Η κήρυξη κατάστασης εκτάκτου ανάγκης στη Σαντορίνη εξαιτίας της έντονης σεισμικής δραστηριότητας αποτελεί μία ποιοτική τομή σε σχέση με τη διαχείριση της εν λόγω κρίσης από την πλευρά της κυβέρνησης.
Ωστόσο, η πράξη αυτή της κυβέρνησης δεν ισοδυναμεί και με κάποια μορφή έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους επιχειρηματίες και εργαζομένους του νησιού (όπως ζητούν ήδη οι έμποροι της Σαντορίνης μαζί με την ΕΣΕΕ, για παράδειγμα αποζημιώσεις), oύτε κάποια αλλαγή στους ρυθμούς λειτουργίας των επιχειρήσεων (πχ στα ωράρια κλπ.) αλλά πιθανές έκτακτες κρατικές παροχές «σε είδος». Όπως διευκρινίζει παλιότερη εγκύκλιος της Πολιτικής Προστασίας αναφορικά με το περιεχόμενο της κατάστασης εκτάκτου ανάγκης, «η κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας συντρέχει σε περίπτωση συντελεσθείσας φυσικής και τεχνολογικής καταστροφής ευρείας κλίμακας στον πληθυσμό και στις υποδομές για την αντιμετώπιση της οποίας δεν επαρκούν οι άμεσα διαθέσιμοι πόροι, μέσα και υλικά των φορέων διαχείρισης σε τοπικό, περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο και απαιτείται η λήψη έκτακτων μέτρων αποκατάστασης ορισμένης χρονικής διάρκειας, έτσι όπως ορίζεται στο κείμενο θεσμικό πλαίσιο, από τις κατευθυντήριες οδηγίες, τις εγκυκλίους και τις κανονιστικές πράξεις της διοίκησης, αναφορικά µε την κήρυξη περιοχών σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας».
Στο πλαίσιο αυτό σε περίπτωση συντελεσθείσας φυσικής ή/και τεχνολογικής καταστροφής, και κήρυξης εκτάκτου ανάγκης «απαιτείται κινητοποίηση δυναμικού και μέσων επιπλέον του διατιθέμενου υπό κανονικές συνθήκες ή η λήψη έκτακτων μέτρων αποκατάστασης ορισμένης χρονικής διάρκειας, εκδίδεται απόφαση κήρυξης σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας βάσει της οποίας μπορούν να δρομολογηθούν δράσεις και έργα πολιτικής προστασίας για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών και τη διαχείριση των συνεπειών, όπως:
- Δράσεις άμεσης παροχής βοήθειας και υποστήριξης των πληγέντων (π.χ. προσωρινή φιλοξενία πληγέντων που η κατοικία τους έχει καταστραφεί, παροχή πόσιμου νερού και τροφής κ.λ.π.)
- Άμεσες κατεπείγουσες τεχνικές εργασίες (σωστικές εργασίες) που δεν απαιτούν μελέτη ή υπηρεσίες που πρέπει να υλοποιηθούν αμέσως μετά από μια φυσική ή/ και τεχνολογική καταστροφή (π.χ απομάκρυνση φερτών υλών, άρση καταπτώσεων και εμποδίων στο οδικό δίκτυο, κ.ο.κ.)
- Λειτουργική αποκατάσταση υποδομών (π.χ. αποκατάσταση βατότητας οδικού δικτύου, αντιπλημμυρικά έργα κ.λ.π.) και άμεση δρομολόγηση δράσεων και έργων αποκατάστασης και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος
- Λήψη έκτακτων μέτρων αποκατάστασης ρύπανσης του περιβάλλοντος και έκθεσης πληθυσμού σε ρυπογόνους παράγοντες».
Διευκρινίζεται ότι «η κήρυξη μιας περιοχής σε Κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας, δεν συνδέεται με την διαδικασία οριοθέτησης μιας περιοχής ως πληγείσας από καταστροφή (η διαδικασία αυτή δρομολογείται από τη Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ.) και δεν αποτελεί προϋπόθεση για την ενεργοποίηση ειδικότερων νομοθετικών ρυθμίσεων σχετικών με την καταβολή αποζημιώσεων και δανείων σε πληγέντες».