Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024
11.3 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Σκυλακάκης: Κίνητρα για να ενισχυθούν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές

Πρέπει να διαβάσετε

Hκάλυψη του επενδυτικού κενού αποτελεί βασική προτεραιότητα της οικονομικής πολιτικής καθώς βγαίνουμε από την κρίση, επισημαίνει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Η» ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, υπογραμμίζοντας ότι «αυτό σημαίνει δραστική μείωση της ανεργίας, αύξηση των εισοδημάτων και αύξηση της συνολικής παραγωγικότητας της οικονομίας».

Εκτιμά ότι μόνιμες αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία θα συμβούν μόνο εάν δεν επανέλθει η ζήτηση στους κλάδους που επλήγησαν. «Αν όπως φαίνεται, με τη βοήθεια της αναβαλλόμενης κατανάλωσης, των αποταμιεύσεων, τη βοήθεια του Ταμείου Ανάκαμψης και της διεθνούς ανάκαμψης που είναι επίσης δυναμική, επανέλθει η ζήτηση στην εστίαση, το λιανεμπόριο και με κάποια καθυστέρηση και στον τουρισμό, τότε δεν υπάρχει λόγος για να μην υπάρχει η αντίστοιχη απασχόληση και ο αντίστοιχος αριθμός επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας, εφόσον θα υπάρχει ο αντίστοιχος τζίρος», αναφέρει.

Ταυτόχρονα, προαναγγέλλει περαιτέρω κίνητρα για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, αφού «αποτελούν τη βάση της μείωσης της γκρίζας οικονομίας και της παράλληλης μείωσης και των φορολογικών συντελεστών και του ασφαλιστικού κόστους».

Ο Θεόδωρος Σκυλακάκης υποστηρίζει ότι αυτό που ενδιαφέρει την κυβέρνηση είναι η άνοδος των πραγματικών μισθών που πράγματι καταβάλλονται, ενώ οι επόμενες κινήσεις όσον αφορά στις μειώσεις φόρων και εισφορών θα εξεταστούν όταν θα μετρηθεί πιο καλά η αντίδραση της οικονομίας.

H μεγαλύτερη ανησυχία που έχει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών όσον αφορά στην υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης είναι οι δικαστικές προσφυγές σε διαγωνισμούς που εισάγουν μη προβλέψιμες χρονικά καθυστερήσεις, ενώ ο μεγαλύτερος κίνδυνος που μπορεί να υπονομεύει, κατά την εκτίμησή του, την πορεία προς την ανάκαμψη είναι «το απρόβλεπτο».

Κύριε υπουργέ, η EΚΤ πρόσφατα υποστήριξε ότι η αποτελεσματικότητα του Ταμείου Ανάκαμψης περιορίζεται από την ικανότητα των κρατών-μελών να απορροφήσουν τα κονδύλια και ειδικά όσον αφορά την Ελλάδα ότι μπορεί να μείνει αναξιοποίητο έως το 55% των πόρων. Συμμερίζεστε αυτή την εκτίμηση;

Δεν έχω δει αυτή την εκτίμηση. Έχω πει πολλές φορές ότι είναι μία πολύ δύσκολη υπόθεση η απορρόφηση των κονδυλίων καθώς θα πρέπει να διπλασιάσουμε τον ρυθμό απορρόφησης μέσα σε έναν χρόνο. Από την άλλη πλευρά, η χώρα αλλάζει και το ίδιο το Ταμείο έχει πολύ σοβαρές μεταρρυθμίσεις ακριβώς για να επιταχύνουμε αυτού του είδους τις διαδικασίες. Για παράδειγμα εισάγουμε ένα σύστημα ανταπόδοσης για αυτόν τον λόγο πιλοτικά στο Δημόσιο με στόχο να πετύχουμε την απορρόφηση. Η καινούργια Ελλάδα, η Ελλάδα 2.0, που συμβολίζει το όνομα του Σχεδίου μας για την Ανάκαμψη, με την έννοια της δημιουργίας καινούργιων θεσμών, ψηφιακού και πράσινου μετασχηματισμού της οικονομίας όπως και του κράτους, αλλά προπαντός οι μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνει το σχέδιο μας, πιστεύω ότι θα διαψεύσουν όλες αυτές τις προβλέψεις που αφορούν το παρελθόν και όχι το μέλλον.

