Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024
11.6 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Σπύρος Καλλέργης: Ο αγωγός East-Med στην Κορακιά

Πρέπει να διαβάσετε

Πρόκειται για έναν μελετώμενο Διασυνδετήριο Υποθαλάσσιο Αγωγό Φυσικού Αερίου που θα συνδέει το Ισραήλ, την Κύπρο, την Κρήτη [Κορακιά], την Πελοπόννησο, τη Δυτική Ελλάδα και θα τερματίζει στο Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.

 Από κει, μέσω του αγωγού IGI –  Poseidon, θα φέρνει το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου στην Ιταλία [Οτράντο] και μέσω αυτής, στην υπόλοιπη Ευρώπη. Είναι τεχνικά ένα πολύ δύσκολο έργο, αφού τα βάθη που θα ποντιστεί ο αγωγός στη θάλασσα, φτάνουν ακόμη και τα 3.000 μ.

Θα ξεκινά σε απόσταση 170 χλμ. νότια από τις ακτές της Κύπρου και θα έχει συνολικό μήκος 2.200 χλμ. και 3 σταθμούς συμπίεσης ενδιάμεσα, με συνέπεια να είναι το μεγαλύτερο στο είδος του έργο στον κόσμο.

 Σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, με δυνατότητα στο μέλλον να ανέλθει στα 16 δισ. κυβικά μέτρα.

Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 6 – 7 δισ. ευρώ και το Ισραήλ θα συνεισφέρει το μεγαλύτερο ποσοστό. Οι εργασίες θα διαρκέσουν 5 έτη. Προβληματίζει όμως πέραν των άλλων και η σεισμικότητα της περιοχής.

Σημειώνεται ότι ανάλογα έργα, αναφορικά με τις δυσκολίες υλοποίησης λόγω του θαλάσσιου βάθους, έχουν ήδη κατασκευασθεί (αγωγός Med Gas Αλγερία – Ισπανία), ή είναι σε φάση κατασκευής (αγωγός Gaisi  Αλγερία – Ιταλία). Σαν μεγέθη όμως, είναι σημαντικά μικρότερα.

 

Ο αγωγός  East Med, έχει ήδη ενταχθεί στον κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της Ε.Ε. από το 2013 και χρηματοδοτείται αναλόγως. Ήδη, η Ε.Ε. έχει διαθέσει 100 εκατ. δολάρια, για τη μελέτη βιωσιμότητας του έργου.

ΕΙΚΟΝΑ 1

 

Η Ελληνική πλευρά  θεωρεί το συγκεκριμένο έργο σαν τεχνικά εφικτό και οικονομικά ανταγωνιστικό και βιώσιμο, σε αντιδιαστολή με κάθε άλλη εναλλακτική λύση μεταφοράς του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη (π.χ. αγωγός μέσω Τουρκίας).

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην Ανατολική Μεσόγειο (δεν συμπεριλαμβάνεται το Οικόπεδο 10 της Κυπριακής ΑΟΖ) τα βεβαιωμένα κοιτάσματα φυσικού αερίου, που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα, είναι:

  • Tamar [Ισραήλ] –    280 δισ. κυβικά μέτρα
  • Leviathan [Ισραήλ] – 620 δισ. κυβικά μέτρα
  • Αφροδίτη [Κύπρος]- 140 δισ. κυβικά μέτρα
  • Zor [Αίγυπτος] –      850 δισ. κυβικά μέτρα

 

Για να υπάρξει ένα μέτρο σύγκρισης, η ετήσια κατανάλωση της Ελλάδας σε φυσικό αέριο, ανέρχεται σε 3 – 4 δισ. κυβικά μέτρα!

Σύμφωνα πάντως με τις τελευταίες εκτιμήσεις των ειδικών, η ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, μπορεί τελικά να περιέχει σημαντικά περισσότερα από 7 τρισ. Κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.

Στην ίδια φιλοσοφία εντάσσονται και οι «διαρροές» από την Exxon Mobil και τις Κυπριακές Αρχές, που είδαν το φως της δημοσιότητας [χωρίς επίσημη όμως ανακοίνωση] στις 14-2-2019, ότι το κοίτασμα του φυσικού αερίου που ανακαλύφθηκε στο «Οικόπεδο 10» της Κυπριακής ΑΟΖ, μετά από την πρόσφατη γεώτρηση, είναι εφάμιλλο του κοιτάσματος Zor της Αιγύπτου!

