Σοκ και δέος προκαλεί στις αερομεταφορές όλου του κόσμου η πανδημία αφού «σκοτώνει» τις αεροπορικές εταιρείες γονατίζοντας τα ταμεία τους και ως φυσικό συνεπακόλουθο τις εταιρείες δορυφόρους τους.
Όλοι οι παράγοντες ήδη βρίσκονται σε vertigo που έχει προκαλέσει η αναπάντεχη εξέλιξη από την επίθεση του ιού covid-19.
Είναι ενδεικτικό ότι οι αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο θα χαλάσουν 61 δις δολάρια για να μην πετάνε μόνο το πρώτο τρίμηνο της κρίσης του κορωνοϊού.
Είναι δε δεδομένο, ότι πολλοί αερομεταφορείς θα κλείσουν είτε μέσα στην κρίση, είτε λίγο μετά το τέλος της, μιας και τα χρήματα που θα χρειαστεί ένας air carrier για να επιτρέψει στους αιθέρες θα είναι πολλά εκτός από αυτά που θα έχει χάσει όσο δεν επιχειρεί.
Θύματα του covid-19 δεν είναι μόνο οι μικρές περιφερειακές εταιρίες αλλά και γίγαντες των ουρανών καθώς και όλες οι εταιρείες που σχετίζονται και δραστηριοποιούνται ως επιχειρήσεις δορυφόροι παρέχοντας υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης, maintenance (τεχνική υποστήριξη) αλλά ακόμα και ιδιωτικά αεροδρόμια που σχεδόν έχουν βάλει λουκέτο ή υπολειτουργούν.
Εργαζόμενοι σε εταιρίες handling, αλλά και εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εντός αεροδρομίων (Rent a car , εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα κλπ) επίσης έχουν πληγεί σοβαρά σε όλο τον κόσμο.
Ο πολύπειρος κυβερνήτης α/φών Μιλτιάδης Τσαγκαράκης παλιό ανώτατο στέλεχος της ΟΑ και μέχρι πρότινος ιδιοκτήτης αεροπορικής εταιρείας στην Ελλάδα, εξέφρασε την ανησυχία του για τον κλάδο των αερομεταφορών τον οποίο έχει υπηρετήσει για 40 χρόνια,
και παράλληλα με εμπειρία εντός αεροσκαφων με 24.000 ώρες πτήσεων σε πολλούς διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών.
Ο κ. Τσαγκαράκης τόνισε ότι αυτό που συμβαίνει είναι πρωτόγνωρο, οι εταιρίες προσπαθούν να προσγειώσουν και να καθηλώσουν τα αεροπλάνα στο έδαφος για να διαφυλάξουν τα ταμεία τους.
Στόχος είναι ρευστότητα από την μια και ο περιορισμός της ζημίας που προκαλεί το άδειο αεροπλάνο αυτήν την περίοδο, ώστε να επιβιώσουν οταν θα επανέλθουν στην μετά Κορωνοϊού εποχή.
Ο εφιάλτης όμως για τις αερομεταφορές είναι διπλός διότι όταν ένα αεροπλάνο είναι ακινητοποιημένο στο έδαφος τα έξοδα δεν σταματούν, δημιουργώντας μια πραγματικότητα τραγική.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η αεροπορική εταιρία DELTA στην Αμερική η οποία φαίνεται να πληρώνει 60 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα για να έχει σταθμευμένα τα αεροπλάνα της και για την συντήρηση τους !!!
Στην περίπτωση αυτή όσο περισσότερα αεροπλάνα τόσες μεγαλύτερες οι απώλειες ακόμα κι όταν αυτά δεν επιχειρούν.
Χαρακτηριστικό είναι και αυτό που μας λέει ο πολύπειρος στον τουρισμό πρόεδρος της ΤΕΖ Tour Ελλάδος Δημήτρης Χαριτίδης χαρακτηριστικά για την Air Baltic που θα πρέπει να λάβει ένα τεράστιο ποσό ενίσχυσης για να επιστρέψει στην αεροπορική δράση αλλά και για άλλες αεροπορικές στην Ρωσία που είτε θα κρατικοποιηθούν είτε θα συγχωνευτούν και τελικά όπως φαίνεται θα περιοριστούν, δημιουργώντας κύμα επιπτώσεων και σε θέσεις εργασίας όσο και σε θέσεις επιβατών με αλυσιδωτές συνέπειες στον παγκόσμιο τουρισμό.
Η ΙΑΤΑ, υπολογίζει οτι για το δεύτερο τρίμηνο του 2020 (Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο) όλες οι αεροπορικές εταιρίες θα δαπανήσουν 61 δισεκατομμύρια από τα αποθέματα τους για να μην πετάνε και να κάνουν συντήρηση, να πληρώνουν θέσεις στάθμευσης.