Ποια είναι η μεγαλύτερη ανησυχία σας για την υλοποίηση του εθνικού σχεδίου;

Οι προσφυγές σε διαγωνισμούς που εισάγουν μη προβλέψιμες χρονικά καθυστερήσεις. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αποφύγουμε όσο το δυνατό. Επίσης δεν πρέπει να υπάρχουν αναίτιες γραφειοκρατικές καθυστερήσεις. Κάτι που μπορεί να φύγει σε δύο ημέρες να φεύγει σε 15 ημέρες. Από εκεί και πέρα αντικειμενικά έχουμε κάνει ένα καλό σχέδιο και ο καλός σχεδιασμός θα βοηθήσει χωρίς αμφιβολία και την απορρόφηση.

Πρέπει να αποφύγουμε όσο το δυνατό προσφυγές σε διαγωνισμούς που εισάγουν μη προβλέψιμες χρονικά καθυστερήσεις.

Ο κύκλος των μέτρων ενίσχυσης φαίνεται να ολοκληρώνεται. Εκφράζονται φόβοι ότι η διαδικασία αποσωλήνωσης της ελληνικής οικονομίας μπορεί να οδηγήσει σε λουκέτα και αύξηση των απολύσεων…

Η βίαιη αυτή κρίση που ζήσαμε ασφαλώς θα έχει κάποιες επιπτώσεις. Όμως μόνιμες αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία θα συμβούν μόνο εάν δεν επανέλθει η ζήτηση στους κλάδους που επλήγησαν. Αν, όπως φαίνεται, με τη βοήθεια της αναβαλλόμενης κατανάλωσης, των αποταμιεύσεων, τη βοήθεια του Ταμείου Ανάκαμψης και της διεθνούς ανάκαμψης που είναι επίσης δυναμική, επανέλθει η ζήτηση στην εστίαση, το λιανεμπόριο και με κάποια καθυστέρηση και στον τουρισμό, τότε δεν υπάρχει λόγος για να μην υπάρχει η αντίστοιχη απασχόληση και ο αντίστοιχος αριθμός επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας, εφόσον θα υπάρχει ο αντίστοιχος τζίρος. Αυτό είναι το κλειδί. Ασφαλώς κάποιοι που ήταν πολύ αδύνατοι πριν από την κρίση μπορεί να πληγούν δυσανάλογα, ασφαλώς θα υπάρξουν κάπου καινούργιες θέσεις εργασίας και κάποιες παλιές θα χαθούν, αλλά εάν η οικονομία μπει στην ανάκαμψη που περιμένουμε, μόνιμο πρόβλημα δεν θα έχουμε. Δομικό οικονομικό πρόβλημα δεν θα έχουμε.

Εάν η οικονομία μπει στην ανάκαμψη που περιμένουμε δεν θα έχουμε δομικό οικονομικό πρόβλημα.

Ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι που μπορεί να υπονομεύσουν αυτή την πορεία; Ένα τέταρτο κύμα;

Το απρόβλεπτο. Αυτό που δεν μπορούμε να προβλέψουμε, ο «μαύρος κύκνος». Γιατί μετά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο καταλάβαμε καλά ότι οι «μαύροι κύκνοι» είναι συχνότεροι από ό,τι πιστεύαμε. Με την εξαίρεση όμως του απρόβλεπτου, φυσιολογικά τα πράγματα θα πάνε πολύ καλύτερα. Και για την Ελλάδα μπορεί να υπάρχει ένα πολύ καλό σενάριο «κρυμμένο» στο γεγονός ότι επί πολλά χρόνια περάσαμε δυσκολίες. Για παράδειγμα, βλέπω ότι η αγορά των ακινήτων μπορεί να κινηθεί πολύ καλύτερα και πολύ πιο μαζικά από ό,τι φανταζόμαστε, ενώ οι εξαγωγές μας επέδειξαν εξαιρετική αντοχή στη διάρκεια της κρίσης της πανδημίας. Επίσης αρχίζει και εμφανίζεται μια τάση επενδύσεων διεθνών επιχειρήσεων στην έρευνα και ανάπτυξη (R&D) στην Ελλάδα. Η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό έχει βελτιωθεί πολύ σημαντικά. Όλα αυτά είναι οι ποιοτικές αλλαγές οι οποίες μπορεί αθροιζόμενες να δημιουργήσουν τελικά ένα πολύ θετικό ποσοτικό αποτέλεσμα.

