. Στον Πίνακα 1 εμφανίζονται οι 10 πρώτες σε κατάταξη των εργασίες σύμφωνα με τον αριθμό προβολών τους στο YouTube με τους αντίστοιχους συνδέσμους. Η πρώτη σε κατάταξη είναι διπλωματική εργασία του Τμήματος ΗΜΜΥ του ΑΠΘ, με περίπου 28000 προβολές και χρονολογία ανάρτησης το 2013. Η δεύτερη σε κατάταξη είναι πτυχιακή εργασία του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ, με περίπου 18000 προβολές και χρονολογία ανάρτησης το 2020. Αξίζει να σημειωθεί πως ανάμεσα στις πέντε πρώτες, οι τέσσερις είναι πτυχιακές εργασίες, γεγονός που ενισχύει και το προηγούμενο συμπέρασμα σχετικά με το μεγάλο αριθμό προβολών των πτυχιακών εργασιών.
Στα Σχήματα 4 και 5 εμφανίζεται η κατάταξη των Πανεπιστημίων και των Τμημάτων τους αναφορικά με τον αριθμό των προβολών των εργασιών. Σύμφωνα με την κατάταξη των Πανεπιστημίων, στην πρώτη θέση βρίσκεται το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο (ΕΛΜΕΠΑ) με 28.6%, δεύτερο είναι το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ) με 22.6% και τρίτο είναι το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) με 20.3%.
Σύμφωνα με την κατάταξη των Τμημάτων Πανεπιστημίων του Σχήματος 5, στην πρώτη θέση βρίσκεται το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ με 28.6%, ενώ στην δεύτερη και τρίτη θέση είναι τα Τμήματα ΗΜΜΥ του ΠΔΜ και του ΑΠΘ με ποσοστά 14.4% και 14.2%, αντίστοιχα. Το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (ΔΕΤ) του ΕΛΜΕΠΑ με 28.6%, συγκεντρώνει τις προβολές που έχουν τα δύο Τμήματα του ΗΜΜΥ του ΠΔΜ και του ΑΠΘ μαζί, έχοντας κατά μέσο αριθμό 8000 προβολές ανά εργασία, ενώ από τον Πίνακα 1 προκύπτει ότι τρεις εργασίες από το Τμήμα ΔΕΤ του ΕΛΜΕΠΑ βρίσκονται στις πέντε πρώτες θέσεις σε κατάταξη εργασίες σύμφωνα με τον αριθμό προβολών τους στο YouTube. Τα παραπάνω στοιχεία αποδεικνύουν την ξεκάθαρα ανοδική του πορεία του Τμήματος ΔΕΤ η οποία διασφαλίζεται και από την πρόσφατη ένταξή του και στο δεύτερο επιστημονικό πεδίο. Το Τμήμα ΔΕΤ αποδεδειγμένα πληροί όλα τα Ακαδημαϊκά Κριτήρια και ξεκίνησε δωρεάν το πρώτο Μεταπτυχιακό στην Ελλάδα στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό το 2021.


(α) https://www.youtube.com/watch?v=HyHdJOLCSug
(β) https://www.youtube.com/watch?v=xDrZ-oDssxs
(γ) https://www.youtube.com/watch?v=p-d_ZeLDhPw
α/α | Πανεπιστήμιο | Τμήμα | Προβολές | Τύπος (ΠΤΥΧΙΑΚΗ/ΜΕΤ./ΔΙΔ) | ΘΕΜΑ | Έτος ανάρτησης | URL |
1 | ΑΠΘ | ΗΜΜΥ | 27980 | Διπλωματική | GPU Accelerated Volume Rendering for use in 2D-3D registration | 2013 | https://www.youtube.com/watch?v=HyHdJOLCSug |
2 | ΕΛΜΕΠΑ | Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας | 17922 | ΠΤΥΧΙΑΚΗ | Ομαδοποίηση Εικόνων με Βάση το Περιεχόμενο | 2020 | https://www.youtube.com/watch?v=xDrZ-oDssxs |
3 | ΕΛΜΕΠΑ | Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας | 15917 | ΠΤΥΧΙΑΚΗ | Mελέτη recommender system και ανάπτυξη mobile- app με προτεινόμενους προορισμούς βασισμένο σε δεδομένα gps | 2022 | https://www.youtube.com/watch?v=p-d_ZeLDhPw |
4 | ΠΑΠΕΙ | Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής | 15177 | ΠΤΥΧΙΑΚΗ | Οργανική προσέγγιση στη παραγωγική συναρμολόγηση των προϊόντων | 2014 | https://www.youtube.com/watch?v=2Wz_hBOvZ-4 |
5 | ΕΛΜΕΠΑ | Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας | 14612 | ΠΤΥΧΙΑΚΗ | Ο ρόλος της πρακτικής άσκησης στις ξενοδοχειακές μονάδες πολυτελείας | 2017 | https://www.youtube.com/watch?v=guMwNg8qxuE |
6 | ΠΔΜ | ΗΜΜΥ | 11904 | Διπλωματική | Πλατφόρμα διαχείρισης Ρομποτικής Συστημάτων | 2021 | https://youtu.be/Lype8imk3HU?list=LL |
7 | ΠΔΜ | ΗΜΜΥ | 11904 | Διπλωματική | Σχεδιασμός και υλοποίηση website πλατφόρμας για τη διαχείριση ρομποτικών συστημάτων | 2021 | https://www.youtube.com/watch?v=Lype8imk3HU |
8 | ΠΔΜ | Μηχανολόγων Μηχανικών | 7049 | Διπλωματική | Εφαρμογές MATLAB σε φωτοβολταϊκά συστήματα | 2012 | https://www.youtube.com/watch?v=a0NQKIQ5aCY |
9 | ΑΠΘ | Πολιτικών Μηχανικών | 6852 | Διπλωματική | Δυναμική ανάλυση πεζογέφυρας Τεμπών από μετρήσεις πεδίου | 2014 | https://youtu.be/AeAhQpyQdnc?list=LL |
10 | ΠΔΜ | Οικονομικών Επιστημών | 6065 | Διπλωματική | Εφαρμογές μάρκετινγκ στο δημόσιο τομέα | 2018 | https://www.youtube.com/watch?v=YWoLw-Ehx5E |
Πίνακας 1. Οι 10 πρώτες σε κατάταξη εργασίες σύμφωνα με τον αριθμό προβολών τους στο YouTube.
Μιχάλης Περονικολής, Ελευθερία Κυριακίδη και Κωνσταντίνος Παναγιωτάκης.