Ο Μιλτιάδης Τσαγκαράκης είναι αποκαλυπτικός:
«Εταιρίες, όπως η Lufthansa και Ryanair έχουν προαγοράσει καύσιμα για όλη την περίοδο του 2020 με 77 δολάρια το βαρέλι. Σήμερα, το βαρέλι έχει 30 δολάρια. Από που θα βγάλει ο air carrier τα χρήματα που έχει ήδη χάσει;»
Για να συμπληρώσει, «Αυτό που γίνεται σήμερα είναι πρωτόγνωρο. Όταν έπεσαν οι δίδυμοι πύργοι τα αεροπλάνα καθηλώθηκαν για λόγους ασφαλείας, για να αλλάξουν οι όροι ασφαλείας. Με τον κορωνοϊό, σε κάποιες χώρες έχουν απαγορευτεί εντελώς οι πτήσεις και είναι άγνωστο πότε θα ξεκινήσουν ξανά.
Όμως και όταν θα ξεκινήσουν να πετούν χωρίς τον εφιάλτη του σήμερα, στελέχη από διάφορες αεροπορικές εταιρείες σε συνεννόηση με γιατρούς υποστηρίζουν ότι οι πληρότητες θα είναι πολύ χαμηλές εξ αιτίας των μέτρων ασφαλείας .
Εικάζουν μάλιστα κάποιοι από αυτούς ότι θα πρέπει σε μια καμπίνα επιβατών να μην συνυπάρχουν επιβάτες πάνω από το 40% των διαθέσιμων θέσεων και χωρίς βέβαια να υπολογίζεται η επιφυλακτικότητα και η άρνηση μεγάλου μέρους τους επιβατικού κοινού να ταξιδέψει αεροπορικώς».
Ο κ. Τσαγκαράκης υποστηρίζει ότι τα λουκέτα θα είναι αναπόφευκτα και η απειλή της χρεοκοπίας για κάποιες άλλες θα γίνει φάντασμα στον κλάδο όντας άγνωστα τα δεδομένα που θα δημιουργηθούν.
«Για πολλές αεροπορικές εταιρίες αυτή η κατάσταση θα φέρει το λουκέτο. Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που έχουν ενοικιάσει αεροσκάφη και δεν έχουν πλέον έσοδα, λόγω οτι τα αεροσκάφη είναι στο έδαφος. Που θα βρουν τα χρήματά για να αντέξουν να μείνουν τα αεροπλάνα στο έδαφος; Είναι ενα μεγάλο ερώτημα, αν δεν υπάρχει κρατική υποστήριξη ή άλλος τρόπος για να μπορέσουν να πετάξουν ξανά.»
Στο ερώτημα μας αν θα προκύψουν νέες εταιρίες στον χώρο, ο κ. Τσαγκαράκης τόνισε ότι υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες, διότι μια νέα εταιρία δεν θα έχει χρέη του παρελθόντος, τα οποία δημιουργήθηκαν λόγω του κορωνοϊού. Πιστεύει οτι θα δημιουργηθούν νέες εταιρίες, όμως το θέμα είναι ποιοι θα πετάνε. Δεν θα υπάρχουν τα ίδια έσοδα, ακόμα και αν ξεκινήσουν να πετάνε σε τρεις μήνες.
Ο κλάδος παγκοσμίως θα πάρει πολύ καιρό να επανακάμψει καθώς τίποτα δεν θα είναι εύκολο. Καθοριστικό στοιχείο το πότε και πόσοι θα εμπιστευτούν το αεροπλάνο και μετά από πόσο καιρό. Έτσι το ποσοστό των τουριστών και επιβατών που είχαμε προ της πανδημίας θα πάρει καιρό μέχρι να φτάσει ξανά στα προ κρίσης νούμερα και αυτό θα επιφέρει ανακατανομή του αεροπορικού έργου.
Όμως κάθε μέρα σημαίνει χαμένο χρήμα υποθήκη θέσεων εργασίας, έργο που υποθηκεύεται και άγνωστο ή ανασφαλές επιχειρηματικό μέλλον.
Μέχρι να ακούσουμε ξανά το «προσδεθείτε» για απογείωση, οι αερομεταφορές θα διέλθουν μέσα από σφοδρή καταιγίδα με ισχυρές αναταράξεις και υψηλό κίνδυνο για την ασφάλεια της επιχειρηματικής πτήσης τους.
Μένει να δούμε πόσο θα κρατήσει όλο αυτό και πως θα διαμορφωθούν οι νέοι αεροπορικοί χάρτες
Κώστας Συλιγάρδος