Μετά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο καταλάβαμε καλά ότι οι «μαύροι κύκνοι» είναι συχνότεροι από ό,τι πιστεύαμε.

Λέγεται, όμως, ότι κάθε κρίση γίνεται ευκαιρία για να επιβιώνουν οι επιχειρήσεις «ζόμπι». Πώς θα αποτραπεί αυτό το ενδεχόμενο;

Επιχειρήσεις που επιβίωσαν μετά από μια δεκαετία κρίσης, για κάποιο λόγο επιβίωσαν. Δεν θα χρησιμοποιούσα λοιπόν τέτοια ορολογία. Αυτό που θα ήθελα να επισημάνω όμως, είναι ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που επιβιώνουν μετέχοντας στην γκρίζα οικονομία και ανταγωνιζόμενες τις υπόλοιπες με τη μη πληρωμή φόρων και εισφορών. Εκεί θα κάνουμε μια προσπάθεια με κίνητρα και ελέγχους να τις σπρώξουμε και να τις τραβήξουμε ταυτόχρονα έξω από τη γκρίζα οικονομία. Δεν είναι βέβαιο, όμως, ότι όλες θα ακολουθήσουν αυτόν τον δρόμο. Για τον σκοπό αυτό άλλωστε έχουμε κάνει μια μεγάλη μείωση φόρων και εισφορών. Η μείωση των εισφορών είναι 4 μονάδες και η φορολογία επιχειρήσεων ήταν όταν ήρθαμε στο 28% και τώρα είμαστε στο 22%.

Θα κάνουμε προσπάθεια με κίνητρα και ελέγχους να τραβήξουμε επιχειρήσεις έξω από τη γκρίζα οικονομία.

Και με προοπτική να υπάρχει συνέχιση αυτής της πολιτικής μειώσεως φόρων και εισφορών και το 2022…

Αυτά θα τα δούμε όταν θα μετρήσουμε πιο καλά την αντίδραση της οικονομίας. Το σίγουρο είναι ότι η κυβέρνηση ήρθε με μια ατζέντα την οποία υπηρέτησε με συνέπεια και στη διάρκεια της κρίσης παρά τις τεράστιες δυσκολίες. Και προφανώς θα συνεχίσει να την υπηρετεί και μετά.

Στη διάρκεια της κρίσης ήμασταν υποχρεωμένοι να κάνουμε μια τεράστια οργανωτική και διοικητική προσπάθεια με εκατοντάδες υπουργικές αποφάσεις, εγκυκλίους, νόμους κ.λπ. για να πολεμήσουμε την πανδημία και ταυτόχρονα να αντιμετωπίσουμε το μεταναστευτικό, την επιθετικότητα της γειτονικής μας χώρας και την οικονομική πλευρά της κρίσης εκτός από την υγειονομική. Και καταφέραμε να καταρτίσουμε ταυτόχρονα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο Ανάκαμψης με ταχύτητα και ποιοτικά. Όλα αυτά τα πετύχαμε. Αποδείξαμε ότι η κυβέρνηση και οι κρατικοί φορείς έχουν απόθεμα ικανότητας και δυνάμεων. Αυτό τώρα σε μία περίοδο πιο ομαλή θα πρέπει να το στρέψουμε προς την Ανάκαμψη. Γι’ αυτό είμαι αισιόδοξος.