 

Πάντως, σύντομα αναμένονται επίσημες ανακοινώσεις που θα ξεκαθαρίσουν το τοπίο.

Ο προγραμματισμός για την υλοποίηση του East Med επί της ουσίας έχει θορυβήσει την Τουρκία, η οποία αντιλαμβάνεται πλέον με τον πιο εμφαντικό τρόπο, ότι τίθεται εκτός του παιχνιδιού.

Πάντως, η υλοποίηση τέτοιων έργων, εκτός από τις γεωπολιτικές παραμέτρους που τα επηρεάζουν, εξαρτάται πρώτα απ’ όλα από τα χρηματοοικονομικά τους στοιχεία.

 

Δηλαδή, ανεξάρτητα από όσες πολιτικές συναντήσεις και αν γίνουν ανάμεσα σε Ελλάδα, Κύπρο, Ισραήλ και Αίγυπτο και όσο καλή διάθεση κι αν υπάρχει, ο αγωγός θα γίνει μόνο εάν είναι κερδοφόρος.

Γεγονός πάντως είναι, ότι ο αγωγός έχει μεγάλες πιθανότητες υλοποίησης, γιατί μετριάζει την εξάρτηση της Ευρώπης σε φυσικό αέριο από τη Ρωσία και τους Άραβες.

Και στην Ευρώπη σήμερα επικρατεί η αρχή, ότι ένα κράτος είναι σχετικά εξασφαλισμένο, μόνο όταν έχει τροφοδοσία σε φυσικό αέριο από τρεις [3] διαφορετικές πηγές.

 

Υπενθυμίζουμε ότι ακόμα νωρίτερα από τον East Med, θα υλοποιηθεί η υποθαλάσσια στρατηγικής σημασίας διασύνδεση με καλώδιο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Κρήτης (Κορακιάς) – Κύπρου – Ισραήλ, που θα άρει την ενεργειακή απομόνωση των δύο αυτών χωρών.

Τελειώνοντας, δεν χρειάζεται πιστεύουμε να τονίσουμε τη σπουδαιότητα και τη γεωπολιτική ισχύ που αποκτά η χώρα μας, με τέτοιου επιπέδου διασυνδέσεις.

EIKONA 2

 

Καλώς να ορίσει λοιπόν η ανάπτυξη και η πρόοδος και η ειρηνική συνύπαρξη και αλληλοβοήθεια των λαών.

 

Όμως και ο Δήμος Μαλεβιζίου θα παίξει στα χρόνια που έρχονται κομβικό ρόλο με το Ενεργειακό Κέντρο, τρομακτικής σπουδαιότητας για Ανατολή και Δύση, που θα φιλοξενηθεί στην περιοχή “Κορακιά”.

 

Καλά όλα αυτά, αλλά πέστε μας, που ταιριάζει σ’ αυτό το τοπίο η πεισματική άρνηση της Ελληνικής Πολιτείας να προγραμματίσει και να εκτελέσει το έργο διανομής φυσικού αερίου στην Κρήτη, τη στιγμή μάλιστα που τα περισσότερα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας, έχουν αυτό το ευεργέτημα;

 

Eμείς δηλαδή αύριο, μεθαύριο θα παράγουμε και θα διακινούμε διεθνώς τον πλούτο που λέγεται φυσικό αέριο, χωρίς να έχουμε το στοιχειώδες δικαίωμα συμμετοχής στη χρήση του;

 

Δεσμευόμαστε ως νέα Δημοτική Αρχή ότι θα πιέσουμε την κυβέρνηση, ώστε στη μελέτη για τον νέο ΒΟΑΚ να εντάξει και τους αγωγούς διανομής του φυσικού αερίου, τουλάχιστον σε 1η φάση τα μεγάλα αστικά συγκροτήματα του νησιού μας.

 

Με εκτίμηση,

Το γραφείο τύπου της παράταξης “Ενωμένο Μαλεβίζι”

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα