Παιδιά που διαβάζουν εντατικά ένα αριστούργημα της αγγλικής λογοτεχνίας. Παιδιά που ετοιμάζονται που συζητούν μετά το μάθημα και στους διαδρόμους και άλλα που τρώνε έξω με τους καθηγητές τους.
Η εικόνα από ένα ιδιωτικό σχολείο στο Μπάξτον της Μασσαχουσέτης δεν είναι καθόλου ασυνήθιστη. Υπάρχει όμως μια μικρή λεπτομέρεια που την κάνει μοναδική. Κανένας, ούτε από τους μαθητές ούτε από το προσωπικό, δεν έχει έξυπνο κινητό.
Εδώ και ένα χρόνο το αμερικανικό σχολείο έχει προχωρήσει σε ένα απλό πείραμα που αποδείχτηκε εξαιρετικά επιτυχημένο. Απαγόρευσε τα smartphone για μαθητές και προσωπικό. Τα παιδιά και καθηγητές επιτρέπεται να έχουν μόνο απλά κινητά με περιορισμένη λειτουργικότητα.
Το Light Phone που χρησιμοποιούν είναι ένα σκόπιμα κινητό περιορισμένων δυνατοτήτων, με μπαταρίες που τελειώνουν εύκολα. Μπορούν να κάνουν κλήσεις, να στείλουν SMS, αλλά δεν μπορεί να φορτώσει κανένας εφαρμογές και έχουν ασπρόμαυρη οθόνη. Για Ίντερνετ ούτε λόγος.
Ωστόσο, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Guardian, παιδιά και προσωπικό πιστεύουν ότι έτσι είναι καλύτερα, με πραγματική επικοινωνία. Είναι δύσκολο να ειπωθεί πώς η νέα πολιτική για τα τηλέφωνα επηρεάζει τις ακαδημαϊκές επιδόσεις, επειδή το Buxton χρησιμοποιεί ένα αφηγηματικό σύστημα αξιολόγησης. Αλλά από πολιτισμική άποψη, λέει ο Beck, η κίνηση αυτή επιφέρει σημαντικές αλλαγές. «Οι άνθρωποι συμμετέχουν στα σαλόνια. Παραμένουν μετά το μάθημα για να συνομιλήσουν», λέει ο Beck, ο οποίος εκτιμά ότι τώρα έχει περισσότερες συνομιλίες από ποτέ στο σχολείο. «Όλες αυτές οι πρόσωπο με πρόσωπο αλληλεπιδράσεις, η συχνότητα έχει ανέβει στα ύψη».
Δείτε βίντεο:
Ο Trombulak βλέπει επίσης τα τηλέφωνα ως μια πιθανή στιγμή διδασκαλίας για τους μαθητές. “Αν το σχολείο είναι ένα μέρος που υποτίθεται ότι πρέπει να μάθεις πώς να κάνεις πράγματα, τότε η ασφαλής χρήση της τεχνολογίας πρέπει να γίνει περισσότερο μέρος του προγράμματος σπουδών”.
Η παροχή τηλεφώνων περιορισμένων δυνατοτήτων θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος της λύσης, παραδέχεται η Nina Marks, αλλά αναρωτιέται αν τα κονδύλια στα ήδη επιβαρυμένα δημόσια σχολεία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν καλύτερα. “Αν θεωρείτε τους ανθρώπους εθισμένους, πρέπει να το αντικαταστήσετε αυτό με κάτι άλλο“, δήλωσε η ίδια. “Αν υπήρχαν επιπλέον χρήματα, αντί να αγοράσω σε κάθε παιδί άλλη μια συσκευή, θα έδινα σε κάθε παιδί ένα ημερολόγιο και μερικούς πολύ ωραίους μαρκαδόρους”.
Καθηγητές σε ρόλο αστυνόμου για τα κινητά
Η μάχη κατά του έξυπνου κινητού μέσα στα σχολεία δίνεται σε όλο τον κόσμο. Έρευνα σε σχολική περιφέρεια της Βιρτζίνια διαπίστωσε ότι περίπου το ένα τρίτο των εκπαιδευτικών έλεγε στους μαθητές να βάλουν στην άκρη τα κινητά τους πέντε έως 10 φορές την ώρα, ενώ το 14,7% το έκανε περισσότερες από 20 φορές.
Στον Καναδά άλλη έρευνα έδειξε ότι το 75% των ερωτηθέντων πίστευε ότι τα κινητά τηλέφωνα επηρεάζουν αρνητικά τη σωματική και ψυχική υγεία των μαθητών τους, ενώ σχεδόν τα δύο τρίτα πίστευαν ότι επηρέαζαν αρνητικά και τις σχολικές επιδόσεις. Το 2020 υπολογίζεται ότι τα τρία τέταρτα των σχολείων στις ΗΠΑ είχαν περιορίσει τη χρήση του κινητού για μη ακαδημαϊκούς λόγους.
Το συνεχές καθήκον των εκπαιδευτικών να «αστυνομεύουν» τα παιδιά για τα κινητά αποδεικνύεται βαρύ πάρεργο. Η λύση του Μπάξτον φαίνεται δραστική, αποδείχτηκε όμως αποτελεσματική.
Και αυτό γιατί οι έφηβοι προσαρμόζονται γρήγορα. Αν τους πεις ότι πρέπει να αφήσουν στην άκρη τα smartphone, στην αρχή θα εξοργιστούν και θα πανικοβληθούν, αλλά γρήγορα θα τα ξεχάσουν και θα επιστρέψουν στην κλασική παρέα και τον διάλογο.
Βέβαια, δεν μπορείς στ’αλήθεια να χωρίσεις τα παιδιά από τα smartphone. Είναι κοινό μυστικό, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, ότι κάποιοι μαθητές φέρνουν κρυφά κινητά μέσα στους χώρους του σχολείου. Ωστόσο τα απλά κινητά που έχουν κάνουν τη δουλειά τους και το διδακτικό προσωπικό έκπληκτο και αυτό- διαπιστώνει ότι χωρίς smartphone η χρονιά πέρασε γρήγορα.
Αυτό που βλέπουν είναι παιδιά να συζητούν πρόσωπο με πρόσωπο και να περιμένουν μετά το μάθημα για κουβέντα. Η τάση για μια πιο χαλαρή και αργή ζωή φαίνεται και στο ότι πολλά παιδιά γράφτηκαν στο μάθημα φωτογραφίας που χρησιμοποιεί κλασικές κάμερες με φιλμ που θέλουν τον χρόνο τους για να εμφανιστούν.
«Δεν είναι τόσο άσχημα όσο περίμενα να είναι», παραδέχονται τα παιδιά στο Μπάξτον που διαπιστώνουν ότι είναι πολύ εύκολο, όταν γυρίζουν από το σπίτι και τα smartphone της, να προσαρμοστούν στην πραγματικότητα του σχολείου τους.