Θα δώσετε περαιτέρω κίνητρα για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών;

Τα κίνητρα εξακολουθούν και ισχύουν. Yπάρχουν και κάποια ακόμα που περιλαμβάνονται ως μεταρρύθμιση στο σχέδιο Ανάκαμψης. Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι η βάση της μείωσης της γκρίζας οικονομίας και της παράλληλης μείωσης και των φορολογικών συντελεστών και του ασφαλιστικού κόστους. Γιατί όσο λιγότερη γκρίζα οικονομία έχουμε τόσο χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές μπορούμε να έχουμε για το ίδιο δημοσιονομικό αποτέλεσμα και ταυτόχρονα τόσο πιο δίκαιη είναι η κατανομή των κοινωνικών πόρων. Γιατί να μην ξεχνάμε ότι μία από τις ανισότητες που υπάρχουν στη χώρα, είναι η ανισότητα μεταξύ αυτών που δηλώνουν και πληρώνουν και αυτών που δεν δηλώνουν και όχι μόνο δεν πληρώνουν αυτά που θα έπρεπε αλλά πολλοί εισπράττουν και επιπλέον πόρους ως κοινωνικές ενισχύσεις ακριβώς επειδή δεν δηλώνουν τα πραγματικά τους εισοδήματα.

Yπάρχουν νέα κίνητρα για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές ως μεταρρύθμιση στο σχέδιο Ανάκαμψης.

Από την παρακολούθηση της πορείας των ηλεκτρονικών συναλλαγών τους τελευταίους μήνες, εξακολουθεί να καταγράφεται παραβατικότητα σε ορισμένους κλάδους;

Δεν νομίζω ότι άλλαξαν οι συμπεριφορές. Περιορίστηκε το φαινόμενο, αλλά τα δομικά προβλήματα παραμένουν στους ίδιους κλάδους. Το μόνο που υπάρχει και συνιστά σημαντική διαφοροποίηση, είναι ότι επειδή το κράτος ενίσχυσε τις επιχειρήσεις με κριτήριο τον τζίρο και τα ποσοστά κέρδους, δηλαδή με αντικειμενικά κριτήρια, αυτή την φορά όσοι δήλωναν και πλήρωναν βγήκαν κερδισμένοι. Και είναι ίσως η πρώτη φορά, από όσο θυμάμαι, που έχει συμβεί αυτό. Αυτό ήταν και ένα μήνυμα αρκετά ισχυρό για την επιχειρηματική κουλτούρα στον τόπο μας. Αρκετοί το έχουν καταγράψει και βλέπουν ότι το μέλλον θα είναι διαφορετικό, καθώς προχωρούν και τα εργαλεία ελέγχου που θα καθιστούν πιο δύσκολη τη γκρίζα οικονομία.

Προχωρούν τα εργαλεία ελέγχου που θα καθιστούν πιο δύσκολη τη γκρίζα οικονομία.

Εurogroup και ΕΚΤ κάνουν λόγο για συνέχιση των μέτρων στήριξης και το 2022. Τι να περιμένουμε;

Τα μέτρα ενίσχυσης, αυτά που έχουν ένα πιο μόνιμο χαρακτήρα, όπως η μείωση της φορολογίας επιχειρήσεων και των ασφαλιστικών εισφορών, θα συνεχιστούν και το 2022. Δεν θα υπάρχει όμως ενίσχυση με τη μορφή βοήθειας για την αντιμετώπιση του πλήγματος που υπέστησαν οι επιχειρήσεις, αφού το 2022 προβλέπουμε μια πολύ ισχυρή ανάπτυξη. Συνεπώς σε περίοδο πολύ ισχυρής ανάπτυξης δεν έχει νόημα να παίρνεις μέτρα όπως αυτά της πανδημίας, παίρνεις μέτρα για να ενισχύσεις την ανάκαμψη και να δημιουργήσεις καινούργιες θέσεις εργασίας και επιχειρηματικές ευκαιρίες, ώστε οι επιχειρήσεις  να αρπάξουν αυτές τις ευκαιρίες και να βγουν από τη δυσκολία, όσες εκ των επιχειρήσεων βρίσκονται όντως σε δύσκολη θέση.

Η μείωση της φορολογίας επιχειρήσεων και των ασφαλιστικών εισφορών θα συνεχιστούν και το 2022.

