Οι ακάλυπτες θέσεις από οδηγούς σε λεωφορεία και τουριστικά πούλμαν αυξάνονται στην Ευρώπη, σύμφωνα με έκθεση από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Οδικών Μεταφορών IRU.
Όπως προβλέπεται η κατάσταση θα χειροτερέψει πολύ τα επόμενα πέντε χρόνια αν δεν υπάρξουν μέτρα αντιμετώπισης της.
- Η Ευρώπη έχει 105.00 ακάλυπτες θέσεις οδηγών λεωφορείων και πούλμαν, το 10% του συνόλου. Πρόκειται για αύξηση 54% από το 2022, επηρεάζοντας τις υπηρεσίες για εκατομμύρια χρήστες.
- Πάνω από το 80% των επιχειρήσεων λεωφορείων και πούλμαν αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες για την κάλυψη θέσεων οδηγών.
- Οι ελλείψεις οδηγών προβλέπεται να υπερδιπλασιαστούν σε πέντε χρόνια, φτάνοντας τις 275.000.
- Μόνο το 3% των οδηγών είναι κάτω των 25 ετών και μόλις το 16% είναι γυναίκες.
«Οι εταιρείες μεταφορών σε όλη την Ευρώπη αγωνίζονται να βρουν οδηγούς. Ήδη διακόπτονται οι υπηρεσίες λόγω έλλειψης οδηγών, δήλωσε ο Umberto de Pretto, Γενικός Γραμματέας στον IRU.
Η έλλειψη οδηγών λεωφορείων και πούλμαν έχει αυξηθεί κατά 54% από πέρυσι.
Ωστόσο, αυτό που είναι ακόμη πιο ανησυχητικό είναι το χαμηλό ποσοστό νέων που εισέρχονται στο επάγγελμα σε σύγκριση με το υψηλό ποσοστό των ηλικιωμένων οδηγών που συνταξιοδοτούνται».
Η προοπτική έως το 2028
Οι ελλείψεις οδηγών λεωφορείων και πούλμαν στην Ευρώπη προβλέπεται να υπερδιπλασιαστούν έως το 2028.
Πάνω από 1,2 εκατομμύρια οδηγοί λεωφορείων και πούλμαν πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια, ενώ το ποσοστό των νεοεισερχόμενων είναι σημαντικά χαμηλότερο.
Χωρίς δράση για την προσέλκυση και τη διατήρηση οδηγών, η Ευρώπη θα μπορούσε να έχει περισσότερες από 275.000 κενές θέσεις οδηγών λεωφορείων και πούλμαν έως το 2028.
Διαρκές δημογραφικό χάσμα
- Μόνο το 16% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν είναι γυναίκες, κάτω από τον μέσο όρο τόσο του συνολικού κλάδου των μεταφορών (22%) όσο και του ενεργού πληθυσμού (46%).
- Το επάγγελμα έχει επίσης γήρανση πληθυσμού. Λιγότερο από το 3% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν στην Ευρώπη είναι κάτω των 25 ετών, ενώ περισσότερο από το 40% είναι άνω των 55 ετών.
Διευκόλυνση πρόσβασης στο επάγγελμα
Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η ελάχιστη ηλικία οδήγησης για τη μεταφορά επιβατών είναι μεταξύ 21 και 24 ετών.
Το χάσμα «από το σχολείο με τον τροχό» αποτελεί βασικό εμπόδιο για την προσέλκυση νέων οδηγών.
Η ελάχιστη ηλικία οδήγησης θα πρέπει να μειωθεί σε μεμονωμένες χώρες χωρίς να συνοδεύονται από περιορισμούς απόστασης, όπως το όριο των 50 χιλιομέτρων.
Το να γίνεις οδηγός είναι επίσης ακριβό λόγω του υψηλού κόστους άδειας, εκπαίδευσης και ασφάλισης. Για παράδειγμα, στη Γερμανία, κοστίζει 9.000 ευρώ, κατά μέσο όρο, η απόκτηση άδειας, πάνω από το τετραπλάσιο του κατώτατου μηνιαίου μισθού.
«Η είσοδος σε ένα επάγγελμα που αποτελεί ουσιαστική υπηρεσία για εκατομμύρια Ευρωπαίους πολίτες θα πρέπει να διευκολύνεται από τις ρυθμιστικές αρχές και όχι να εμποδίζεται», τονίζει ο Umberto de Pretto.
Οδηγοί τρίτων χωρών
Η Ευρώπη με τη γήρανση του πληθυσμού δεν έχει εργατικό δυναμικό που μπορεί να μην επαρκεί για να καλύψει το χάσμα των οδηγών.
Οι χώρες με πλεόνασμα επαγγελματιών οδηγών θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στην κάλυψη του κενού.
Επί του παρόντος, μόνο το 5% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν στην ΕΕ είναι υπήκοοι τρίτων χωρών.
Σύμφωνα με τον IRU η πρόσβαση των ειδικευμένων οδηγών τρίτων χωρών στο επάγγελμα στην Ευρώπη θα πρέπει να διευκολυνθεί.