Στο πλαίσιο σχεδίου Εrasmus+ Δράση ΚΑ122 Μαθησιακής κινητικότητας ατόμων στον τομέα Σχολικής Εκπαίδευσης με τίτλο: «Ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά: Το παρελθόν στο παρόν για το μέλλον» οι εκπαιδευτικοί του 44ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου Διακάκη Γεωργία και Κατούφα Παρασκευή και η συντονίστρια του έργου Βαρδιάμπαση Τερψιχόρη συμμετείχαν σε δραστηριότητα επιτόπιας παρακολούθησης (Job Shadowing) στα Σχολεία Agrupamento de Escolas da Ericeira , EB1/ Jl da Ericeira (σχολείο Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης) & Escola –EB-S “Antonio Bento Franco” (Σχολείο Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης) στην πόλη Εriceira της Πορτογαλίας από 21-25 Νοεμβρίου 2022. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το σχολείο υποδοχής είναι ουσιαστικά μια ομάδα σχολείων που περιλαμβάνει Προσχολική, Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2.700 μαθητές) και έτσι οι συμμετέχουσες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μαθήματα σε τάξεις όλων των επιπέδων. Το σχολείο αξιοποιεί συστηματικά την ψηφιακή τεχνολογία και υλοποιεί πολλά καινοτόμα προγράμματα, τόσο ευρωπαϊά έργα Εrasmus, όσο και άλλα, πχ. Προγράμματα περιβαλλοντικά και αειφορίας (έχουν πράσινη σημαία οικολογικού σχολείου).
Η προετοιμασία της παρακολούθησης της εργασίας των Ελλήνων εκπαιδευτικών, η υποδοχή, η ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του σχολείου, όσο και η διαμονή στην πόλη σχεδιάστηκαν άψογα χάρη στη συνεργασία του ελληνικού σχολείου με την συντονίστρια των προγραμμάτων Erasmus του πορτογαλικού Σχολείου κ. Violante Grillo.
Οι Πορτογάλοι εκπαιδευτικοί του Σχολείου άνοιξαν με προθυμία και εγκαρδιότητα τις τάξεις τους, εξήγησαν τον τρόπο διδασκαλίας τους, τις ψηφιακές εφαρμογές που χρησιμοποιούν, τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών, κλπ. Οι συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να βιώσουν μέσα από την ένταξή τους στο καθημερινό ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων τον τρόπο διδασκαλίας στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά τόσο σε τμήματα πρωτοβάθμιας (γενικές και ειδικές τάξεις) όσο και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, να γνωρίσουν το πορτογαλικό εκπαιδευτικό σύστημα και να συζητήσουν για το αντίστοιχο ελληνικό.
Οι γνώσεις, οι δεξιότητες, οι εμπειρίες αλλά και τα συναισθήματα που αποκόμισαν θα αποτελέσουν πηγή προβληματισμού, για αυτό προγραμματίζονται ήδη δράσεις για τη διάχυση των αποτελεσμάτων της κινητικότητας στη σχολική κοινότητα αλλά και ενέργειες για την ενσωμάτωση καλών πρακτικών που ξεχώρισαν. Ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι οι περισσότερες διδακτικές πρακτικές δύσκολα θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στα ελληνικά σχολεία λόγω έλλειψης πόρων και υποδομών αν δεν γίνει μια γενικότερη αλλαγή στο σχεδιασμό της εθνικής μας πολιτικής για την εκπαίδευση.
Εκτός από την επιτόπια παρακολούθηση εργασίας στο σχολείο, οι Ελληνίδες εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν αξιοθέατα και μνημεία ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής όπως το παλάτι – μοναστήρι της Μάφρα, την παραμυθένια Σίντρα με το ιδιαίτερο πολύχρωμο παλάτι Πένα, το μοναστήρι των Ιερωνυμιτών , τον Πύργο της Μπελέμ και το μνημείο των ανακαλύψεων στη Λισαβόνα.
Από όλη αυτή την εμπειρία έγινε σαφές ότι η ανταλλαγή και η συνεργασία συμβάλλουν σημαντικά στην ανανέωση και διεύρυνση των γνώσεων και των δεξιοτήτων μας.
Ταυτόχρονα ενισχύθηκε η ευρωπαϊκή μας ταυτότητα και η παρουσία και συμμετοχή μας στο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό γίγνεσθαι, που ήταν και ένας από τους βασικότερους στόχους του παρόντος σχεδίου Erasmus.