Στην ποιοτική διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης, στοχεύει η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για τα Μινωικά Ανάκτορα μεταξύ της Περιφέρειας Κρήτης και το Σωματείου «Διάζωμα».
«Σήμερα κυριαρχεί στην Κρήτη το μοντέλο: ήλιος, θάλασσα και σποραδικά οι επισκέπτες γεύονται τις άλλες ομορφιές του νησιού και με μη οργανωμένο τρόπο», δήλωσε στον περιφερειακό τηλεοπτικό σταθμό CRETA, ο Πρόεδρος του Σωματείου «Διάζωμα» και πρώην Υπουργός, Σταύρος Μπένος, προσθέτοντας χαρακτηριστικά πως ο στόχος μέσα από αυτήν τη συνεργασία είναι όλα τα «προικιά» της Κρήτης, να συνενωθούν και οι επισκέπτες να αποκτούν εν τέλει μια «μαγική» εμπειρία, από το χθες και το σήμερα της Κρήτης.
Επιδιώκεται από κοινού με το πλέον βέλτιστο τρόπο ο σχεδιασμός και η εφαρμογή μιας νέας Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (OXE), στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Κρήτης 2021-2027, με αντικείμενο μια Πολιτιστική
διαδρομή των Μινωικών Ανακτόρων , με προτεινόμενο τίτλο «ΜΙΝΩΑΣ».
«Θέλουμε οι επισκέπτες του νησιού να έχουν μια ολοκληρωμένη εικόνα του νησιού και φεύγοντας από την Κρήτη, να μην θυμούνται μόνο αποσπασματικές επισκέψεις» σημείωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού-Απόδημου Ελληνισμού Κώστας Φασουλάκης, με τον Σταύρο Μπένο παράλληλα, να κάνει λόγο για τη δημιουργία ενός ιστορικού περιπάτου στον πρώτο πολιτισμό της Ευρώπης.
Πιο συγκεκριμένα, το μνημόνιο συνεργασίας προβλέπει μεταξύ άλλων:
-Σχεδιασμό και υλοποίηση κατάλληλα επιλεγμένων τεχνικών έργων (π.χ αναβάθμιση και ανάδειξη μνημείων και υποδομών πρόσβασης σε αυτά), που θα αναδείξουν τον πολιτιστικό πλούτο της Περιφέρειας Κρήτης, θα αναβαθμίσουν ποιοτικά το τουριστικό προϊόν της Περιφέρειας, θα προσφέρουν στους επισκέπτες βιωματικές εμπειρίες κατά την επίσκεψη στα μνημεία της Περιφέρειας και θα δημιουργήσουν δικτυώσεις μεταξύ του κορυφαίου πολιτιστικού αποθέματος του νησιού, δηλαδή των μινωικών ανακτόρων, με την τοπική οικονομία και την επιχειρηματικότητα.
-Η ΟΧΕ προβλέπει επίσης την υλοποίηση αναγκαίων παρεμβάσεων / δράσεων «ήπιου» (soft) χαρακτήρα, που αποτελούν προϋπόθεση για τη δημιουργία ολοκληρωμένου προϊόντος στον πολιτιστικό τουρισμό. Οι δράσεις αυτές αφορούν σε θέματα προβολής/marketing του προορισμού, κατάρτισης επαγγελματιών, παροχής κρατικών ενισχύσεων στις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις του (ευρύτερου) τουριστικού τομέα, ενίσχυσης της δημιουργικής βιομηχανίας, υποστήριξης τοπικών δικτυώσεων επιχειρήσεων κ.λπ.
-Υλοποίηση των προβλεπόμενων παρεμβάσεων της ΟΧΕ και η εν συνεχεία διαχείριση αυτής προϋποθέτει τη λειτουργία δύο θεσμών:
Α) Της «συστάδας (cluster) επιχειρήσεων» στη βάση ενός κοινά αποδεκτού Τοπικού Συμφώνου Ποιότητας, που πρόκειται για εθελοντική πρωτοβουλία δικτύωσης των τοπικών επαγγελματιών και επιχειρηματιών, στόχος της οποίας είναι η υποστήριξη και η ανάπτυξη της Διαδρομής, καθώς και η εξασφάλιση υψηλής ποιότητας των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών και
Β) Του Φορέα Λειτουργίας και Διαχείρισης της Πολιτιστικής Διαδρομής (DMO), ο οποίος μεριμνά ώστε όλη η «αλυσίδα» πόρων και υπηρεσιών της διαδρομής να είναι ενεργή και να διατηρεί υψηλή ποιότητα.
Με την ολοκλήρωση των έργων και την υλοποίηση των ήπιων δράσεων στο πλαίσιο της ΟΧΕ, ο στόχος της Περιφέρειας Κρήτης είναι να διαθέτει ένα ισχυρό τουριστικό προϊόν βασισμένο σε ισχυρά πολιτισμικά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένης της γαστρονομίας, το οποίο δύναται να βελτιώσει τη θέση της Κρήτης στη διεθνή τουριστική αγορά. Προϋπόθεση για την επίτευξη του στόχου αυτού, πέρα από την αναβάθμιση και ανάδειξη των μνημείων και των υποδομών πρόσβασης σε αυτά και την αύξηση του αριθμού των τουριστικών καταλυμάτων (ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια) είναι και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους επισκέπτες. Τούτο μπορεί να επιτευχθεί μέσω της σύνδεσης της τοπικής οικονομίας με το τουριστικό προϊόν και τους συντελεστές που το διαχειρίζονται, είτε είναι υπηρεσίες του κεντρικού κράτους, των ΟΤΑ ή του ιδιωτικού τομέα.
Η παράλληλη και συγχρονισμένη επίτευξη των ανωτέρω στόχων – αναβάθμιση μνημείων, βελτίωση υποδομών πρόσβασης, κινητοποίηση της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας- επιδιώκει να καταστήσει την Περιφέρεια Κρήτης περισσότερο ελκυστική για τον τουρισμό, να αυξήσει τις τουριστικές ροές και τον μέσο χρόνο παραμονής των επισκεπτών, να επιμηκύνει αισθητά την τουριστική περίοδο και να αυξήσει τη μέση δαπάνη ανά επισκέπτη.