Για το θέμα των κριτηρίων κατανομής της κρατικής διαφήμισης, αλλά και τον αποκλεισμό των Περιφερειακών Μέσων Ενημέρωσης, παρενέβη κοινοβουλευτικά ο βουλευτής Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Βαρδάκης, με την συνυπογραφή 38 βουλευτών, ζητώντας να ενημερωθεί από τον αρμόδιο Υπουργό για τα κριτήρια επιχορήγησης τόσο των μέσων πανελλαδικής και περιφερειακής εμβέλειας, όσο και των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο βουλευτής, «η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θέσπισε κανόνες στην κατανομή της κρατικής διαφήμισης, με την τήρηση της ποσόστωσης καταβολής του 70% για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης πανελλαδικής εμβέλειας και του 30% υπέρ των Μέσων της Περιφέρειας.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, που είχε σταλεί σε όλους του φορείς του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημοσίου τομέα επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη λειτουργία της διαδικασίας ελέγχου και έγκρισης των διαφημιστικών δαπανών των φορέων από το αρμόδιο τότε Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, ήταν:
α) η έγκαιρη κατάθεση των προγραμμάτων επικοινωνιακής προβολής,
β) η υποβολή προγραμμάτων με ρεαλιστικά χαρακτηριστικά και προοπτική υλοποίησης και
γ) η τήρηση της κατανομής των διαφημιστικών δαπανών στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης κατά τα οριζόμενα στο άρθρ. 4 του Π.Δ 261/1997ιδιαιτέρως σε ό,τι αφορά την ποσόστωση των Περιφερειακών Μέσων Ενημέρωσης, η οποία ανέρχεται στο 30% της συνολικής, ανά φορέα, προϋπολογιζόμενης δαπάνης.
Επίσης, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θέσπισε τη δημιουργία και τήρηση Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης, βάζοντας τέλος και στην ανομία στο διαδίκτυο. Ο νόμος εφαρμόστηκε στο ακέραιο από την προηγούμενη κυβέρνηση. Η κατανομή της κρατικής διαφήμισης, τηρούσε την ποσόστωση καταβολής του 70% για τα Μέσα πανελλαδικής εμβέλειας και του 30% υπέρ των Μέσων της περιφέρειας.
Ωστόσο σήμερα, όπως καταγγέλλεται από το Σύνδεσμο Ημερήσιων Περιφερειακών Εφημερίδων (Σ.Η.Π.Ε.), δεν εφαρμόζεται ο Νόμος για την ποσόστωση 30% υπέρ των Μέσων της περιφέρειας. Την ίδια στιγμή, τα 11 εκατομμύρια ευρώ της κρατικής διαφημιστικής καμπάνιας για την πανδημία του κορονοϊού, διανέμονται στα Μέσα Ενημέρωσης με τελείως αδιαφανείς όρους, μέσω ιδιωτικής διαφημιστικής εταιρείας και χωρίς οι σχετικές αναθέσεις να αναρτώνται στη «Διαύγεια».
Σημειώνεται, εξ άλλου, ότι τα περιφερειακά και τοπικά έντυπα μέσα ενημέρωσης, θα έπρεπε εδώ και 7 μήνες να έχουν λάβει 4 εκατ. ευρώ που ήταν εγγεγραμμένα στον προϋπολογισμό του 2019 από το πρόγραμμα ενίσχυσης του Τύπου που είχε νομοθετήσει και υλοποιούσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Πρόγραμμα το οποίο προέβλεπε 4 εκατ. ευρώ για τρία ακόμα έτη (συνολικά 16 εκατ. ευρώ για τα έτη 2019-2023) και που η σημερινή κυβέρνηση πάγωσε και τελικά κατήργησε νομοθετικά, με την υπόσχεση να φέρει στο άγνωστο μέλλον ένα νέο. Αυτή η ενίσχυση, αν είχε δοθεί εγκαίρως, θα είχε δώσει τη δυνατότητα στα περιφερειακά και τοπικά έντυπα μέσα να αντιμετωπίσουν με πολύ ευνοϊκότερους όρους την κρίση της πανδημίας του κορονοϊού στο ξέσπασμά της.
Σε μία περίοδο που το Εθνικό Σύστημα δοκιμάζεται, με το νοσηλευτικό και ιατρικό προσωπικό να δοκιμάζει τις αντοχές του καθημερινά, με τα μέσα ατομικής προστασίας και τα υλικά υγιεινής και ασφάλειας στους εργασιακούς χώρους να βρίσκονται σε έλλειψη, κάποιοι επιλέγουν να ενισχύσουν με κρατικό χρήμα, κατευθυνόμενα προφανώς Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
Να σημειωθεί ότι στην πρόσφατη απάντηση (Α.Π. 253/30-3-20) σε προηγούμενη ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ δεν έγινε καμία αναφορά, με ποια κριτήρια διενεργήθηκε η διαφημιστική καμπάνια των 11. Εκ. ευρώ.
Αποτελεί ηθική και νομική υποχρέωση της κυβέρνησης να εφαρμόσει άμεσα και χωρίς άλλη καθυστέρηση την ποσόστωση του 30% υπέρ του Περιφερειακού Τύπου, ο οποίος σε συνθήκες διάλυσης των τοπικών οικονομιών συνεχίζει να δίνει καθημερινά τη “μάχη” της έγκυρης ενημέρωσης απέναντι στη λαίλαπα των ψευδών ειδήσεων που βρίσκουν πρόσφορο έδαφος εν μέσω πανδημίας».