Είναι σε εξέλιξη μια διαδικασία για την αύξηση του κατώτατου μισθού. Έστω και για ψυχολογικούς λόγους μετά από μια πολύ δύσκολη περίοδο, δεν πρέπει να ενισχυθεί το εισόδημα των χαμηλόμισθων;

Η ενίσχυση του εισοδήματος των εργαζομένων έρχεται όταν αλλάζει η σχέση μεταξύ ανεργίας και ζήτησης εργασίας. Αυτό είναι το κλειδί. Αλλιώς ο κατώτατος μισθός παραβιάζεται στην ουσία με την κακή χρήση της ευέλικτης απασχόλησης. Το είχαμε δει τα τελευταία χρόνια, να έχουμε σε πολλές περιπτώσεις ευέλικτη απασχόληση και πίσω από αυτή να υποκρύπτεται πλήρης απασχόληση και μαζική εισφοροδιαφυγή. Συνεπώς αυτό που θα πρέπει να βλέπουμε πρώτα δεν είναι τον κατώτατο μισθό, αλλά τον μέσο μισθό.

Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η άνοδος των πραγματικών μισθών που πράγματι καταβάλλονται. Πρέπει να ενισχυθεί το μερίδιο της μισθωτής εργασίας στην οικονομία. Αυτό έχω απόλυτη πεποίθηση  ότι είναι ανάγκη να γίνει. Πώς θα γίνει αυτό; Θα γίνει με μαζικές επενδύσεις, με περιορισμό της ανεργίας, με υψηλή ζήτηση για ποιοτικές θέσεις εργασίας και καθώς αυτό θα συμβαίνει θα δημιουργηθεί και το πλαίσιο για να ανέβει και ο κατώτατος μισθός, ακολουθώντας τον μέσο και πραγματικό μισθό ή πηγαίνοντας παράλληλα ή και με μικρή προήγηση. Αυτό που δεν πρέπει να γίνει στους αμέσως επόμενους μήνες κι ενώ υπάρχουν ακόμα πολλές επιχειρήσεις που κινούνται στο όριο, μέχρις ότου να αρχίσει η ανάκαμψη, είναι να επιφέρουμε κάποιο πλήγμα στα οικονομικά τους, που θα προκαλέσει δευτερογενή κρίση στις επιχειρήσεις, τώρα που είναι σε αυτή την ευαίσθητη φάση.

Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η άνοδος των πραγματικών μισθών που πράγματι καταβάλλονται.

Ποια είναι η βασική προτεραιότητα το επόμενο διάστημα, καθώς βγαίνουμε από την κρίση;

Η βασική προτεραιότητα είναι η κάλυψη του επενδυτικού κενού. Αυτό σημαίνει δραστική μείωση της ανεργίας, αύξηση των εισοδημάτων και αύξηση της συνολικής παραγωγικότητας της οικονομίας. Είχα πει ότι αν δεν έχεις επενδύσεις και δεν αυξήσεις την παραγωγικότητα δεν μπορούν να αυξηθούν οι πραγματικοί μισθοί. Δεν υπάρχει κάποιος μαγικός τρόπος να πετύχεις οικονομική ανάκαμψη. Πρέπει να έχεις καλούς και εκπαιδευμένους εργαζόμενους και ένα παραγωγικό επιχειρηματικό πρότυπο. Το επιδιώκουμε με το Ταμείο Ανάκαμψης, με τις μεταρρυθμίσεις εντός και εκτός ταμείου, με τις πολιτικές μας σε διάφορες αγορές όπως των ακινήτων, με τις προσπάθειες που κάνουμε στο εξωτερικό για να αλλάξουμε την εικόνα της χώρας. Όλα αυτά συρρέουν ως οι παραπόταμοι για να φτιάξουν ένα ποτάμι επενδύσεων που χρειάζεται η χώρα τα επόμενα χρόνια.

Στο Eurogroup της 17ης Ιουνίου θα υπάρξει εκτενής συζήτηση για τον χρόνο ισχύος της ρήτρας διαφυγής και μια πρώτη κουβέντα για την αναθεώρηση των ατσάλινων κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας. Πώς θα γίνει η επιστροφή από τα μέτρα στήριξης στη δημοσιονομική σταθερότητα και τι περιθώρια υπάρχουν για ρεαλιστικά πρωτογενή πλεονάσματα;

Υπάρχουν περιθώρια αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η δημοσιονομική σταθερότητα, για μια χώρα με μεγάλο δημόσιο χρέος όπως η Ελλάδα, είναι ακρογωνιαίος λίθος της οικονομικής πολιτικής.

Πηγή: imerisia.gr

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα