Σημαντικές αλλαγές έχει υποστεί τους τελευταίους μήνες το εμπόριο πετρελαίου, στον απόηχο των κυρώσεων από τις δυτικές δυνάμεις στα ρωσικά ενεργειακά αγαθά. Σε πρόσφατη έκθεσή της ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, τονίζει πως τα πλαφόν που έθεσε η ΕΕ στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου δεν αποτέλεσαν πρόβλημα για την αγορά, δεδομένου ότι οι τιμές ήταν εξαρχής αρκετά χαμηλότερες εκείνων στις διεθνείς αγορές. Ωστόσο, αυτή η εικόνα φέρεται να μεταβλήθηκε, προκαλώντας έναν πονοκέφαλο για την αγορά πετρελαίου παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, καταγράφεται μεταβολή στους βασικούς προορισμούς του ρωσικού πετρελαίου, με τα δεδομένα Ιουνίου να καταδεικνύουν μείωση των ποσοτήτων που καταλήγουν σε Κίνα και Ινδία. Στον αντίποδα, στο μέτωπο των παραγώγων, Τουρκία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Σιγκαπούρη έχουν αναδειχθεί σε σημαντικούς εμπορικούς εταίρους της Ρωσίας.
Η σύγκριση με το Brent
Όπως τονίζει η Xclusiv «τις προηγούμενες ημέρες το αργό πετρέλαιο Urals της Ρωσίας παραβίασε το ανώτατο όριο τιμής, προσθέτοντας έναν άλλο πονοκέφαλο στην υγρή αγορά του θαλάσσιου εμπορίου. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Urals διαπραγματεύονταν γύρω στα 63 δολ. ανά βαρέλι την Παρασκευή 14 Ιουλίου, αφού παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητα κάτω από το πλαφόν που επέβαλε η G7 από τις αρχές Μαΐου. Παρά την αύξηση αυτή, το ρωσικό σημείο αναφοράς, το οποίο αποτελεί περίπου το 50% των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, συνεχίζει να διαπραγματεύεται με έκπτωση σχεδόν 20 δολ. σε σύγκριση με το σημείο αναφοράς του αργού πετρελαίου Brent».
Την ίδια ώρα, πρόσφατα στοιχεία για τον Ιούνιο δείχνουν μια μικρή πτώση στις ρωσικές εξαγωγές, με την Ινδία μαζί με την Κίνα να αντιπροσωπεύουν περίπου το 75% των συνολικών αποστολών τον Ιούνιο, ενώ η Τουρκία και η Αίγυπτος αντιστοιχούν στο 6% και 5% αντίστοιχα. Οι εισαγωγές ρωσικού αργού από την Ινδία είναι περίπου 1,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ενώ οι εισαγωγές της Κίνας από τη Ρωσία είναι σχεδόν στα 2/3 της Ινδίας, στο 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα. Αυτοί οι αριθμοί είναι λίγο χαμηλότεροι από τον Απρίλιο του 2023, όταν η Ινδία εισήγαγε 1,8 εκατομμύρια βαρέλια και η Κίνα 1,2 εκατομμύρια ανά βαρέλι αντίστοιχα. Από την πλευρά των εξαγωγών ρωσικών προϊόντων πετρελαίου, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Οι ρωσικές εξαγωγές έχουν αυξηθεί με την Τουρκία να εισάγει 582.620 βαρέλια την ημέρα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να εισάγουν 304.591 βαρέλια την ημέρα και τη Σιγκαπούρη 303.100 βαρέλια την ημέρα. Οι εξαγωγές της Τουρκίας είναι περίπου 34% υψηλότερες από τον Απρίλιο του 2023, ενώ τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σιγκαπούρη έχουν διπλασιάσει τις εισαγωγές προϊόντων από τη Ρωσία από τον Απρίλιο του 2023, λαμβάνοντας τη θέση της Κίνας και της Σαουδικής Αραβίας στη δεύτερη και τρίτη θέση.